Performancing Metrics

حمل‌ونقل و عوارض گمرکی دو مشکل صادراتی فارس | اتاق خبر
کد خبر: 355152
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 14:28
سال ۹۳ ارزش صادرات استان فارس حدود ۵۰۰میلیون دلار بود که این میزان در سال ۹۴ با رشد ۲۵درصدی مواجه شد و به ۶۰۰میلیون دلار رسید.

به گزارش اتاق خبر، برای امسال نیز رشد ۳۰درصدی پیش‌بینی شده که البته نیازمند رفع مشکلاتی است که صادرکنندگان استان فارس با آن دست به گریبان‌اند؛ مشکلاتی مانند نبود زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل و پرداخت عوارض گمرکی در بیشتر گمرکات کشورهای هدف و بروکراسی‌های اداری. به هر حال مسئولان و فعالان بخش خصوصی فعال در حوزه صادراتی این استان معتقدند با ارتباطات و رایزنی‌هایی که با کشورهای هدف در حال شکل گرفتن است، پیش‌بینی می‌شود صادرات استان نسبت به سال گذشته روند رو به رشدی را طی کند.
افزایش ۳۰ درصدی صادرات فارس
عضو هیات‌رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه سال گذشته صادرات فارس حدود ۲۵درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۰۰میلیون دلار رسید، می‌گوید: در دوماهه امسال وضعیت صادرات استان از لحاظ محصولات کشاورزی به‌ویژه صیفی‌جات بسیار مطلوب بوده ولی صادرات بخش‌های دیگر به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها تاکنون افزایشی نداشته است.
سهراب شرفی با اشاره به اینکه امید است تا پایان امسال صادرات استان حدود ۳۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند، می‌افزاید: امیدواریم امسال شاهد افزایش مطلوب صادرات این استان باشیم. این در حالی است که با ارتباطات و رایزنی‌هایی که با کشورهای هدف در حال شکل گرفتن است، پیش‌بینی می‌شود صادرات استان نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.
عضو هیات‌رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس تاکید می‌کند: استان فارس بیشتر در زمینه حمل‌ونقل مشکل زیرساختی دارد چون خط ریلی استان به بنادر وصل نیست و هرسال متعهد به امضای قراردادهایی می‌شویم که بتوانیم صادرات در زمینه معادن داشته باشیم؛ اما به‌دلیل نبود زیرساخت هیچ‌گونه برنامه‌ای در این زمینه نتوانستیم اجرا کنیم، متاسفانه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه بخش ریلی در استان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.
وی اظهار کرد: به جز نبود زیرساخت‌ها، یک مشکل دیگر که مانع رشد صادرات است پرداخت عوارض گمرکی عنوان می‌شود که صادرکنندگان ما را در بازارهای هدف با مشکلات مواجه کرده و تا به امروز متاسفانه حمایت قابل توجهی از سوی دولت در این زمینه انجام نشده و باعث شده بازارهای هدف کمتری را در اختیار داشته باشیم.


رشد صادرات گیاهان دارویی
شرفی اضافه می‌کند: برای رفع مشکلات باید بروکراسی کاهش پیدا کند و همچنین در حوزه گمرک و معادن مشکلات باید برطرف شود. به‌عنوان نمونه اگر هزار کامیون بخواهد کالا صادر کند باید برای هر هزار کامیون پروانه صادر شود و همین عامل باعث می‌شود روند صادرات به کندی انجام شود، به همین دلیل مسئولان باید برای رفع این مشکل تلاش کنند تا بتوانیم صادرات را به ویژه در حوزه سیمان گسترش دهیم.
عضو هیات‌رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه می‌دهد: در حال حاضر حجم زیادی از کلینکرهای سیمان در استان فارس هنوز صادر نشده در حالی که بازارهای هدف خوبی مانند حوزه خلیج‌فارس و عمان مشتری سیمان استان ما هستند اما متاسفانه در زمینه بروکراسی و حمل‌ونقل مشکلات فراوانی وجود دارد که باعث شده تاکنون صادراتی انجام نشود. برای رفع این مشکل باید به طور حتم بروکراسی را کاهش دهیم، بنابراین اگر این مشکل برطرف شود پیش‌بینی می‌شود صادرات حوزه معادن درآینده به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند.
وی یادآور می‌شود: استان فارس در زمینه صادرات محصولات گیاهان دارویی رشد مطلوبی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا ۳ماه آینده نسبت به سال گذشته حدود ۱۵درصد افزایش داشته باشیم. شرفی با تاکید بر ضرورت افزایش بازارهای هدف استان تصریح کرد: برای تحقق این هدف از دولت و مسئولان خواهشمندیم برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشند تا هر چه سریع‌تر شاهد افزایش صادرات باشیم.
عضو هیات‌رییسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به عمده کالاهای صادراتی استان فارس، ادامه می‌دهد: محصولات شیمیایی، محصولات کشاورزی شامل گیاهان دارویی، خشکبار، هندوانه، انجیر، خرما، مرکبات، کشمش، ریشه و عصاره شیرین بیان، پسته و محصولات لبنی و رب گوجه‌فرنگی و انواع محصولات صنعتی شامل سیمان و کلینکر و مصالح ساختمانی، از کالاهای صادراتی استان است.
شرفی اظهار می‌کند: همچنین حوزه خلیج‌فارس از عمده‌ترین بازارهای هدف استان فارس است که در این حوزه رقیب‌های بسیاری مانند مالزی، ترکیه و مصر داریم اما به‌دلیل کیفیت، ارگانیک بودن کالاهای ایرانی و مزه و طمع، میل به خرید محصولات ایرانی بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است.


صادرات مطلوب پتروشیمی
رییس تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی استان فارس می‌گوید: متاسفانه در دو ماه گذشته استان فارس هیچگونه صادرات خدمات فنی-مهندسی نداشته است در صورتی که در دو سال گذشته حدود ۴۵۰میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشتیم. مرتضی سیف‌زاده می‌افزاید: صادرات خدمات فنی- مهندسی با صادرات کالا یک تفاوت اساسی دارد و آن این است که صادرات کالا سیاسی نیست ولی صادرات خدمات مهندسی سیاسی است، یعنی برای صادرات کالا یک ال‌سی باز می‌شود و کالا فرستاده می‌شود اما برای صادرات خدمات مهندسی صادرکننده باید به کشور هدف صادراتی برود و در آنجا کار کند. بنابراین مسائل سیاسی دو کشور در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. رییس تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی استان فارس ادامه می‌دهد: صادرکنندگان باید در زمینه حضور در بازارهای هدف و گرفتن پروژه‌ها، ضمانتنامه‌های بانکی و ضمانتنامه‌های ارزی که نیاز دارند، حمایت شوند تا بتوانیم میزان صادرات استان و در نهایت صادرات غیرنفتی کشور را افزایش داده و به اهداف تعیین شده در برنامه توسعه و سند چشم‌انداز دست پیدا کنیم.
سیف‌زاده تاکید می‌کند: البته محدودیت‌هایی که در ارائه اعتبارهای داخلی وجود دارد باعث شده نتوانیم صادرکنندگان خدمات مهندسی را حمایت کنیم، این مشکل هم یکی از موارد بسیار نگران‌کننده است. رییس تشکل صادرات خدمات فنی و مهندسی استان فارس بیان می‌کند: برای رفع مشکلات صادرکنندگان باید تعامل بیشتری با کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی ایجاد شود چون همین رفت‌وآمدها و حضور هیات‌های تجاری می‌تواند برای رفع این مشکلات بسیار کارساز باشد. وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات صادرکنندگان باید قدم‌های جدی برداشته شود، ادامه می‌دهد: وزارت امورخارجه در این زمینه نقش اساسی دارد، باید تلاش کنیم بسیاری از موانعی که بر سر راه تاجران و فعالان اقتصادی وجود دارد را با کمک و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سایر وزارتخانه‌های مرتبط ازجمله وزارت امورخارجه برطرف کنیم.
سیف‌زاده با بیان اینکه استان فارس در زمینه پتروشیمی هم صادرات مطلوبی دارد، تاکید می‌کند: این استان چندین شرکت بزرگ در زمینه صنایع سنگین پتروشیمی و همچنین ساخت کارخانه‌های پتروشیمی دارد. همچنین تعدادی کارخانه بزرگ سیمان و سرامیک در این استان قرار گرفته است. بنابراین استان فارس در زمینه صادرات از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، خوشبختانه برای افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان فارس درسال جاری اقدامات مناسبی در نظر گرفته شده است.


نکته پایانی
به گفته کارشناسان هزینه حمل‌ونقل هوایی دراستان فارس بسیار بالاست و چون بیشتر کالاهای صادراتی استان محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی هستند، نیاز به امکانات حمل‌ونقل بسیار احساس می‌شود، اگر امکانات حمل‌ونقل ایجاد شود به‌طور حتم استان فارس شاهد جهش صادراتی در امسال خواهد بود.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید