Performancing Metrics

انسداد چاه های غیرمجاز حوزه دریاچه ارومیه | اتاق خبر
کد خبر: 354953
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 16:54
مدیر امور آب شهرستان بناب از انسداد چاه های غیرمجاز در حوزه دریاچه ارومیه خبر داد.

اتاق خبر: یونس آقاپور عصر یک شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب و نیز گرامیداشت هفته قوه قضائیه در گفتگویی با خبرنگاران با اشاره اینکه طی سال های اخیر بعلت برداشت های بی رویه وضعیت سفره های زیرزمینی به شدت افت کرده است؛ تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی بخش های شرب، صنعت و کشاورزی منابع آبی را شامل می شوند که ۸۷ الی ۸۸ درصد منابع آب در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و ۴ درصد نیز در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: بر اساس شاخص های جهانی هر کشور و منطقه ای سرانه آب دسترسی آن یک هزار و۷۰۰مترمکعب به ازای هر نفر باشد آن منطقه پرآب محسوب می شود و مناطق یک هزار الی یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب به عنوان مناطق کم آب و اگر کمتر از یک هزار مترمکعب باشد مناطق بحرانی محسوب می شوند و این بزرگترین تهدید است.

مدیر امور آب بناب تصریح کرد: اگر بخواهیم از بحران ها به دور باشیم نیاز به صرفه جویی داریم و اگر در مصرف بهینه آب صرفه جویی نکنیم تحت تأثیر بحران ها قرار خواهیم گرفت.

آقاپور اظهارکرد: بر اساس اطلاع رسانی امور آب و فاضلاب شهری الگوی مصرف ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شهرستان است که بیش از دو برابر الگوی مصرف استفاده می شود و اگر الگوی مصرف در استفاده از آب شرب رعایت نشود، در آینده نزدیک شاهد قطعی آب خواهیم بود.

کاهش منابع آبی در شهرستان بناب

وی همچنین با اشاره به کاهش منابع آبی در منطقه گفت: امروز از تمام ظرفیت ها برای تأمین آب استفاده می کنیم.

مدیر امور آب شهرستان بناب با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف بهینه آب باید در تمام فصول سال جزو برنامه های زندگی ما باشد و فقط به ایام هفته صرفه جویی محدود نشود؛ یادآور شد: صرفه جویی در آب یک فرهنگ است و همه مردم باید این فرهنگ را در خود نهادینه کنند.

آقاپور گفت: ما باید با تأسی به رفتار ائمه معصومین(ع) و بزرگان دینی خود به صورت عملی و با استفاده صحیح از آب قدردان و شکرگزار این نعمت بزرگ خداوند باشیم.

وی سپس با اشاره به اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه و تعدیل بخشی آب های زیرزمینی در سطح شهرستان تصریح کرد: به دلیل برداشت های بی رویه از منابع آبی و همچنین پیشروی اب دریاچه ارومیه در چاه های منطقه تأثیر منفی گذاشته و اگر همین روند ادامه پیدا کند، اکثریت منابع آبی با مشکل مواجه خواهند شد.

فعالیت ۴۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در بناب

آقاپور به فعالیت و بهره برداری از ۴ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در بناب اشاره کرد و گفت: در کنار این تعداد چاه غیرمجاز۳ هزار و ۲۴۰ حلقه چاه مجاز نیز در این شهرستان وجود دارد.

وی در بخش دیگری ازسخنان خود تشکیل جلسات شورای حفاظت از منابع آب را در برخورد با چاه های غیرمجاز، احیای دریاچه ارومیه و تغییر الگوی کشت در منطقه مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: یقین داریم تا زمانی که مردم در اجرای این طرح ها مشارکت نکنند هیچ کدام از مصوبات تحقق نخواهد یافت و با این رویکرد وارد میدان شدیم.

مدیر امور آب بناب اظهار کرد: در ادامه تشکیل جلسات متعدد و صدور اطلاعیه های متعدد موفق شدیم کشت محصولات نیاز به آب کم تر را جایگزین کشت پیاز در منطقه کنیم و سال گذشته تعداد ۶۰ حلیه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان بناب مسدود شدند و برگزاری جلسات باعث شد تولید پیاز را با فرهنگ سازی در بین مردم کاهش دهیم.

مهندس آقاپور ادامه داد: مردم و کشاورزان روستای قره چپق بناب ضن همکاری با اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان الگوی کشت را تغییر داده و سطح زیرکشت پیاز را از دو هزار و ۵۰۰ هکتار در سال های قبل به یک هزار و ۷۰۰ هکتار  و ا مسال به ۲۰۰ هکتار تقلیل دادند که با کاهش سطح زیرکشت پیاز در منطقه ۴ میلیون متر مکعب آب در سفره ها ذخیره شد.

افزایش تراز آب های زیرزمینی بین ۳۰ سانتی متر تا یک متر

وی همچنین از افزایش تراز آب های زیرزمینی شهرستان بین ۳۰ سانتی متر الی یک متر خبر داد و گفت: به خاطر رعایت الگوی کشت روستای قره چپق در سطح استان آذربایجان شرقی به عنوان روستای پایلوت در اجرای سیاست های طرح احیای دریاچه ارومیه انتخاب شد و اخیراً سفیر ژاپن در تهران نیز از نزدیک از طرح های اجرا شده در این روستا از نزدیک دیدن کرد.

مدیر امور آب بناب میزان آب صرفه جویی شده ناشی از انسداد چاه های غیرمجاز کشاورزی را ۵۵۰ هزار متر مکعب اعلام کرد.

آقاپور تصریح کرد: انسداد چاه های غیرمجاز امسال نیز جزو برنامه های ستاد بوده و تمامی چاه های فاقد پروانه سال ۱۳۸۵ تعیین تکلیف خواهند شد.

وی تعداد این چاه ها را ۴ هزار و ۳۰۰ حلقه اعلام و اظهار کرد: مسدود کردن چاه های غیرمجاز جزو اولویت کاری شورای حفاظت از منابع آبی منطقه است.

مدیر امور آب بناب به برداشت های بی رویه آب از سوی خانه باغ ها نیز اشاره کرد و گفت: نزدیک یک هزار و ۸۰۰ انشعاب خانه باغ داریم که قریب به ۹۰ درصد، از منابع آب های زیرزمینی استفاده می کنند.

آقاپور تصریح کرد: به این افراد توصیه می کنیم که از منابع آب های زیرزمینی استفاده نکنند و اگر این روند ادامه یابد، واحدهایی که سقف برداشت آب را رعایت نکنند نسبت به قطع انشعاب برق آنها اقدام خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود از جمع آوری ۱۸ دستگاه موتور پمپ دیزلی در سال گذشته خبرداد و گفت: در صورت

مشاهده افرادی که به وسیله پمپ های دیزلی اقدام به استخراج آب می کنند، اگر اصول را رعایت نکنند نسبت به جمع آوری و توقیف آنها نیز اقدام خواهد شد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید