Performancing Metrics

هشتم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران | اتاق خبر
کد خبر: 355199
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 17:06
امروز سه شنبه هشتم تیر 1395 هجری خورشیدی، بیست و دوم رمضان 1437 هجری قمری و بیست و هشتم ژوئن 2016 میلادی است. 29 سال پیش در چنین روزی، رژیم بعث عراق با بمباران شیمیایی منطقه های مسکونی شهر سردشت یکی از جنایت های جنگی مهم علیه نیروهای ایرانی و غیرنظامیان ر

اتاق خبر - مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

8 تیر 1380
آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم دانش آشتیانی امام جمعه آشتیان و صاحب اثرهای ارزنده ای چون تقریرات درس فقه آیت اللَّه بروجردی، مجموعه مقالات و ... در 90 سالگی درگذشت و به دیار حق شتافت.

8 تیر 1366
رژیم بعث عراق از روز گذشته در حال بمباران شیمیایی منطقه های مسکونی شهر سردشت است. این حادثه یکی از جنایت های جنگی مهم عراق علیه نیروهای ایرانی و غیرنظامیان به شمار می رود.

8 تیر 1366
ایران با ارسال یادداشتی به خاویر پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل متحد حمله های شیمیایی رژیم بعث عراق به شهر سردشت را محکوم و بر اقدام فوری شورای امنیت برای بررسی این موضوع تاکید کرد.

8 تیر 1363
خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل متحد با فرستادن دو نامه از ایران و عراق خواست تا از تمرکز نیرو‏های نظامی در منطقه های مسکونی خودداری کنند و تعهد و پایبندی جدی خود را به استفاده نکردن از سلاح شیمیایی اعلام دارند.

8 تیر 1360
محمد کچویی رییس زندان اوین به دست منافقان به شهادت رسید.

8 تیر 1345
قرارداد میان ایران و شوروی درباره ایجاد تأسیسات ذوب آهن و لوله‌کشی گاز در تهران امضاء شد.

8 تیر 1344
وزارت آموزش و پرورش در شرایط تحصیلی کشور تغییرهایی به وجود آورد و نظام تازه آموزشی را اعلام کرد. برپایه آن مقطع ابتدایی و متوسطه به سه دوره تقسیم شد.

8 تیر 1342
وزارت امور خارجه ایران مأموریت یافت که هیچ گونه خبر و گزارشی درباره روابط ایران و رژیم صهیونیستی به مطبوعات داده نشود. رادیو، تلویزیون و مطبوعات کشور نیز موظف شدند از نشر هر مطلبی در ارتباط با روابط تهران و تل آویو خودداری کنند.

8 تیر 1311
امیرفیصل ولیعهد وقت عربستان در صدر هیأتی از مقام های بلندپایه این کشور برای دیداری هشت روزه از ایران وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی رضاخان قرار گرفت.

8 تیر 1300
به دنبال درخواست حسن حلاج برای چاپ و انتشار دوباره روزنامه حلاج، وزارت معارف و اوقاف با انتشار این روزنامه موافقت کرد.

8 تیر 1300
شش تن از صاحب منصبان مهم ملیون عثمانی(پیروان مصطفی کمال پاشا) با میرزا کوچک خان جنگلی دیدار و گفت و گو کردند.

8 تیر 1300
برای جلوگیری از افزایش قیمت ارزاق عمومی، حکومت نظامی تهران به دستور رییس الوزرا، 12 تن از تجار و اصناف را به اداره حکومتی تهران دعوت کرد تا با توافق نظر آنان قیمت ارزاق با رعایت منافع فروشنده و خریدار تعیین شود.

8 تیر 1300
شیخ محمدعلی تهرانی که ریاست تحقیق اوقاف را برعهده داشت به حکم وزارت عدلیه به ریاست اداره بازرسی قضایی انتخاب شد.

8 تیر 1287
حاج میرزا ابراهیم آقا تبریزی مبارز مشروطه‏ خواه به قتل رسید؛ وی از نمایندگانی بود که در مجلس شورای ملی سخنان انتقادی و تندی علیه محمدعلی شاه ایراد می کرد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1)

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید