Performancing Metrics

'جو کاکس' قبل از کشته شدنش بر روی اسلام هراسی و راست افراطی کار می‌کرده است | اتاق خبر
کد خبر: 353006
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 16:29
افشای سرنخ های جدید از علل قتل نماینده مجلس عوام انگلیس:
منابع انگلیسی روز دوشنبه فاش کردند که'جو کاکس' نماینده مجلس عوام قبل از کشته شدنش در روز پنجشنبه هفته گذشته، بر روی مساله اسلام هراسی و افزایش حملات علیه مسلمانان و نیز فعالیت های نگران کننده گروه های راست افراطی کار می‌کرده است.

اتاق خبر - خانم جو کاکس 41 ساله عضو حزب کارگر، روز پنجشنبه هفته گذشته توسط 'توماس مایر' 52 ساله که گفته می‌شود دارای گرایش‌های راست افراطی است، به ضرب گلوله و ضربات چاقو در شهر برستال در یورکشایر غربی( در 300 کیلومتری شمال لندن) به قتل رسید.
روزنامه گاردین در گزارشی در این مورد نوشت: مدیر گروه غیردولتی 'تل ماما» ( Tell Mama ) که اسلام هراسی را در انگلیس رصد می‌کند، گفته است که جو کاکس به همراه این نهاد مدنی، بر روی حملات صورت گرفته علیه مسلمانان کار مطالعاتی صورت می‌داده است.
گاردین افزود: 'فیاض مقال' مدیر این نهاد مدنی عنوان کرد که جو کاکس قرار بوده است در اواخر ماه جاری میلادی در نشست پارلمان گزارشی را که به همراه گروه 'تل ماما' تهیه ‌کرده بود، ارائه دهد.
این روزنامه اضافه کرد: مدیر 'تل ماما' گفته است که براساس مطالعات یاد شده، میزان حملات علیه مسلمانان در انگلستان در سال 2015 میلادی نسبت به سال قبل از آن 80 درصد افزایش داشته است.
گاردین نوشت: فیاض مقال افزود: جو کاکس در مورد اینکه چگونه مردم می‌توانند در مورد حملات صورت گرفته علیه آنها خصوصاً علیه زنان در حوزه انتخابیه‌اش، گزارش دهند، با ما صحبت کرد.
این روزنامه به نقل از مدیر 'تل ماما' اضافه کرد: مطالعات صورت گرفته توسط جو کاکس و این نهاد مدنی، مبتنی بر آمارهای ارائه‌ شده توسط این سازمان و نیز پلیس انگلستان بوده است.
به نوشته گاردین، براساس مطالعات یاد شده، میزان حملات اسلام هراسی در سال 2015 میلادی در انگلستان ( شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی)، نسبت به سال قبل از آن، 80 درصد رشد داشته است.
روزنامه تایمز نیز روز دوشنبه در گزارشی عنوان کرد: جو کاکس که توسط فردی مظنون به داشتن دیدگاه‌های راست افراطی کشته شد، در حال آماده کردن گزارشی در مورد خطرات گروه های ملی‌گرای افراطی بوده است.
این روزنامه نوشت: جو کاکس قرار بوده است که این گزارش را که در آن به خطرات ناشی از فعالیت افراط‌گراهای راست‌گرا و نیز افزایش حملات ناشی از اسلام هراسی در 12ماه گذشته اشاره ‌شده بود، در پارلمان مطرح کند.
تایمز افزود: این گزارش ضمن اشاره به افزایش هشتاد درصدی حملات ناشی از اسلام هراسی در انگلیس، نسبت به افزایش فعالیت‌های راست افراطی در یورکشایر، زادگاه خانم جو کاکس، هشدار داده ‌است.
به نوشته این روزنامه، خانم جو کاکس نماینده حوزه انتخابیه ' باتلی اسپن ' این گزارش را برای 29 ژوئن آماده و حتی نوار ویدئویی نیز در این خصوص برای میهمانان ضبط کرده بود.
تایمز افزود: در این نوار ویدئویی، خانم جو کاکس با اشاره به رفتارهای اسلام هراسی در حوزه انتخابیه‌اش، می‌گوید خیلی از زنان جوان مسلمان با امنیت نمی‌توانند در خیابان تردد کنند.
این روزنامه همچنین به نقل از فیاض مقال نوشت: در هیجده ماه گذشته یورکشایر جنوبی از جمله مناطقی در انگلستان بوده که بیشتر حوادث مرتبط با اسلام هراسی در آن رخ‌ داده است.
تایمز نوشت: به گفته فیاض مقال افزایش شمار حملات ناشی از اسلام هراسی در سال گذشته میلادی در انگلستان احتمالا متاثر از حملات تروریستی در پاریس و تونس بوده است.
این روزنامه نوشت: مدیر 'تل ماما ' گفت که در سال گذشته میلادی در لندن، منچستر و میدلندز غربی به تنهایی 2500 جرم ناشی از اسلام هراسی رخ داده است ضمن اینکه بسیاری از این گونه حملات گزارش نمی شوند .
این گزارش ها که می توانند سرنخ هایی از علل قتل نماینده مجلس عوام شمرده شوند، در حالی منتشر می شود که قاتل جو کاکس قرار است امروز (دوشنبه) برای بار دوم در دادگاه لندن حاضر شود.
'توماس مایر' قاتل 'جو کاکس'، نماینده مجلس عوام روز شنبه گذشته در دادگاه بدوی وستمینستر لندن رسما به قتل، حمل سلاح گرم و داشتن مواد منفجره تفهیم اتهام شد.
منابع انگلیسی گفتند وقتی در دادگاه از توماس مایر 52 ساله خواسته شد خود را معرفی کند، او گفته است: 'نام من مرگ بر خائنان، آزادی برای بریتانیا است'.
به گفته منابع انگلیسی، مدارک و نشانه‌هایی از نازی‌ها و گروه‌های راست افراط‌گرا در خانه 'توماس مایر' یافت شده است.
این منابع عنوان کردند که قاتل خانم جوکاس دارای ارتباطاتی با گروه‌های افراطی راست‌گرا بوده و اسلحه دست‌ساز وی نیز بر اساس دستورالعمل‌های یک گروه نئونازی در آمریکا ساخته‌ شده است.
ر همین حال، پلیس یورکشایر غربی روز جمعه در بیانیه‌ای اذعان کرده است که ارتباط قاتل جو کاکس با گروه‌های راست افراطی در مرکز تحقیقات پلیس انگلیس قرار دارد.
پیش از این شاهدان عینی گفته بودند که ضارب در هنگام تیراندازی به سوی 'جو کاکس' چندین بار جمله ' اول بریتانیا ' ( “Britain First ) را فریاد زده است که دارای مشابهت اسمی با نام یک گروه راست گرا افراطی است.
مقامات پلیس انگلیس تاکنون ادعای مطرح شده در ارتباط با گرایش فرد دستگیر شده به گروه ' اول بریتانیا' را تایید نکرده اند.
تشکل راست گرای افراطی ' اول بریتانیا' که در حال حاضر در هیچکدام از مجالس محلی و ملی انگلیس و نیز پارلمان اتحادیه اروپا نماینده ندارد، عصر روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ دخالتی در کشته شدن خانم 'جو کاکس ' نداشته و هرگز این گونه رفتارها را تشویق نمی کند.
' اول بریتانیا' یک گروه ملی گرا و دست راست افراطی است که در سال 2011 میلادی توسط 'پائول گولدینگ ' یک عضو سابق حزب ملی بریتانیا پایه گذاری شده است.
این گروه دست راستی به شدت ضد مهاجر بوده و مخالف چند فرهنگی شدن انگلستان و نیز رشد اسلام در این کشور است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید