Performancing Metrics

تهدید مشترک موضوع سفر پوتین به سرزمین اژدهای زرد | اتاق خبر
کد خبر: 354246
تاریخ انتشار: 5 تیر 1395 - 04:05
روسیه و چین که از سال 2013 همگرایی های گسترده ای را در بخش های مختلف از جمله نظامی و اقتصادی اجرا می کنند و حتی طرح سامانه مشترک موسوم به پدافند فضایی نیز مطرح شده است، یک رقیب یا تهدید مشترک به نام آمریکا دارند.

اتاق خبر - سفر ولادیمیر پوتین به پکن که فردا (شنبه) آغاز می شود، دومین دیدار رییس جمهوری روسیه از چین در کمتر از یک سال گذشته است که نشانگر اهمیت فراوان روابط دوجانبه و توجه به هم افزایی تلاش ها برای مقابله باحضور آمریکا در مناطق همجوار دو کشور می باشد.
با توجه به شرایط تقریبا مشابه دو کشور در برابر تهدیدهای آمریکا، بررسی این مساله نیز می تواند یکی از مهمترین محورهای مذاکرات رییس جمهوری روسیه با شی جین پینگ همتای چینی خود در پکن باشد.
** تهدیدهای مشترک
آمریکا همراه ناتو طرح های گسترده نظامی خود را تا پای مرزهای روسیه در جمهوری های شوروی سابق یعنی لتونی، لیتوانی و استونی در دریای بالتیک کشانده و مولداوی و گرجستان هم شاهد این نفوذ است.
همزمان شرق اروپا نزدیک خاک روسیه بویژه لهستان، رومانی و جمهوری چک همپیمان نظامی آمریکا و ناتو شده اند و حتی با وجود بارها هشدار مسکو این روند شتاب بیشتری یافته است.
دریای سیاه و بالتیک در مناطق نزدیک به سواحل روسیه و فضای هوایی مجاور این کشور تقریبا به منطقه عملیاتی همیشگی ناوها و پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا تبدیل شده است.
از سوی دیگر، پایگاه ها و نظامیان پرشمار آمریکا در کره جنوبی با توجیه برخورد با تهدیدهای جنگی کره شمالی و طرح در دست بررسی استقرار سامانه موشکی بلندپرواز تاد آمریکا برای روسیه و چین که در این منطقه مرز خاکی و آبی دارند نیز تهدید کننده است و هر دو کشور بارها مخالفت خود را با این تحرکات ابراز کرده اند.
همزمان تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه که از سال 2014 آغاز شده است، با فشارهای واشنگتن همچنان ادامه دارد، زیرا کشورهای اصلی اروپایی از جمله آلمان روال کاهش گام به گام تحریم ها در قبال پیشرفت اجرای توافقنامه مینسک را برای حل بحران اوکراین پیشنهاد کرد و مجلس فرانسه نیز به لغو آن رای داد، اما بر اثر فشارهای آمریکا بی نتیجه ماند.
پکن نیز در برابر تهدید مشترک واشنگتن، شرایط مشابه مسکو را دارد. آمریکا با اتکا به اختلاف های ارضی چین در آب های منطقه ای با ویتنام، اندونزی و چند کشور دیگر آسیایی، ناوهای جنگی خود را به منطقه اعزام می کند و تلاش دارد این موضوع منطقه ای را به یک مساله بین المللی تبدیل کند و خود نیز به عنوان پشتیبان کشورهای طرف چین وارد معادله حل مشکلات شود و از آن به عنوان اهرم فشار برای امتیاز گیری بهره بگیرد.
از سوی دیگر، مرز روسیه و چین با کره شمالی به علت اقدام های نظامی این کشور و تنش های روزافزون با کره جنوبی که منجر به حضور گسترده نظامی آمریکا شده است، منطقه حساسی به شمار می رود.
هر گونه التهاب نظامی در منطقه با توجه به تهدیدهای کره شمالی و رزمایش های آمریکا و کره جنوبی، می تواند دامنه بحران را غیر قابل کنترل کند و از این رو پکن در این حوزه جغرافیایی مانند مسکو با تهدید مشترکی رو برو است.

** همگرایی های نظامی روسیه و اژدهای زرد
همگرایی نظامی یکی از مهمترین رویکردهای پکن و مسکو را تشکیل می دهد و بر اساس برنامه اعلام شده، روسیه و چین رزمایش مشترک کامپیوتری فرماندهی - ستادی «امنیت هوا - فضایی- 2016» را برگزار خواهند کرد.
پس از اعلام این برنامه، آمریکا هشدار داده که اقدام های مسکو و پکن برای طراحی های فناوری پیشرفته فضایی، احتمال درگیری های فرازمینی را گسترش می دهد.
به گزارش وزارت دفاع روسیه، در جریان این رزمایش، طرفین عملیات مشترک گروه های ضربتی پدافند هوایی و ضد موشکی روسیه و چین برای دفاع از خاک دو کشور در مقابل ضربه های تحریک آمیز موشک های بالستیکی و راکت های بالدار را تمرین می کنند.
از سوی دیگر، چین تنها کشوری است که تاکنون توانسته قرارداد خریدار سامانه پیشرفته موشکی پدافند هوایی اس 400 را با روسیه امضا کند باشد.
همچنین مهمترین رویداد سال 2015 در روابط دو کشور، امضای قرارداد بزرگ دیگری برای فروش سلاح های روسی به چین یعنی 24 جنگنده سوخو 35 به ارزش بیش از دو میلیارد یورو است.
همزمان می توان انتظار داشت، همکاری های دو کشور برای ساخت موتور جت جنگی با پیشرفت های قابل توجهی روبرو شود، زیرا چینی ها به موتورهای مدل آ.ال-41 اف 1 که در ساخت جنگنده های پیشرفته سوخو 35 بکار رفته، علاقه مند هستند و انتظار می رود، پروژه جنگنده نسل پنجم خود را با عنوان جی-20 با استفاده از فناوری موتور روسی تکمیل کنند.

** هم اتکایی اقتصادی
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چندی پیش گفت: پکن شریک راهبردی اقتصادی مسکو بشمار می رود و همکاری های روسیه و چین نمونه ای از روابط عالی دو کشور در قرن بیست و یکم است.
وی در نشست «روسیه و چین: روابط دوجانیه با کیفیت جدید» در مسکو اظهار کرد: رسیدن ارزش روابط اقتصادی چین و روسیه به 200 میلیار دلار در سال (تا 2020) قابل دسترسی می باشد و در این باره نیز برنامه ریزی شده است.
لاوروف ادامه داد: برای توسعه روابط پکن و مسکو موضوع ها نادیده گرفته نمی شود بلکه طرفین با توافق و مذاکره دوستانه همراه رایزنی مسائل را حل می کنند.
لاوروف همچنین سفر رییس جمهوری روسیه به چین را که فردا آغاز می شود، عامل تحرک بخشی بشی بیشتر به روابط دو کشور خوانده است.
هر چند انگیزه روسیه برای اجرای راهبرد توجه به شرق، بیشتر مقابله با سیاست ضد روسی اروپا و آمریکا است که از سال 2014 آغاز شده، اما چین هم از آن استقبال می کند و اکنون مسکو و پکن، گزینه های فراوانی را برای افزایش همکاری ها پیش رو دارند که مهمترین آن اتکا به هم و تحکیم راهبرد همگرایی از جمله در بخش نظامی است که افزون بر ارتقای سطح روابط دوجانبه، ایمنی بخش دو کشور در برابر تهدید مشترک آمریکا می باشد که همیشه روند افزایشی دارد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید