Performancing Metrics

هيچ خطري بانك‌ها را براي همكاري با ايران تهديد نمي‌كند | اتاق خبر
کد خبر: 353936
تاریخ انتشار: 3 تیر 1395 - 09:24
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان كه در سومين دور از سفرهاي اروپايي خود راهي فرانسه شده است، روز گذشته ضمن ديدار با رييس‌جمهوري و وزير خارجه فرانسه، با رييس مجلس سنا، وزير اقتصاد و همچنين رييس كمپاني ايرباس نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.

اتاق خبر: محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان كه در سومين دور از سفرهاي اروپايي خود راهي فرانسه شده است، روز گذشته ضمن ديدار با رييس‌جمهوري و وزير خارجه فرانسه، با رييس مجلس سنا، وزير اقتصاد و همچنين رييس كمپاني ايرباس نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. ظريف همچنين علاوه بر اين ديدارها با شركت در مراسم ضيافت افطار سفرا و شخصيت‌هاي كشورهاي اسلامي، در نشست غيررسمي نمايندگان رسانه‌ها و محققان، كميسيون امور خارجي، دفاعي و نيروهاي مسلح فرانسه و نيز موسسه ملي كشورداري به سخنراني پرداخت. 

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در ضيافت افطاري در محل اقامت سفير ايران در فرانسه و در جمع سفرا و نمايندگان انجمن‌ها و تشكل‌هاي اسلامي از 33كشور جهان و برخي مقامات فرانسوي گفت: ما بايد به جاي پر رنگ كردن اختلافات‌مان نشان دهيم چگونه چالش‌هاي مشترك‌مان را به نام اسلام و براي توسعه كشورهاي اسلامي و جامعه اسلامي داريم. 


وي با بيان اينكه همه ما نياز داريم براي اين مشكل كنار هم باشيم، افزود: . ما به ديني تعلق داريم كه به راحتي مي‌تواند بفهمد نبودن ما در كنار هم يعني باختن همه ما با هم، ما اگر كنار هم نباشيم همگي بازنده خواهيم بود، ما نياز داريم با هم باشيم تا آينده را براي فرزندان‌مان بهتر كنيم. 


  مشكل تروريسم راه‌حل نظامي ندارد


ظريف همچنين با حضور در كميسيون امور خارجي، دفاعي و نيروهاي مسلح فرانسه، روابط پارلماني ايران و فرانسه را تقويت‌كننده شناخت مردم اين دو كشور از يكديگر دانست و گفت: در همين راستا هفته آينده تهران ميزبان رييس مجلس ملي فرانسه خواهد بود. وي همچنين افزود: در وزارت امور خارجه اين روابط را تشويق خواهيم كرد و اين امر براي دوستي مشترك دو كشور موثر است. رييس دستگاه ديپلماسي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع مبارزه با تروريسم اشاره كرد و گفت: مشكل، مشكلي نيست كه از راه نظامي حل شود. مشكلات سياسي نيازمند راه‌حل سياسي است و مهم‌تر از مشكلات سياسي، مشكلات مبنايي است كه به گسترش افراط‌گرايي منجر مي‌شود. 

 


  حسن همجواري از مساله هسته‌اي هم مهم‌تر است


ظريف در ادامه نشست و در پاسخ به سوالات اعضاي كميسيون سياست خارجه، دفاعي و نيروهاي مسلح فرانسه درباره مسائل منطقه‌يي و رابطه با عربستان مشكل زمامداري در جهان عرب را ناتواني در پاسخگويي به نيازهاي سياسي و اجتماعي مردم دانست و گفت: نمي‌توانيم بپذيريم كه حقوق مردم بحرين توسط گروهي خدشه‌دار شود و مردم از حقوق خود محروم شوند. 


وي اظهار داشت: ايران به دنبال روابط خوب با همه همسايگان خود است و اولويت ما روابط خوب منطقه‌يي است و اين مساله حتي از موضوع هسته‌يي هم مهم‌تر است. از ابتدا معتقد بوديم كه منطقه ما نيازمند يك چارچوب همكاري و گفت‌وگوي منطقه‌يي است، بنابراين پيشنهاد ايجاد يك مجمع گفت‌وگو در خليج فارس را ارائه كرديم كه شبيه چيزي است كه شما آن را به عنوان پروژه هلسينكي مي‌شناسيد. 

 


  جهان عرب مشكل زمامداري دارد

ظريف با بيان اينكه برخي با ايجاد تنش مي‌خواهند مشكلات واقعي را منحرف كنند، خاطرنشان كرد: ما مشكل زمامداري در جهان عرب داريم كه به معناي ناتواني در پاسخگويي به نيازهاي سياسي و اجتماعي مردم است. 

 

وي با بيان اينكه منطقه ما نيازمند راهكار سياسي است، تاكيد كرد: در راه نظامي، يك طرف برنده و يك طرف بازنده است و اين راهكار جواب نمي‌دهد پس ناگزير از يافتن راهكار سياسي هستيم و بايد مردم سوريه را كه حق انتخاب دارند، تشويق كنيم. 


وزير امور خارجه با بيان اينكه در سه، چهار سال گذشته تمركز روي يك فرد بود، اظهار داشت: اين به معناي بازي برد و باخت است و هيچ كسي نمي‌تواند آن را به نتيجه برساند و مساله را طوري مطرح مي‌كنند كه باعث شكست مي‌شود. بنابر اين بايد به جاي تمركز روي فرد، روي روش‌ها تمركز كنيم. 


  فضاي رواني دوران تحريم‌ها باقي است


وزير خارجه كشورمان در بخش ديگري از سخنان خود در مورد موانع اجراي برجام گفت: با وجود اينكه چندين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح كرده كه ايران همه تعهدات خود را انجام داده است اما متاسفانه هنوز فضاي رواني دوران تحريم كه بانك‌ها را از ارتباط با ايران منع مي‌كرد، در برخي بانك‌هاي اروپايي و بسياري از بانك‌هاي فرانسه وجود دارد. اين فضا به نظر ما غيرواقعي است و هيچ خطري براي همكاري با ايران بانك‌ها را تهديد نمي‌كند. 

وي اظهار داشت: فرانسه در گذشته نقش بسيار مهمي ايفا كرد براي اينكه اجازه نداد تحريم‌هاي فرامرزي امريكا موفق شود. شما با حضور در ايران مي‌توانيد از امكانات وسيع انساني در توليد و صادرات به منطقه استفاده كنيد و با توجه به سابقه بسيار طولاني همكاري ايران و فرانسه در زمينه خودروسازي و ساير حوزه‌ها، زمينه‌هاي همكاري بسيار زياد است. 


  ترانسفر بانكي با اراده سياسي


وزير امور خارجه كشورمان همچنين در ديدار جداگانه با جرالد لارشه، رييس مجلس سناي فرانسه تاكيد كرد: بين ايران و فرانسه دو دسته روابط و توافق وجود دارد؛ يكي نياز به تعامل بانكي ندارد، مانند روابط فرهنگي و گردشگري و مشورت‌هاي سياسي و ديگري روابطي كه نياز به روابط بانكي دارند. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان با بيان اينكه فرانسه براي اينكه جو رواني موجود شكسته شود، بايد اقدام كند اظهار داشت: ما معتقديم هيچ مشكلي در روابط بانكي وجود ندارد و در چارچوب توافق هسته‌يي، امريكا بايد از ايجاد مانع در روابط ساير كشورها با ايران خودداري كند. وي در عين حال تصريح كرد: مشكل ترانسفر بانكي مشكل اراده سياسي است. 

رييس مجلس سناي فرانسه نيز در اين ديدار از گسترش مناسبات دو كشور و توافقات اخير در جريان سفر روحاني به فرانسه ابراز خرسندي كرده و بر نقش ايران در منطقه بر لزوم همكاري‌ها در خصوص مسائل سوريه و لبنان به‌ويژه تاكيد كرد. 

منبع: تعادل

نظرات
ADS
ADS
پربازدید