Performancing Metrics

امرار معاش با سود سپرده‌هاي بانكي هيچ‌ جاي دنيا معمول نيست | اتاق خبر
کد خبر: 353947
تاریخ انتشار: 3 تیر 1395 - 11:00
معاون اقتصادي بانك مركزي:
معاون اقتصادي بانك مركزي گفت: امرار معاش از طريق سپرده‌گذاري در بانك‌ها در هيچ جاي دنياي معمول و به نفع كشور نيست.

اتاق خبر: پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري درباره تصميم خودجوش بانك‌ها مبني بر كاهش نرخ سود سپرده بانكي از 18 به 15درصد گفت: «پيام اين اقدام ايجاد تطابق بيشتر ميان نرخ‌هاي سود با واقعيت‌هاي اقتصاد كلان است كه آثار مثبتي را در جنبه مصرف و سرمايه‌گذاري در خانوارها و سرمايه‌گذاري بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي در كشور دارد». 

در ادامه مديرعامل بانك مسكن در ارتباط تلفني با اين برنامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا كاهش نرخ سود سپرده بر قيمت مسكن تاثير دارد؟ گفت: «با كاهش نرخ سود سپرده بخش واقعي اقتصاد به ويژه ساخت مسكن نيازي نيست با سود سپرده‌هاي بانكي كه بدون ريسك بازدهي بالايي دارد رقابت كند». 

محمدهاشم بت شكن افزود: «اكنون انبوه‌ساز مي‌تواند به‌جاي سپرده‌گذاري پول خودش، ‌واحدهاي نيمه‌تمام خود را تكميل كند. با كاهش نرخ سود تسهيلات هم طرف عرضه و هم طرف تقاضاي مسكن تقويت مي‌شود و درنتيجه به تدريج شاهد رونق بازار مسكن خواهيم بود». 

مديرعامل بانك مسكن گفت: «با توجه به اينكه بخش مسكن چند سال در ركود و ثبات قيمتي است، كاهش نرخ سود تسهيلات به تدريج روي قيمت‌ها اثر مي‌گذارد و روند معاملات را بهتر مي‌كند». 

در ادامه قرباني معاون اقتصادي بانك مركزي گفت: «شرايط فعلي بازار مسكن ما به گونه‌يي است كه ميان عرضه و تقاضا تعادل مطلوب و به ميزان كافي عرضه وجود دارد. امسال علائمي از رونق ملايم غيرتورمي در بازار مسكن مشاهد مي‌شود كه مي‌تواند بسياري از فعاليت‌هاي وابسته را به حركت وا دارد». 

قرباني گفت: «كاهش نرخ سود سپرده و تسهيلات زمينه را براي تسهيل دوره رونق فراهم مي‌كند اما دچار تلاطم يا افزايش و جهش قيمت نخواهيم شد همان‌گونه كه كاهش نرخ سود از 20 به 18درصد تاثير زيادي نداشته است. با توجه به تك رقمي شدن نرخ تورم هنوز هم نرخ سود سپرده‌هاي بانكي بيشتر از 5واحد درصد از تورم بالاتر است». قرباني افزود: «كاهش نرخ تورم، نرخ رشد اجاره‌بها را هم در سال‌هاي آينده كم خواهد كرد».  وي با بيان اينكه ‌علاوه بر كاهش نرخ سود سپرده بايد نرخ سود تسهيلات هم كاهش يابد، گفت: «بانك مركزي در حال رصد بازار است و در آينده نزديك اين موضوع اتفاق خواهد افتاد». 

قرباني افزود: «بانك مركزي در يك تا 2 جلسه آينده شوراي پول و اعتبار، گزارش لازم را به اين شورا ارائه خواهد كرد و تصميم لازم با رعايت همه ملاحظات اتخاذ خواهد شد و بانك مركزي در اين جهت اقدم خواهد كرد».  معاون اقتصادي بانك مركزي گفت: «اقتصاد ما بانك‌محور است و تامين مالي خارجي و بازار سرمايه در سال‌هاي اخير محدوديت زيادي داشته و همه بار روي نظام بانكي بوده است».  وي درباره تاثير كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي روي بازار ارز و طلا گفت: «پيش‌بيني ما اين است كه نرخ تورم سال 95، تك رقمي خواهد بود».  قرباني افزود: «اكنون هم نرخ سودهاي سپرده بانكي به اندازه كافي جذابيت دارد و نرخ سود سپرده‌هاي بانكي منطقي‌تر شده است و تلاطم نخواهد داشت». 


در ادامه نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران هم در ارتباط تلفني با اين برنامه، مطالبات معوقه بالا، بدهكاري فراوان دولت به نظام بانكي، رقابت ناسالم با موسسات مالي غيرمجاز، صورت‌هاي مالي غيرشفاف و بنگاه‌داري بانك‌ها را ازجمله مشكلات بزرگ نظام بانكي برشمرد. 


پدرام سلطاني گفت: در اين شرايط كاهش نرخ سود بانكي بايد به‌نفع اقتصاد كشور و بخش واقعي اقتصاد باشد اما در عمل چنين نيست زيرا شكاف تامين مالي در كشور را به‌شدت افزايش خواهد داد. 

 

وي ادامه داد: تعادل عرضه و تقاضاي تسهيلات به هم خورده و بخش كمي از نقدينگي، قابل عرضه به بخش واقعي اقتصاد است. 


سلطاني افزود: در حالي كه حجم نقدينگي كشور بيش از يك تريليون و 50هزار ميليارد تومان است امّا مانده بدهي نظام بانكي رقمي حدود يك سوم اين ميزان است سوال اينجاست كه بقيه نقدينگي در كجاست.

منبع: تعادل


 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید