Performancing Metrics

زنگ خطرخشکسالی بیخ گوش تالاب میانکاله | اتاق خبر
کد خبر: 353245
تاریخ انتشار: 1 تیر 1395 - 11:08
پسروی آب دریای خزر، کاهش حجم آب شیرین ورودی به داخل میانکاله زنگ خطرخشک شدن را برای یکی از ذخیره گاه های مهم زیست کره جهان ، به صدا در آورد.

اتاق خبر: براساس گزارش محیط زیست مازندران درسال های گذشته ،بخشی ازاین تالاب به دلیل کم آبی ناشی از کاهش نزولات جوی و خشکسالی ، رو به خشک شدن رفته واجرا نشدن طرح های پیشگیرانه می تواند سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه را برای این تالاب بین المللی رقم بزند.
تالاب بین المللی میانکاله با 68 هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و روستای زاغمرز در حاشیه دریای خزر قرار دارد که به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به خصوص مواد غذایی یکی از کانون های زیستگاهی برای بیش از 320 گونه پرندگان مهاجر و بومی و 180 گونه گیاهی است.
براساس آمار سالانه 60 درصد از پرندگان زمستان گذران استان مازندران( بین 850 تا 900 هزار بال پرنده ) به این ذخیرگاه زیست کره جهان سفرمی کنند و حدود پنج ماه دراین منطقه اسکان دارند.
مدیرکل محیط زیست مازندران خشک شدن بخشی از تالاب میانکاله را به دلیل خشکسالی های اخیر مورد تایید قرار داد و کاهش میزان آب وروی به تالاب از طریق رودخانه های تامین کننده به خصوص نکاء رود به دلیل خشکسالی و پسروی یک متری آب دریای خزر را مهمترین دلیل برای رو به خشکی نهادن این تالاب بین المللی اعلام کرد.
ناصر مهردادی گفت که خشکسالی ، نگرانی زیادی را برای تالاب بین المللی میانکاله ایجاد کرده و برای حفظ این ذخیرگاه زیست کره، طرح های مطالعاتی احیاء پیش بینی شده است.
وی مهمترین برنامه پیش بینی در این طرح مطالعاتی را لایروبی کانال خزینی و چپ اوغلی به عنوان تامین کننده بخشی از آب این تالاب، امکان سنجی انتقال آب دریای خزر به تالاب اعلام کرد.
وی اضافه کرد : این طرح مطالعاتی در یک دوره زمانی 15 ماهه در این استان انجام و پس از تایید به مرحله اجرا گذاشته می شود.
مدیرکل محیط زیست مازندران نگرانی در مورد خشک شدن تالاب بین المللی میانکاله را امری جدی تلقی کرد و افزود : باید پیش از این که خشکسالی آسیب های جبران ناپذیری بر پیکره این تالاب بزند، وارد عمل شویم تا سرنوشت تلخ ارومیه در این بخش از منطقه کشور تکرار نشود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت : خشک شدن میانکاله با پسروی آب دریا آغاز شده است و باید با دقت در این زمینه وارد شویم و اجازه ندهیم این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.
علی محمد شاعری افزود : اگر پسروی آب دریای خزر با روند کنونی ادامه یابد وضعیت خطرناکی در آینده برای میانکاله حادث خواهد شد .
نماینده مردم شهرستان های شرق مازندران خواهان اجرای طرح مطالعاتی برای تالاب میانکاله و برنامه پیشگیرانه برای این ذخیرگاه زیست کره شد.
به گفته کارشناسان یکی از دلایل اهمیت میانکاله این است که در تمام سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز آن وجود ندارد که محیط طبیعی آن در وضعیتی نسبتاً دست‌نخورده باقی‌مانده باشد. تمامی سواحل دیگر به طور گسترده با ساخت‌ وسازهای انسانی همچون جاده، شهر و روستا و کارخانه‌ها دگرگون شده‌اند. به همین دلیل سلامتی این منطقه اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی کل دریای خزر دارد. سلامتی نسبی میانکاله موجب شده تا تالاب‌ها و سواحل این منطقه علاوه بر پرندگان مهاجر، محل تخم‌گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای خزر نیز باشد.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید