Performancing Metrics

وضعیت جوی زابل به پنج برابر شرایط ناسالم رسید | اتاق خبر
کد خبر: 354029
تاریخ انتشار: 3 تیر 1395 - 21:37
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت جوی شب گذشته در ایستگاه فرودگاهی زابل با توجه به وزش باد همراه با گرد و خاک به پنج برابر شرایط ناسالم و 2 برابر شرایط بحرانی رسید.

اتاق خبر:مرتضی فرجی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان غلظت ذرات معلق در هوای ایستگاه فرودگاهی زابل در این مدت به 998 میکرو گرم بر متر مکعب معادل 2 برابر حد بحران و پنج برابر حد مجاز رسید.
وی ادامه داد: هم اینک سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در زابل به 74 کیلومتر بر ساعت رسیده که تحت تاثیر آن میزان دید افقی در این شهرستان و زهک به چهار کیلومتر کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: امروز بر شدت وزش باد همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان افزوده می شود به طوری که در برخی نقاط توفان گرد و خاک انتظار می رود.
بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آنها به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: امروز و فردا در نواحی مرکزی و نوارغربی استان در برخی ساعات وزش باد و گرد و خاک خواهیم داشت به طوری که در این مدت در مسیرهای زاهدان- نصرت آباد - بم اختلال جاده ای و ریلی انتظار می رود.
فرجی بیان کرد: نواحی شرقی دریای عمان نیز همچنان مواج پیش بینی می شود.
وی خاطر نشان کرد: حداقل دمای هوای استان در شبانه روز گذشته با 19 درجه مربوط به زاهدان و حداکثر دمای با 45 درجه مربوط به شهرستان نیکشهر در جنوب استان بوده است.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید