Performancing Metrics

فرودگاه جدید بسازیم یا نسازیم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 353111
تاریخ انتشار: 1 تیر 1395 - 01:52
ایران در حال حاضر حدود ۵۴ فرودگاه فعال مسافرتی دارد که از طریق آنها نشست و برخاست هواپیماهای مختلف به مقاصد داخلی و خارجی انجام می‌گیرد. فرودگاه‌هایی که بخشی از آنها با چند میلیون مسافر بیش از ظرفیت خود کار می‌کنند و بخشی از آنها در طول سال تنها چند پرواز

اتاق خبر: با توجه به تحریم‌های طولانی‌مدتی که صنعت هواپیمایی ایران با آن روبه‌رو بوده است، بخش قابل توجهی از انعطاف‌پذیری ناوگان کشور از بین رفته و عملا تنها تعداد محدودی هواپیمای مسافرتی فعال در آسمان ایران باقی مانده است.

این هواپیماها معمولا با ظرفیت مسافر بسیار بالایی پرواز می‌کنند و از این‌رو برای بسیاری از ایرلاین‌ها صرفه ندارد که این هواپیماهای غول‌پیکر را در مسیرهایی که تعداد مسافر آنها پایین است فعال کنند.

این وضعیت باعث شده جز چند فرودگاه بزرگ و بین‌المللی بسیاری از فرودگاه‌های کوچک ایران عملا یا از کورس رقابت خارج شوند و یا به شکلی کاملا محدود ادامه‌ی حیات.

با توجه به این شرایط شرکت فرودگاه‌های کشور در طول این سال‌ها اعلام کرده نه تنها ساخت فرودگاه‌های جدید صرفه اقتصادی چندانی ندارد که حتی می‌تواند به زیان‌دهی بسیار بالایی نیز منجر شود.

در شرایطی که ایران ناوگان مورد نیاز این فرودگاه‌های کوچک را ندارد، هزینه نگهداری از این فرودگاه‌ها بسیار بالاتر از اهمیت و توان اقتصادی آنهاست. از این‌رو در طول این سال‌ها تلاش شده طرح چندانی برای ساخت فرودگاه‌های جدید به خصوص در مناطق کوچک اجرایی نشود.

با این وجود خبرهایی در طول روز منتشر شده که حکایت از سرعت گرفتن دوباره ساخت یک فرودگاه در شهر سقز دارد. این طرح که مربوط به سال ۱۳۸۴ می‌شود در طول سال‌های گذشته به دلیل آنکه جزو اولویت‌ها به حساب نمی‌آمد با سرعت کمی دنبال شد اما در خبرهای جدید به نظر می‌رسد که با تخصیص اراضی مورد نیاز بار دیگر کار بر روی آن سرعت گرفته است.

هرچند طبق اظهارات معاون استاندار کردستان این فرودگاه اهمیت بسیار بالایی چه از نظر تعداد افرادی که تحت پوشش قرار می‌دهد و چه از نظر توسعه زیرساختی کشور دارد، اما باید دید که آیا با توجه به نگاه بلندمدت مسوولان شرکت فرودگاه‌ها درباره‌ی لزوم سامان‌دادن به فرودگاه‌های فعال فعلی کشور آیا این طرح به اجرایی نهایی خواهد رسید یا آنکه باز هم این نگاه کارشناسی آن را متوقف می‌کند.

البته در این بین افزایش احتمال خرید هواپیماهای کوچک و با برد کوتاه از سوی ایران این امید را به وجود آورده که اوضاع فرودگاه‌های کوچکی مانند سقز و یا فرودگاه‌هایی که پیش از این افتتاح شده‌اند نسبت به گذشته بهبودی نسبی را تجربه کنند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید