Performancing Metrics

از پیگیری های بی نتیجه مردم تا تامین اعتبار جاده مرگ | اتاق خبر
کد خبر: 353020
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 20:34
اتاق خبر از وضعیت جاده اراک - خنداب گزارش می دهد
جاده اراک - خنداب یکی از جاده های خطرناک و حادثه خیز استان مرکزی است که طبق گفته های مدیر ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی استان، عملیات عمرانی این جاده از اول تیر ماه آغاز خواهد شد.

به گزارش اتاق خبر - نیلوفر فلاح - در حال حاضر بسیاری از جاده های کشور مشکلات عدیده ای دارند که این مشکلات اعم از باریک بودن جاده، یک باند بودن، نداشتن سینه خاکی، کمبود تیر چراغ برق، آسفالت نامناسب و ... است، این موارد باعث تصادفاتی می شود که عواقب آن غیر قابل جبران است و به قول معروف به قیمت جان مردم تمام می شود. استان مرکزی، استانی که از اهمیت ویژه ای در مسائل هسته ای برخوردار است و جاده آن شاهراه ارتباطی بین شمال و جنوب، شرق و غرب است. این شهر به دلیل صنعتی بودن و فعالیت بسیار زیاد کارخانجات مشکلاتی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات غیر استاندارد بودن جاده های موجود در این استان است و دراین بین شرایط مسیرهای تردد خودروها و مردم در شهرستان های اراک بسیار اسفناک است. شنیده ها حاکی از آن است که به دلیل اوضاع نابسامان این مسیرها حوادث رانندگی طی سالیان گذشته تا به امروز جان بسیاری از مردم این منطقه را گرفته است. گزارش های میدانی خبرنگار اتاق خبر نشان می دهد که بعد از گذشت چندین سال هنوز مشکلات جاده ها در این استان پابرجاست و مسئولان ذیربط در حل آن کم کاری می کنند.

 یکی از این مسیرهای پرتردد جاده اراک- خنداب است که به مسیر آب سنگین اراک ختم می شود و به دلیل وجود این کارخانه در این محور، هر روز صدها کامیون و ماشین سنگین از این جاده تردد می کند،  این جاده با وجود اهمیت زیاد، بسیار باریک وفاقد آسفالتی مرغوب است، روزانه از این جاده یک باند تریلی و کامیون های بسیاری  تردد می کند هیچگونه تیر چراغ برقی در آن مشاهده نمی شود.

یکی از ساکنین روستای دهسد مشکلات جاده اراک به خنداب را این گونه تشریح می کند:با وجود عوارضی که در جاده اراک_خنداب از تمام اتوبوس ها، مینی بوس ها، و تاکسی های خطی گرفته می شود هیچ گونه خدماتی برای رفع مشکلات این جاده صورت نمی گیرد و ما اهالی منطقه شراه هر روز شاهد تصادفاتی هستیم که بیشتر آن ها منجر به فوت عزیزانمان می شود.

وی افزود: از اراک تا پل دو آب جاده دو بانده است واز دهشیرخان جاده یک باند شده و تردد ماشین ها به سختی انجام می گیرد. همچنین این جاده فاقد سینه خاکی می باشد و در صورت سبقت های ناموفق ماشین یا چپ می کند و یا دو ماشین بهم برخورد می کنند.

وی ادامه داد: هر هفته شاهد تصادفات سنگین و از دست دادن همشهری و عزیزانمان هستیم و تمام این تصادفات به دلیل باریک بودن جاده و نبودن راه فرار برای ماشین هنگام خطر است.

این شهروند در خصوص اقدام برای این مشکل و حل این معضل گفت: چندی پیش همراه با شوراها و دهیاری ها به استانداری، فرمانداری خنداب و حتی وزارت راه و شهرسازی کشور مراجعه کردیم که نتیجه آن تنها پی ریزی مقداری آسفالت بود و بعد از آن به دلیل کمبود بودجه اقدامی صورت نگرفت.

وی افزود: مدتی بهانه های مسئولان وجود زمین های کشاورزی در حریم جاده بود که با همکاری شهروندان این منطقه، تمام زمین های کشاورزی غقب نشینی کردند و اکنون به دلیل و بهانه کمبود بودجه شاهد تصادفات و از دست دادن عزیزانمان هستیم.

محسن محمدی دهیار دهسد در خصوص مشکلات جاده اراک – خنداب به خبرنگار اتاق خبر گفت: حدود 170 روستا در این محور وجود دارد و در هفته  شاهد تصادفات سنگینی هستیم.

وی گفت: در حال حاضر پهنای باند و زیر سازی های شونه خاکی این جاده به صورت نیمه کاره رها شده است که این موضوع به تشدید تصادفات منجر می شود.

دهیار روستای دهسد افزود: تعریض حتی دو متر از هر طرف جاده می تواند به صورت چشمگیری از حجم تصادفات بکاهد، علاوه بر انجام نشدن این مهم، رها کردن فعالیت های عمرانی و نیمه کار ماندن آن باعث افزایش تصادفات شده است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده قرار است که جاده ای به صورت میانبر از سر خاناقاه به اراک متصل شود که آن هم به دلیل نبود بودجه نیمه کاره رها شده است با احداث این جاده 50 درصد از تردد جاده اراک - خنداب کاسته می شود، در پایان از مسئولان خواهشمندیم که احداث این جاده را جدی بگیرند.

حجت احمدی دهیار روستای خانقاه در تشریح مشکلات این جاده گفت: روستای خاناقاه به دلیل عبور جاده از وسط آن از خطرپذیر ترین روستاهای این محور است و علاوه بر ترددی که به دلیل مرکز آب سنگین صورت می گیرد وجود امکاناتی مانند پمپ بنزین و خدمات خودرو در ورودی این روستا باعث دو برابر شدن تردد در این جاده شده است که با توجه به وضعیت نابسامان جاده تا کنون تصادفات بی شماری صورت گرفته است و 12 نفر از روستاییان خاناقاه در این جاده جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: با توجه به عبور جاده از وسط روستا خواستار احداث یک میدان در نزدیک پمپ بنزین برای کاهش سرعت خودروهای در حال تردد شدیم که پلیس راه با این طرح مخالفت کرد.

احمدی در خصوص درخواست از مسئولان برای حل این مشکل گفت: خواهشمندیم احداث زیر گذر، میدان، بلوار یا هر فعالیت عمرانی دیگری که باعث کاهش این تصادفات می شود جدی گرفته شود.

معاون بخشداری قره چای در رابطه با حل نشدن این معضل گفت: در حال حاضر مواردی که باعث شده عملیات عمرانی این جاده به تعویق بیافتد کسری بودجه است.

حمیدرضا کریمی ادامه داد: این جاده از ابتدای محور خنداب تا روستای خان اقاه حدود 27 کیلومتر است که 11 کیلومتر آن تعریض نشده است و جاده ی باریکی است که در آن دو خودرو به سختی از کنار هم عبور می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که کسری اعتبار از کجا و کی برطرف خواهد شد بیان کرد: اداره راه و شهرسازی استان مرکزی متولی این جاده است و تامین این بودجه و اعتبار به عهده این سازمان می باشد، اداره راه و شهرسازی وظیفه دارد با تامین اعتبار پاسخگوی 60000 نفر باشد.

کریمی در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته برای حل این مشکل تصریح کرد: در سال 95 ضمن جلسه ای با حضور مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی تشکیل شد تصمیم گرفته شد که حدود 500 میلیون تومان بودجه برای تعریض این جاده در نظر گرفته شود.

معاون بخشداری قره چای افزود: با توجه به محدود بودن منابع مالی شهرستانی مانند خنداب، اداره راه و شهرسازی استان مرکزی باید در تامین این بودجه کمک کرده و مقداری از آن را پرداخت نماید.

 

در انتظار تامین اعتبار

کیوان یاسمی مدیر ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در مورد برنامه ریزی های انجام شده برای حل این مشکل عنوان کرد: این جاده حدود 36 کیلومتر می باشد که 25 کیلومتر آن تعریض و 11 کیلومتر آن هنوز تعریض نشده است، لذا این اداره کل در سال 94 اقدام به انتخاب و بکارگیری پیمانکار نمود و حدود 3 کیلومتر آن در یک سمت تعریض و تا مرحله بیس انجام گردید.

وی ادامه داد: به دلیل نداشتن اعتبار پیمانکار ادامه عملیات اجرایی نبود که بدین وسیله توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی مکاتبات زیادی صورت گرفته و امیدواریم در سال 95 این اعتبار تامین شود.

یاسمی در خصوص رفع این مشکل در سال جاری بیان کرد:علیرغم نداشتن اعتبار ضمن این که پیمانکار انتخاب و عملیات قسمتی نیز انجام شده است، با پیمانکار مذاکره شد که ابتدای تیر ماه شروع به کار نماید تا در سال 95 پیگیر اعتبار آن باشیم.

وی درباره سایر اقدامات این اداره تصریح کرد: این اداره علاوه بر بکارگیری پیمانکار عملیات ایمن سازی، خط کشی و نصب علائم هشدار دهنده را نیز در دستور کار قرار داده است.

نظرات
علیرضا
| |
2016-06-20 22:08:23
ممنون از پیگیریتون خانوم فلاح
علیرضا
| |
2016-06-20 22:08:55
ممنون از پیگیریتون خانوم فلاح
اقای قربانی
| |
2016-06-20 22:10:11
امیدوارم مشکلات این جاده هرچه زودتر برطرف بشه
شایان
| |
2016-06-20 22:11:22
گزارش خوبی بود امیدوارم این پیگیری ها ادامه داشته باشه
مریم سعادت
| |
2016-06-20 22:15:57
خدا قوت مرسی از گزارشتون
ADS
ADS
پربازدید