Performancing Metrics

رژیم صهیونیستی سال 2017 سرقت نفت وگاز لبنان را شروع می کند | اتاق خبر
کد خبر: 352985
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 14:55
« اسرائیل بزودی سرقت نفت وگاز لبنان را شروع می کند»، عبارتی هشدار آمیز است که برخی از مقامات ارشد لبنانی و در راس آنها « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان بارها آن را تکرار کرده اند.

اتاق خبر - به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، رئیس مجلس لبنان در آخرین اظهارات خود به طمع ورزی رژیم اسرائیل به مخازن نفت و گاز لبنان در نزدیک مرزهای فلسطین اشغالی در دریای مدیترانه اشاره کرد و گفت که اسرائیل درصدد است در مرزهای دریائی، لبنان را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.
« نبیه بری» با اشاره به فشارهای اسرائیل بر برخی شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری نکردن در بلوک های نفتی لبنان در دریای مدیترانه، افزود: اسرائیل به ادامه اشغال کشتزارهای شبعا هم اصرار دارد زیرا از مهمترین بخش های منطقه از لحاظ منابع آبی و شرایط اسکی است. وی با اشاره به بررسی های صورت گرفته در باره مخازن نفتی مشترک لبنان با فلسطین اشغالی به ویژه در بلوک های 8 و 9 در دریای مدیترانه ، تاکید کرد که این شرایط تحرک فوری لبنانی ها را برای حمایت از منافع و منابع نفتی و گازی خود و شروع عملیات استخراج، ضروری کرده است.
رئیس مجلس لبنان گفته است که با« تمام سلام» نخست وزیر لبنان درحاشیه گفت وگوهای ملی در خصوص ضرورت شروع عملیات استخراج نفت وگاز و قبل از آن تصویب قانون نفت و عبور از سنگ اندازی های بدون توجیه داخلی مذاکره می کند.
السفیر نوشت که « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان هم تاخیر در سرمایه گذاری در حوزه های نفتی و گازی را یک اقدام مجرمانه توصیف کرد.
وی نسبت به هدر رفتن فرصت ها هشدار داد و گفت که ادامه سنگ اندازی ها موجب می شود تا امکان استفاده لنبان از این منابع و دارائی ها از بین برود و سهم آن کاهش یابد.
جنبلاط افزود: راکد شدن پرونده نفت و گاز لبنان به اختلافات سیاسی بازمی گردد که دولت لبنان هم قادر به حل آن نیست هر چند تمام سلام نخست وزیر تلاش می کند راهی بیاید.
السفیر به نقل از نزدیکان نخست وزیر لبنان لبنان نوشت که حل پرونده نفت و گاز لبنان به پوشش و حمایت سیاسی نیاز دارد و گزینه ها و رویکردها باید منافع عالی ملی را مدنظر قرار دهد.
نزدیکان تمام سلام گفته اند که راه های حل این پرونده حساس باید در بالاترین سطوح مانند گفت وگوهای ملی بررسی شود تا زمینه ورود هیات دولت لبنان به این پرونده را فراهم کند.
این روزنامه لبنانی با بیان اینکه حل پرونده نفت و گاز همچنان در بن بست های سیاسی لبنان گرفتار است، خاطرنشان کرد: بتازگی روزنه امیدی برای به جریان افتادن پرونده راکد نفت وگاز با ارائه گزارش کمیته نفت به ریاست « آرتور نظریان» وزیر نفت به رئیس مجلس ، نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایجاد شده است.
براساس بررسی کمیته نفت مستند به بررسی های ژئوفیزیکی که با مطالعات همه جانبه آمریکائی ها همخوانی دارد، لبنان و فلسطین اشغالی چندین مخزن نفت و گاز مشترک دارند.
مخازن غیرمشترک در بلوک 9 هم در امتداد چاه کاریش قرار داد که شامل چهار هزار میلیارد متر مکعب گاز است.
براساس مطالعات آمریکائی در بلوک هشت، علاوه بر مخازن غیرمشترک ، لبنان مخازنی مشترک با قبرس و فلسطین اشغالی دارد و برخی از آنها در امتداد دو چاه تانین و لفیتان قرار دارند که حاوی 17 هزار میلیارد متر مکعب گاز هستند.
السفیر تاکید کرد: رژیم اشغالگر اسرائیل استخراج گازرا اواخر سال 2017 و یا در اوایل سال 2018 در امتداد چاه کاریش شروع می کند که این اقدام منابع گازی لبنان به ویژه در مخازن مشترک را با تهدید جدی مواجه خواهد کرد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: لبنان بزودی نبرد دیپلماتیک را با تمرکز بر عناصر قوت خود برای حمایت از حقوق خود در مخازن مشترک با فلسطین اشغالی شروع خواهد کرد و پیروزی در این نبرد به وحدت ملی نیاز دارد.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید