Performancing Metrics

خارجی بودن منشأ ریزگردهای اخیر | اتاق خبر
کد خبر: 355057
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 06:00
رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد
در شرایطی که ریزگردهای اخیر، مشکلات بسیاری برای استان‌های غربی و جنوب غربی مانند خوزستان، بوشهر و... به وجود آورده است، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد که منشأ این ریزگردها کاملا خارجی بوده است.

اتاق خبر: خداکرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - اظهارکرد: بر اساس سامانه پایش منابع طبیعی کشور که پدیده‌هایی مانند ریزگردها، حریق، پوشش گیاهی و غیره را پایش می‌کند، ریزگردهای اخیر کاملا منشأ خارجی داشته است که عمدتا از کشور عراق و سپس کشور سوریه و عربستان نشأت گرفته است، چراکه ریزگردهایی که اندازه آنها کمتر از پنج میکرون باشد، ضمن پرواز در ارتفاعات بالا بسته به شدت وزش باد می‌تواند هزاران کیلومتر جابجا شود و مشکلات زیادی را برای مناطق اطراف خود ایجاد کنند که در این زمینه تنها راه مقابله با آنها بیابان‌زدایی در منشأ و کانون تولید این ریزگردهاست.

وی افزود: در گذشته‌های نه چندان دور ۱۵ میلیون هکتار بیابان در کشور و کانون‌های بیابانی وجود داشت که با اقدامات مناسب هم‌اکنون به ۷.۵ میلیون هکتار رسیده است و از این میزان سه میلیون هکتار آن جزو کانون‌های بیابانی درجه یک محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: ایران در وضعیت مناسبی از نظر شرایط اقلیمی قرار ندارد، چرا که سرانه جنگل در جهان ۶۰۰۰ مترمربع و در ایران ۱۷۰۰ مترمربع است. همچنین سرانه مرتع ۷.۶ هکتار در جهان و ۱.۱ هکتار در ایران است. در حالی که سرانه بیابان در جهان ۲۰۰۰ مترمربع و در ایران بیش از دو برابر یعنی ۴۳۰۰ مترمربع برآورد می‌شود.

جلالی اضافه کرد: به غیر از آمارهای مذکور، وضعیت ایران از نظر بارندگی، دما و تبخیر نیز به مراتب بدتر از میانگین جهانی است؛ به گونه‌ای که ایران یک سوم متوسط بارندگی و سه برابر تبخیر بیشتر نسبت به میانگین جهانی را دارد. از سوی دیگر نیز میانگین دمای سالانه در جهان ۱۴ درجه سانتیگراد ارزیابی شده در حالی که این عدد در ایران به ۱۸.۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

آبخیزداری و بیابان‌زدایی تنها راه مقابله با ریزگردها

وی گفت: در طرح‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی آبخیزداری و بیابان‌زدایی جزو طرح‌هایی است که می‌تواند در مقابله با ریزگردها موثر باشد که در این راستا سال گذشته ۳۵ هزار هکتار بیابان‌زدایی در دستور کار قرار گرفت که به دلیل مشارکت مردمی بالا، بیش از برنامه و حدود ۴۵ هزار هکتار بیابان‌زدایی انجام شد و امسال نیز ۹۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این‌که در اجرای طرح‌هایی که به بیابان‌زدایی کمک می‌کنند مانند احیاء دریاچه ارومیه جزو موفقیت‌های سازمان مشارکت‌کننده بوده‌ایم، تصریح کرد: برای مقابله با کانون‌های بیابان‌زای خارجی در جلسه اخیر ستاد بحران مقرر شد تا دستگاه دیپلماسی کشور یعنی وزارت امور خارجه برای بسترسازی در راستای مقابله با کانون‌های بیابانی در کشورهای منشأ گردوغبار مانند عراق، سوریه و عربستان دست به کار شود و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری آمادگی آن را دارد تا در صورت تامین امنیت و شرایط اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی کار خود را در این کشورها آغاز کنند.

منبع: ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید