Performancing Metrics

گزارش کارخانه ارج روی میز وزیر صنعت | اتاق خبر
کد خبر: 354042
تاریخ انتشار: 3 تیر 1395 - 22:52
وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص دلایل نبش قبر شدن تعطیلی کارخانه‌های فرسوده و مستهلک با بیان اینکه دولت یازدهم تا پایان سال گذشته بیش از 8 هزار طرح نیمه تمام صنعتی را راه‌اندازی کرد و به تناسب آن اشتغال ایجاد شده است، گفت: در این روند یکسری از واحدها نیز ب

به گزارش اتاق خبر، محمدرضانعمت‌زاده ادامه داد: از مدار خارج شدن این واحدهای صنعتی به دلایل متعدد نظیر قدمت آنها، عدم نوسازی و به روز نشدن آنها، شرایط بازار، اختلاف بین شرکا و... بوده که از نظر من کاملا هم طبیعی است. هم اکنون در آلمان سالی ده‌ها هزار کارخانه ورشکسته از مدار خارج می‌شوند و این موضوع تنها به کشور ما مربوط نمی‌شود. وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون گزارش کارخانه ارج در حال بررسی است و در حال بررسی جزئیات آن هستم، تصریح کرد: پیش از این عده‌ای را برای تحقیق درباره کارخانه ارج مامور کرده بودم که بر اساس آن متوجه شدم عمده سهام این کارخانه یعنی چیزی حدود ۷۵ درصد آن بین خصولتی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ... تقسیم شده است.

وی در ادامه افزود: سهامداران این کارخانه هیچ اقدامی برای نوسازی کارخانه انجام نداده‌اند. به هر حال کارخانه‌ای که قدمت تجهیزات و قطعاتش به حدود ۴۰‌سال قبل می‌رسد، نیاز به نوسازی دارد. من عامل اصلی تعطیلی این کارخانه را فرسودگی آن می‌دانم. وی با تاکید بر اینکه کارخانه‌هایی که 25 سال قبل احداث شده‌اند هم‌اکنون فرسوده‌ شده و باید نوسازی شوند، اظهار کرد: کارخانه ارج نوسازی و بازسازی نشده و طبیعی است که در این شرایط کالاهای تولید شده آن توان رقابت نداشته باشد و تولید آن طی چند سال رو به کاهش رود. بدیهی است در این شرایط کارخانه چاره‌ای جز تعطیل شدن ندارد.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه درحال حاضر از سوی این کارخانه به ما اعلام شده است که تصمیم بر واگذاری سهام آن و حضور بخش خصوصی واقعی در آن گرفته‌اند و ما هم قول کمک به آنها را داده‌ایم، تصریح کرد: از این کارخانه‌ها در ایران زیاد است، اما واحدهای تولیدی بسیاری حتی در همین لوازم خانگی در ایران هستند که خود را توسعه داده‌اند.

برخی کارخانه‌های ما در زمینه تولید لوازم خانگی روباتیک و بسیار مدرن شده است. او گفت: در ایران از کارخانه‌ای بازدید کردم که کاملا با مکانیزمی مشابه کشورهای صنعتی یا کشورهایی نظیر کره جنوبی در حال فعالیت بود. طبیعی است که این قبیل کارخانه‌ها افزایش تولید داشته باشند و کارخانه‌های فرسوده مجبور به تعطیلی شوند. نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه نبش‌قبر کردن مواردی از جمله کارخانه ارج غیر منطقی است، گفت: چند سال قبل حتی تصویب شد که کارخانه ارج جابه‌جا شود و زمین هم در اختیار آنان قرار گرفت، اما به هر دلیل این کار انجام نشد، بنابراین ربطی به دولت فعلی ندارد.

 

اجبار کره‌ای‌ها به تولید کالا در ایران

به گفته وی، در وزارت صنعت، معدن و تجارت به کره‌ای‌ها فشار آوردیم که باید انتقال تکنولوژی دهند و کالاهای خود را در ایران بسازند. آنها هم به همراه شرکای ایرانی خود شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته کره‌ای‌ها بیش از حد می‌خواهند زرنگی کنند و به دنبال فروش کالاهای خود در ایران هستند، اما ما هم سختگیری کرده‌ایم و به آنها گفته‌ایم که برندشان را بیاورند در ایران بسازند و از اینجا صادر کنند در غیر این‌صورت جلوی وارداتشان را خواهیم گرفت.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه در سفر رئیس‌جمهوری کره به ایران به «پارک گئون‌هی» اعلام کردم که باید تولیدکنندگان خود را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کند، تصریح کرد: درحال حاضر هم در حال مذاکره با آنها هستیم.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات
ADS
ADS
پربازدید