Performancing Metrics

قانون نظام صنفی با توانمندی بالای مجموعه اصناف همخوانی ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 354387
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
فاضلی در مراسم روز ملی اصناف:
رئیس اتاق اصناف ایران در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف گفت: قانون نظام صنفی با توانمندی های عظیمی که در مجموعه اصناف وجود دارد، همخوانی ندارد.

به گزارش اتاق خبر، علی فاضلی در مراسم روز ملی اصناف که با حضور نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی ،  وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کمیسیون اقتصادی و شماری از نمایندگان مجلس برگزار شد، افزود: اصناف در پنج برنامه قبلی کشور دیده نشده اند که امیدواریم در برنامه ششم در کنار اتاق های بازرگانی و تعاون عضو مراکز تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: با وجود همه بی مهری ها، اصناف نقش تعیین کننده ای در ثبات و آرامش در بازار داشتند که به دلیل تعامل گسترده اتاق اصناف ایران و دولت بوده است.

فاضلی افزود: از جمله نتایجی که حاصل همفکری دولت و اصناف بود ، می توان به حذف کارمزد تراکنش ها اشاره کرد که در دولت قبلی قرار بود از اصناف دریافت شود اما دولت یازدهم با دریافت نقطه نظرات کارشناسان و نمایندگان اصناف نسبت به حذف آن اقدام کرد.

وی به دیگر دستاوردهای دو سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: واگذاری برخی صنوف به نهادها نیز که قبلا انجام شده بود، با تلاش اتاق اصناف در هویت صنفی خود باقی ماند ضمن اینکه استفاده از صندوق مکانیزه فروش، عضویت در مراکز تصمیم گیری، تشکیل شورای ایثارگران و … از دیگر دستاوردها است.

رییس اتاق اصناف ایران افزود: همچنین تعامل با نظام آماری کشور از دیگر موارد مهمی است که از یک سال گذشته مرحله نخست آن انجام شده و تا پایان امسال نهایی خواهد شد. تعامل جدی با دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی در تدوین آیین نامه ها از دیگر اقدامات است.

وی ادامه داد: تعامل اتاق اصناف ایران با اتاق های بازرگانی و تعاون و تشکیل دبیرخانه مشترک سه اتاق از دیگر دستاوردهای مهم است.

فاضلی همچنین به اهمیت نقش فرهنگ در جامعه اشاره کرد و گفت: دشمنان در همه عرصه های مختلف از جمله فرهنگ  و اقتصاد برای تضعیف ما تلاش کرده اند که از جمله جنگ نرم فرهنگی و جنگ اقتصادی است و لذا من بیشتر به بخش فرهنگی اهمیت می دهم چون که نفوذ از این حوزه از سوی دشمن بیشتر مدنظر است.

وی افزود: با وجود کارکردهای فرهنگی اصناف با بیش از ۲۳ میلیون نفر جمعیت  در زمینه‌های اقتصادی همواره به این بخش کمتر توجه شده است. در حال حاضر ۱.۳ میلیون واحد صنفی در بخش توزیع فعالیت دارند که ۹۰ درصد توزیع کشور برعهده آنهاست.

رییس اتاق اصناف ایران افزود: مقام معظم رهبری نیز شرایط جاری کشور را جنگ اقتصادی خوانده اند و سوال من این است که طی ۱۰ سال گذشته که ایشان موضوع فوق را شفاف اعلام کرده اند، آیا قانونگذاران و مدیران و … تغییری در کارکرد قوانین و آیین نامه ها ایجاد کرده اند. در اغلب موارد من به عنوان یک فعال اقتصادی شاهد این رویکرد نبوده ام. فردا نتیجه ای را مرور خواهیم کرد که امروز کاشته ایم.

فاضلی گفت: در بحث بنگاه های اقتصادی ما شرایط کشور و دولت را می دانیم اما باید این را قبول کنیم که از ظرفیت اصناف و بنگاه های کوچک استفاده نشده است؛ در حالی که بحث امروز ما اقتصاد مقاومتی و نگاه به تولید ملی است که به صورت واقعی مورد حمایت واقع نشده و اغلب به صورت شعاری است.

وی افزود: به بخش اصناف که ۴۸ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده ؛ کمترین فرصت داده شده است. اکنون ۶۰ درصد اشتغال در کشورهای صنعتی در بخش خدمات شکل می گیرد و بدانیم که بخش خدمات، دلالی و واسطه گری نیست اما متاسفانه این مسئله هنوز در کشور جا نیفتاده است.

رییس اتاق اصناف ایران به اهداف برنامه های کشور و دستیابی به رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به چنین رشد اقتصادی نیازمند ۱۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اشتغال هستیم اما آیا شرایط فعلی کشور قادر به انجام این سرمایه گذاری است؟

وی افزود: ما کمترین توجه را به بنگاه های اقتصادی در بخش تولید، توزیع و خدمات فنی داشته ایم و تقریبا بیشتر قوانین در جهت سد کردن راه رشد این بنگاه ها بوده است در حالی که موثرترین فعالیت اقتصادی که با کمترین سرمایه گذاری امکان ایجاد اشتغال مولد را دارد، اصناف است.

فاضلی تصریح کرد: بنگاه های کوچک و متوسط که مصداق بارز آن واحدهای صنفی است، حدود ۶۵۰ هزار بنگاه صنفی تولیدی در بخش های مختلف را در خود جای داده که در برخی بخش ها منحصر بفرد هستند به طوری که  ۹۳ درصد پوشاک کشور در این بخش تولید می شود در حالی که حتی یک ریال از تسهیلات بنگاه ها به سمت صنوف تولیدی سوق پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: صنوف تولیدی کشور حدود ۶.۵ میلیون نفر شغل ایجاد کرده اند که بعد از بخش صنعت بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است اما با این وجود هنوز کمک دولت است. با وجود همه تحریم ها ، وفور کالا همیشه در بازار بوده و من کمترین قدردانی را از این بخش عظیم شاهد بوده ام.

رییس اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات از مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس با انبوهی از قوانین مواجه است که یا در عرض هم حرکت می کنند یا در جهت رشد تدوین نشده اند که قانون نظام صنفی یکی از آنهاست.

فاضلی با بیان اینکه قانون نظام صنفی هیچ همخوانی با مجموعه عظیم اصناف ندارد، افزود: از رییس کمیسیون اقتصادی مجلس انتظار داریم که در برنامه ششم اصناف را بیشتر و بهتر ببینند و در کنار اتاق های بازرگانی و تعاون ، اصناف هم عضو شوراهای مختلف باشند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال نوین سازی ، شفاف سازی و یکپارچه سازی حرکت می کنیم که در این خصوص نیاز به همکاری و مساعدت مجلس داریم و امیدواریم مجلس کمبود قوانین اقتصادی را جبران کند.

فاضلی ادامه داد: در بحث تبصره ۷ ماده ۷۲ قانون نظام صنفی که مربوط به جرایم بازرسی است از سال گذشته تاکنون ، دولت ریالی به بخش اصناف نداده اما اصناف با صرف بودجه های اندک جاری خود در جهت حفظ و ثبات و بازار آرامش بازار کار کرده است.

مراسم روز ملی اصناف عصر سه شنبه اول تیر ماه ۹۵ در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

منبع: اتاق اصناف ایران

نظرات
ADS
ADS
پربازدید