Performancing Metrics

ولد الشیخ: مذاکرات یمن با گام هایی محتاطانه به پیش می رود | اتاق خبر
کد خبر: 353667
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 14:36
دستیابی به توافقی فراگیر گام نخست در فرآیند صلح است
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن با ایراد سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل ضمن تشریح آخرین وضع مذاکرات صلح این کشور در کویت، تأکید کرد: دستیابی به تفاهم و توافق تنها گام نخست در فرایند صلح است و چالش بزرگ، اجرا و پیاده کردن عملی بندهای توافق

اتاق خبر - «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست شرکت کرده بود، تصریح کرد: وضع کلی در یمن همچنان مثبت است؛ هرچند که گاهی اشکالی به وجود می آید؛ مذاکرات همچنان به نحوی مطلوب به پیش می رود اما با گام هایی محتاطانه و کُند و امید می رود طرف های درگیر، گام های سریعتری بردارند و از چالش های فرارو عبور کنند تا به راه حل مسالمت آمیز و فراگیر در نزدیکترین فرصت ممکن دست یابیم.
وی افزود: ملت یمن با امید فراوان و بی صبرانه نتایج مذاکرات صلح آمیز در کویت را پیگیری می کنند و کاسه صبر آنان لبریز شده است و امیدواریم حمایت بی سابقه بین المللی از این مذاکرات به رنج و محنت مردم یمن پایان دهد و با دستیابی به توافق فراگیر سیاسی به همه ی دغدغه ها و نگرانی ها پایان دهیم.
ولد الشیخ احمد اظهار کرد: هیأت های یمن و انصارالله در هفته های گذشته تمایل و اصرار خود را بر برقراری صلح و پیروی از خط مشی سیاسی حکیمانه ابراز داشته و همه مسائل و مشکلات پیچیده و بغرنج را مطرح کرده و به بحث گذاشته اند.
وی ادامه داد: باید اذعان کنیم که دستیابی به تفاهم و توافق، تنها گام نخست در فرایند صلح است و چالش بزرگ، اجرا و پیاده کردن عملی بندهای توافق است؛ ظرف روزهای آینده پیش نویس مکتوب مرحله پیش رو را به طرف های درگیر در مذاکرات تقدیم خواهیم کرد و بدون شک توافقنامه ای که به دنبال آن هستیم صلح، ثبات و امنیت را به کشور یمن بازمی گرداند و امید روشنی به برقراری آرامش در خاورمیانه که امروز گرفتار ناهنجاری های سیاسی منطقه ای است می بخشد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر توپ در زمین طرف های شرکت کننده در مذاکرات است که باید با تحمل مسئولیت، به دنبال یافتن راه حل سیاسی برای مشکلات موجود باشند؛ مشکلاتی که عمدتاً در مورد زمانبندی و اولویت اجرای بندهای توافقنامه است.
فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در ادامه خاطر نشان کرد؛ در طول دو ماه گذشته شاهد اتفاق نظر طرفین بر ضرورت پایان درگیری و منازعه و دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بوده ایم و طرف های درگیر جلسات مشترک متعددی داشته و بر اهمیت دستیابی به زمینه مستحکم مشترک و اعتماد سازی تأکید کرده اند.
وی تصریح کرد: طرفین همچنین برای آزاد کردن شمار زیادی از اسرا و زندانیان به توافق رسیده اند و متوقف کردن عملیات فضا را برای فعالیت سازمان های خیریه به منظور رساندن کمک های انسانی به مناطق دور دست فراهم ساخته است.
ولد الشیخ اظهار کرد: شرکت کنندگان در مذاکرات، مسائل را بسیار دقیق و حساس و به طور صریح و شفاف بررسی کرده اند و دستور کار برنامه ریزی شده ای برای مرحله سیاسی آینده از جمله عقب نشینی نظامی، اقدامات امنیتی، تحویل اسلحه و دیگر مسایل پیچیده سیاسی و بهینه سازی اوضاع اقتصادی و انسانی یمن تدوین کرده اند.
وی گفت: در این برنامه اجرای اقدامات امنیتی مندرج در قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت و تشکیل دولت ائتلاف ملی برای تأمین خدمات اساسی و زیر بنایی و احیای اقتصاد آمده است.
ولد الشیخ ادامه داد: دولت وحدت ملی بر اساس نقشه راه تدوین شده، مسئولیت تهیه گفتمان و تفاهم سیاسی و تدوین قانون انتخابات و تعیین شرح وظایف نهادهای مسئول اجرای مرحله انتقالی و تدوین پیش نویس قانون اساسی را بر عهده دارد.
وی ابراز امیدواری کرد؛ کشورهای منطقه و شورای امنیت سازمان ملل گامی در جهت تشویق طرف های درگیر برای اعتماد سازی و از بین بردن اختلافات و ابراز حسن نیت بردارند.
ولد الشیخ تصریح کرد: قطار صلح در یمن به راه افتاده و هرگونه تعلل و تأخیر در این حرکت موجب رنج و محنت بیشتر مردم یمن خواهد شد.
وی، شورای امنیت را فراخواند تا با اعمال فشار علیه گروه های درگیر از آنان بخواهد به تعهدات خود در مورد حفظ آتش بس و متوقف کردن عملیات نظامی و حفظ جان شهروندان پایبند باشند.
نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در پایان از ابتکار عمل انصارالله برای آزاد کردن بیش از 400 زندانی و اسیر در هفته های گذشته قدردانی کرد و از همه طرف های درگیر خواست تا همه افراد ناتوان، بیماران و زخمی ها را بدون قید و شرط آزاد کنند و از اینکه عملیات آزاد سازی اسرا با عملیات بازداشت جمعی از غیر نظامیان، روزنامه نگاران و فعالان جامعه مدنی مقارن شد ابراز تأسف و تأکید کرد؛ این گونه اقدامات به منظور ایجاد رعب و وحشت در جامعه یمن صورت گرفته و نقض آشکار توافقنامه های حقوق بشر به شمار می آید.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید