Performancing Metrics

3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سه ماه نخست اجرای برجام | اتاق خبر
کد خبر: 353522
تاریخ انتشار: 1 تیر 1395 - 16:41
حمید بعیدی نژاد اعلام کرد:
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گزارش 2015 آنکتاد را مربوط به دوران تحریم دانست و گفت: بر اساس آمارهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 2012 روند کاهشی داشته و این روند با حصول برجام معکوس شده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل کشورمان  امروز سه شنبه طی یادداشتی در صفحه تلگرام خود نوشت: گزارش آنکتاد یا همان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در خصوص کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2015 در رسانه ها انعکاس وسیعی داشت، اما بخشی از واقعیت در گزارشات چندان که باید منعکس نشد.
مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه ایران افزود:چنانچه به آمارهای آنکتاد در چند سال گذشته که همه به سال های قبل از حصول برجام برمی گردد، توجه شود، روند تحمیل تحریم های ظالمانه بر اقتصاد ایران روشن می شود.
به گفته عضوتیم مذاکره کننده هسته ای بر اساس آمارها میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران درسال 2012 چهار میلیارد و 662 میلیون دلار و در سال 2013 سه میلیارد و 50 میلیون دلار بوده است.
بر اساس این گزارش میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2014 دو میلیارد و 105 میلیون دلاربوده که این رقم در سال 2015 میلادی به دو میلیارد و 50 میلیون دلار رسیده است.
بعیدی نژاد در این نوشته ادامه داده است: با این روند که همه به سال های اوج تشدید تحریم ها در دوره قبل از برجام برمی گردد، می توان نتیجه گرفت که در صورت عدم تحقق برجام، طبیعتا این روند کاهشی ادامه می یافت.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزوده است: با حصول برجام این روند معکوس شده است و بنا به اظهارات رسمی مقامات اقتصادی کشور فقط در سه ماهه بعد از اجرای برجام، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران به میزان حدود 3.5 میلیارد دلار رسیده است.
به گفته بعیدی نژاد طبیعتا آخرین تغییرات سطح سرمایه گذاری در اولین دوره پسابرجام در گزارش سال 2016 آنکتاد خواهد آمد.
جدیدترین برآوردهای آنکتاد نشان داد جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران سومین سال متوالی کاهش یافت و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، رتبه ایران از این نظر در جهان ۱۸ پله نزول کرده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید