Performancing Metrics

تحرکات ناتو در مجاورت مرزهای روسیه اوضاع جهانی را پیچیده تر می کند | اتاق خبر
کد خبر: 353256
تاریخ انتشار: 1 تیر 1395 - 11:31
دبیر شورای امنیت روسیه:
دبیر شورای امنیت روسیه با انتقاد از پیشروی ناتو به سوی مرزهای روسیه اعلام کرد: تحرکات نظامی پیمان اتلانتیک شمالی در مجاورت مرزهای روسیه افزایش یافته و این مساله اوضاع بین المللی را پیچیده تر می کند.

اتاق خبر - «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه امروز (دوشنبه) در جلسه شورای امنیت روسیه در منطقه سوتلوگورسک در استان کالینین گراد روسیه واقع در منطقه بالتیک گفت: اوضاع بین المللی رو به خامت گذاشته است و این مساله با نزدیکی ناتو به مرزهای روسیه تشدید می شود.
بنا به اعلام خبرگزاری ایتارتاس، پاتروشف ادامه داد : آمریکا و متحدان این کشور در پیمان ناتو تدابیری را برای استقرار تاسیسات نظامی در مجاورت مرزهای روسیه اتخاذ می کنند و بطور همزمان بر ادعای تهدید نظامی روسیه دامن زده می شود.
دبیر شورای امنیت روسیه خاطرنشان کرد: لهستان و کشورهای حوزه بالتیک به این هیاهوی ضدروسی پیوسته اند.
پاتروشف گفت: روسیه در این شرایط مجبور است تدابیر متقابل سیاسی، اقتصادی و نظامی اتخاذ کند.
وی ادامه داد: پایه و اساس اتخاذ این تدابیر ازجمله در منطقه بالتیک، استراتژی ملی روسیه است که در اواخر سال 2015 از سوی رئیس جمهوری روسیه تایید شده است.
نظامیان آمریکایی به صورت مستقل یا به عنوان بخش اصلی یگان های ناتو در حال کامل کردن حضور خود در شرق اروپا و کشورهای ساحل دریای بالتیک هستند و با برگزاری رزمایش های گروهی یا دو جانبه جنگ با دشمن فرضی را که در این منطقه فقط روسیه می تواند باشد، تمرین می کنند.
افزون بر حضور مستقل نظامی آمریکا در منطقه، نیروهای این کشور که ستون فقرات اصلی ناتو هستند، در رومانی، لهستان، جمهوری چک، لتونی و استونی هم مرز روسیه و لیتوانی، مولداوی و کمی دورتر گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همکاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.
از سوی دیگر در بزرگترین رزمایش منطقه ای ناتو در لهستان با عنوان «آناکوندا-16» که جمعه گذشته آغاز شد، 31 هزار نیروی ناتو از یگان های پیاده، توپخانه و هوایی با پیشرفته ترین جنگ افزارها، نزدیک ترین شرایط را نسبت به یک جنگ واقعی تحربه کردند.
این تحرکات ناتو نگرانی روس ها را برانگیخته و آنها چنین اقداماتی از سوی پیمان آتلانتیک شمالی را خطرناک و تنش آفرین می خوانند که روسیه را مجبور به پاسخ دادن به آن می کند.
ولادیمیر پوتین روز جمعه با «حیرت آور خواندن پیشروی نظامی ناتو بسوی مرزهای روسیه»، گفت: هیچ مقامی در نظام حکومت روسیه خواهان ورود به جنگ سرد نیست و برغم تنش ها در روابط بین المللی و رویارویی کنونی، نیازی به آن وجود ندارد.
وی با بیان این که شوروی از مدت ها پیش از صحنه روزگار حدف و پیمان ورشو نیز نابود شده است، ادامه پیشروی ناتو بسوی مرزهای روسیه را حیرت آور خواند.
اکنون با وجود واقعیت مسلم شتاب روز افزون حرکت نظامی آمریکا و ناتو بسوی مرزهای روسیه که از سال 2013 آغاز شده، این کشور در حال تکیه کردن بر توان نظامی، نیروی هوافضا، موشکی و ضد موشکی هسته ای و غیر هسته ای خود است تا شاید بتواند در معادلات نظامی ضد روسی غرب تاثیر بگذارد.
تازه ترین اعلام موضوع در این باره از سوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه صورت گرفت که روز شنبه در واکنش به کارگذاری سامانه دفاع موشکی آمریکا در رومانی گفت: سیستم موشکی در حال استقرار آمریکا در اروپا می تواند از حالت دفاعی به تهاجمی تبدیل شود و مسکو هم واکنش لازم را در برابر آن انجام خواهد داد.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان پوتین در جمع خبرنگاران نوشت: مجبوریم به این اقدام آمریکا پاسخ دهیم.
وی اظهار کرد: روسیه نه فقط از امنیت خود دفاع می کند بلکه حفظ موازنه دفاعی را نیز در دستور کار دارد و در نوسازی و توسعه نیروی هسته ای ضربتی و سامانه گذر از تورهای دفاعی به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.
در چارچوب این دیدگاه، مسکو با هشدار های مکرر خواستار توقف راهبرد توسعه نفوذ نظامی غرب به مجاورت روسیه شده و اعلام کرده که از توانمندی های دفاعی خود برای نشان دادن واکنش لازم بهره خواهد گرفت، ولی ناتو و آمریکا همچنان به این اقدام ها ادامه می دهند.
اکنون آمریکا با هزاران کیلومتر فاصله از این منطقه ملتهب، نشان داده به رویکردهای نظامی ضد روسی خود پایان نمی دهد، زیرا مولفه های های لازم اقتصادی، سیاسی و جنگی را برای همراه کردن اختیاری و اجباری کشورهای اروپایی دارد و از دیگر سو، مسکو هم گزینه پاسخ جدی نظامی حتی هسته ای را مطرح کرده، پس می توان دریافت که چرا شرق اروپا و در دایره گسترده تر آن همه کشورهای این قاره در حال تبدیل شدن به گروگان جنگی راهبرد ضد روسی آمریکا هستند.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید