Performancing Metrics

پارسال ۵هزار گردشگر خارجی به زنجان آمدند | اتاق خبر
کد خبر: 354319
تاریخ انتشار: 5 تیر 1395 - 13:40
استان زنجان دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری استان زنجان است و از نظر جغرافیایی نیز در منطقه‌ای قرار گرفته که ۷ استان کشور با آن دسترسی داشته و استان‌های البرز و تهران نیز در مسافتی کمتر از ۴ ساعت از این استان واقع شده‌اند.

به گزارش اتاق خبر، این استان با دارا بودن ۹۸ جاذبه گردشگری و ۸ جاذبه منحصر به فردی که هرسال میزبان گردشگران خارجی هستند مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران خارجی و داخلی به شمار می‌رود. بر اساس آخرین آمار منشتر شده از بازدید گردشگران از استان زنجان؛ بیش از ۲۹۰ هزار گردشگر داخلی و بیش از هزار و ۷۰۰ گردشگر خارجی در سال ۹۳ از این استان بازدید کرده‌اند که نسبت به سال ۹۲ این میزان دارای ۰/۸ درصد افزایش بوده است. در سال ۹۴ نیز ۲۹۱هزار و ۷۱۶ نفر گردشگران داخلی و ۵هزار و ۵۶۱ نفر گردشگران ورودی خارجی به استان زنجان سفر کرده‌اند. قیمت بلیت قطار تهران-زنجان ۱۱۰ هزار تومان و قیمت بلیت اتوبوس همین مسیر ۲۰ هزار تومان است. همچنین برای سفر یک روزه به غار کتله‌خور با تور گردشگری باید ۸۰ هزار تومان بپردازید، البته قیمت هتل‌های مرغوب و بزرگ این استان نیز برای یک شب اقامت به ازای هر نفر از ۲۳۰ هزار تومان تا ۴۷۰ هزار تومان است.


یک شاهراه مواصلاتی
موقعیت جغرافیایی، جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی مانند غار کتله‌خور در کنار جاذبه‌های تاریخی استان زنجان را به یکی از استان‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های گردشگری تبدیل کرده است. جلال مفیدی، دبیر کمیته گردشگری اتاق بازرگانی زنجان در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اقداماتی برای توسعه گردشگری این استان اظهار می‌کند: اتاق زنجان فعالیت‌هایی را انجام داده و برنامه‌هایی به منظور توسعه گردشگری زنجان در نظر گرفته است. هماهنگی‌هایی نیز با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان انجام شد و تلاش کرده‌ایم تا زیرساخت‌های لازم را برای گردشگران فراهم کنیم چرا که زنجان دارای بیشترین جاذبه‌های طبیعی است. او می‌افزاید: تاکنون مشکلی برای اقامت‌گزینی مسافران نداشته‌ایم و هتل و مسافرخانه به میزان کافی وجود دارد و از نظر زیرساخت‌ها تمامی امکانات در این بخش فراهم است. به گفته مفیدی در حوزه حمل‌ونقل نیز استان زنجان و شهر زنجان یک شاهراه برای ۷ استان به شمار می‌رود که از طریق بزرگراه، فرودگاه و خط آهن به تهران وصل است. دبیر کمیته گردشگری اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه زنجان بهترین ظرفیت را در حوزه گردشگری دارد، عنوان می‌کند: زنجان یک منطقه استراتژیک است و استان‌های کردستان، همدان، آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل و گیلان را از طریق شاهراه به یکدیگر متصل می‌کند.


جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد
استان زنجان با اینکه دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیاری است؛ اما مقصد مستقیم گردشگری به شمار نمی‌رود و براساس آمار و مشاهدات در فهرست سفر گردشگران خارجی قرار ندارد.
ابوالفضل اجلی، قائم مقام معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به صمت می‌گوید: استان زنجان هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم برخورداری از شرایط جغرافیایی ویژه دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی در صنعت گردشگری است. او با بیان اینکه در تمام کشور هیچ استانی دارای چنین موقعیت خوبی در گردشگری نیست، می‌افزاید: این استان در شمال غربی کشور واقع شده و با ۷ استان کشور همسایه است که با در نظر گرفتن استان‌های تهران و البرز با ۹ استان کشور فاصله‌ای کمتر از ۴ ساعت دارد. این امر موجب شده تا جمعیتی حدود ۴۰ میلیون نفر در بازار هدف گردشگری استان زنجان قرار بگیرند. او با اشاره به فرودگاه استان زنجان اضافه می‌کند: با وجود موقعیت مناسب پروازهای محدودی به زنجان انجام می‌شود به نحوی که اکنون تنها پرواز این فرودگاه به مقصد مشهد است. اگر پروازهای فرودگاه بیشتر شود، وجود حمل‌ونقل هوایی مناسب نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای مسافران به شمار رود. قائم مقام معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار می‌کند: شبکه‌های ارتباطی راه‌آهن، اتوبان و آزادراه استان زنجان از راه‌های ارتباطی مناسب و سریع برای مسافران دیگر استان‌ها به شمار می‌رود. به ویژه آزادراه تهران- تبریز زمینه حضور آسان گردشگران تهرانی به این استان را فراهم کرده است.


۸جاذبه گردشگری پذیرای خارجی‌ها
اجلی می‌گوید: استان زنجان همچنین دارای جاذبه‌های بسیاری در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است که بسیاری از آنها جاذبه‌های منحصر به فردی به شمار می‌روند. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان حدود ۹۸ جاذبه را تقسیم‌بندی کرده که ۸ جاذبه این استان ظرفیت پذیرایی از گردشگران بین‌المللی را دارند از جمله گنبد سلطانیه، بازار تاریخی زنجان، مجموعه رخت‌شوی‌خانه، مردان نمکی و جشنواره ملی‌اش ایرانی، غار کته خور، مراسم مذهبی حسینه اعظم و مراسم زینبیه اعظم که این جاذبه‌ها به طور معمول میزبان گردشگران خارجی هستند. قائم مقام معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان عنوان می‌کند: ۵ اثر استان زنجان نیز در دنیا منحصر به فرد هستند. یکی از آنها غار کتله‌خور است که طولانی‌ترین غار خشک جهان است. مجموعه گردشگری و بنای تاریخی رخت‌شوی‌خانه که تنها بنای منحصر به فرد در دنیاست، ویژه بانوان ساخته شده است. مومیایی‌های مردان نمکی نیز از دیگر جاذبه‌های منحصر به فرد استان زنجان به شمار می‌رود. او ادامه می‌دهد: زنجان همچنین یکی از طولانی‌ترین بازارهای تاریخی و سرپوشیده ایران را نیز داراست. علاوه براین گنبد تاریخی سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان و به لحاظ ارتفاع سومین گنبد بلند و بزرگ دنیا به شمار می‌رود. کمتر استانی را در کشور می‌توان پیدا کرد که دارای ۵ اثر منحصر به فرد در دنیا باشد. اجلی اظهار می‌کند: استان زنجان دارای ظرفیت به نسبت قابل قبولی است اما باید زیرساخت‌های گردشگری در آن به ویژه در حوزه اقامتی تکمیل شوند تا گردشگری بتواند منبع در آمد خوبی برای این استان شود استان زنجان در زمینه تعداد و کیفیت اماکن پذیرایی از استان‌های برخوردار است و رستوران‌ها غذاهای متنوعی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند.


تنوع غذایی در استان زنجان
قائم مقام معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان می‌افزاید: به طور کلی تنوع غذایی در استان زنجان موجب شده تا جشنواره‌اش ایرانی ۱۰ دوره در این استان برگزار شود. سال جاری نیز یازدهمین جشنواره بین‌المللی‌اش ایرانی برگزار خواهد شد و در بخش بین‌المللی نیز دومین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای اکو جاده ابریشم در استان زنجان برگزار می‌شود. به گفته اجلی استان زنجان مقصد گردشگری مستقیم به شمار نمی‌رود و به طور کلی برخی از گردشگران خارجی بخشی از سفر خود را به این استان اختصاص می‌دهند. استان زنجان به عنوان بخشی از مقصد سفر درآمد چندانی نمی‌تواند داشته باشد. او اضافه می‌کند: مدت اقامت گردشگران خارجی کوتاه است و برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا مدت اقامت آنها را طولانی‌تر کنیم. ‌

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید