Performancing Metrics

کشته شدن نماینده مجلس عوام به نفع جناح مخالف برگزیت تمام شد | اتاق خبر
کد خبر: 353606
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 10:25
تحلیل‌گر انگلیسی، ضمن هشدار نسبت به آثار منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا؛
«ادوارد مورتیمر» تحلیل‌گر انگلیسی ضمن نگران کننده خواندن پیامدهای ملی و جهانی برگزیت عنوان کرد: کشته شدن خانم 'جو کاکس' نماینده مجلس عوام به نفع جناح حامی ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا تمام شد.

اتاق خبر - ‘ادوارد مورتیمر’، روزنامه‌نگار پیشین روزنامه فایننشال تایمز روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مرگ خانم جو کاکس در پنجشنبه هفته گذشته و یک هفته مانده به همه پرسی 23 ژوئن شوک بزرگی را به فضای کشور وارد کرد.
وی افزود: قتل 'جو کاکس' زمانی رخ داد، که بحث مهاجرت به یکی از موضوعات داغ در مناظره‌ها بدل شده بود و بر اساس نظرسنجی‌ها، تمایل افکار عمومی در انگلیس به سمت خروج از اتحادیه اروپا افزایش نشان می داد اما به دنبال این حادثه فعالیت کمپین‌های تبلیغاتی به مدت سه روز متوقف شد و آنگاه همه گفتند که باید با درایت بیشتری به مساله مهاجرت توجه کنیم.
وی افزود: البته نمی‌توان ادعا کرد که این حادثه به طور مستقیم با همه‌پرسی ارتباط دارد اما به نظر من به مردم کمک کرد تا منطقی‌تر همه‌پرسی را مورد توجه قرار دهند که متعاقباً سبب شد تا کفه ترازو دوباره به نفع جناح طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا سنگینی کند.
این فعال سیاسی اضافه کرد: البته همان روز پوستر حزب یوکیپ نیز منتشر شد که در آن شمار زیادی از مهاجران را به تصویر کشیده بود که به سمت اروپا در حال حرکت هستند و بر روی آن عبارتی با مضمون «ظرفیت‌تکمیل است» نوشته‌شده بود.
وی گفت: این پوستر این ذهنیت را القا می‌کرد که کمپین حامی خروج از اتحادیه اروپا با رویکردی تبعیض‌آمیز درصدد است تا مهاجران را از کشور دور کند.
به گفته مورتیمر، اگرچه این دو اتفاق به هم مرتبط نیستند اما نکته جالب اینجاست که هر دو اتفاق در یک روز رخ‌داده است!
روزنامه‌نگار اسبق فایننشال تایمز در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت که انگلیس بهتر است در اتحادیه اروپا بماند.
وی گفت: من خیلی نگران پیامدهایی هستم که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رخ خواهد داد. به نظر من خروج از اتحادیه اروپا به‌راحتی زمینه استقلال اسکاتلند را فراهم می‌کند و از سوی دیگر در ایرلند شمالی نیز مشکل‌آفرین می‌شود: چراکه ایرلند جنوبی عضو اتحادیه اروپا است اما ایرلند شمالی که جزئی از انگلیس است - در صورت برگزیت - از اتحادیه اروپا خارج‌شده و این مساله دردسرساز می‌شود.
مورتیمر اضافه کرد: من همچنین فکر می‌کنم که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ابعاد جهانی نیز تأثیرات منفی به‌جای خواهد گذاشت: چراکه این مساله سبب می‌شود تا محرک‌های جریانات پوپولیستی و ملی گر به حرکت درآیند.
این فعال انگلیسی در پاسخ به این سئوال که آیا ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا - با توجه به قوانین گردش آزاد در اتحادیه اروپا - منجر به سرایت تهدیدهای امنیتی به انگلیس خواهد شد یا نه گفت: به نظر من این‌یک ادعای اشتباه است، چون انگلیس جزئی از پیمان شنگن که بر اساس آن مرزهای داخلی بین کشورهای اروپایی برداشته ‌شده است، نیست.
وی افزود: بنابراین زمانی که شما به‌عنوان یک انگلیسی به یک کشور اروپایی سفر می‌کنید و یا از اتحادیه اروپا به انگلیس بازمی‌گردید باید گذرنامه‌تان را با خودتان حمل کنید. این بدین معناست که ما کنترل مرزهایمان را در اختیار داریم.
مورتیمر با بیان اینکه مهاجرت یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارزارهای تبلیغاتی حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، گفت: شمار زیادی از اتباع اروپایی به‌ویژه اروپای شرقی طی ده سال گذشته وارد انگلیس شدند، بااین‌حال آن‌ها نقش مفید و ارزنده‌ای را در اقتصاد ما داشته‌اند.
روزنامه‌نگار اسبق فایننشال تایمز افزود: ما یک جزیره کوچک هستیم که متأسفانه متناسب با رشد جمعیت نتوانستیم به‌اندازه کافی مسکن بسازیم، به همین دلیل بخش کمی از مردم نگران رشد جمعیت شده‌اند و ورود خارجی‌ها را عامل این بحران می‌دانند. آن‌ها تصور می‌کنند که تنها راه کنترل این مساله پایان دادن به مقوله مهاجرات، تردد آزاد و اشتغال اتباع خارجی است.
وی ادامه داد: اما من فکر می‌کنم که این تئوری اشتباه است. مهاجرت در دنیای امروز یک حق است و ما باید راه‌های مدیریت آن را دریابیم. لذا این نظریه که ما می‌توانیم جلوی مهاجرت را بگیریم تا اقتصادمان را نجات دهیم، به‌منزله شانه خالی کردن از مسئولیت است.
این محقق انگلیسی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اظهار داشت که به نفع مسلمانان است که به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دهند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص نگرانی مسلمانان نسبت به دیدگاه‌های اسلام هراسانه «رابرت فیکو»، نخست‌وزیر اسلواکی که قرار است از هفته آتی ریاست دوره‌ای شورای اروپایی (موسوم به شورای وزیران) را بر عهده بگیرد، گفت: من فکر نمی‌کنم که انتخاب آقای فیکو مساله مهمی باشد چون موضوعات مهم توسط شورای اروپا به ریاست ' دونالد توسک' رسیدگی می‌شود.
«رابرت فیکو» نخست‌وزیر کشور اسلواکی چندی پیش عنوان کرد که اسلام هیچ جایگاهی در کشورش ندارد. وی همچنین بر این باور است که «ادغام فرهنگی» یک افسانه است و گفته است که «تک‌تک مسلمانان در اسلواکی را تحت نظر خواهد داشت».
وی قرار است از یکم ماه جولای ریاست دوره‌ای شورای اروپایی را به مدت شش ماه بر عهده بگیرد.
ادوارد مورتیمر در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: به نظر من در بیان جایگاه شورای اروپایی یک مقدار مبالغه شده است. این شورا صرفاً وظیفه دارد تا امور اقتصادی را بررسی کند؛ مسائل سیاسی بایستی به تائید مشترک وزرا برسد.
ادوارد مورتیمر که در پرونده کاری اش مدیریت روابط عمومی دبیر کل سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی به چشم می خورد، هم اکنون علاوه بر تدریس در دانشگاه و کارهای تحقیقاتی، عضو شورای دیپلمات‌های مستقل انگلیس است.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید