Performancing Metrics

کشت گیاهان پر آب به گلخانه‌ها منتقل می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 355335
تاریخ انتشار: 9 تیر 1395 - 00:47
معاون آب و خاک وزیر کشاورزی گفت: یکی از سیاست‌های این وزارتخانه انتقال کشت گیاهان پرآب به محیط های کنترل شده از جمله گلخانه‌هاست.

اتاق خبر: علی مراد اکبری در بازدید از دو طرح کشاورزی در قزوین اظهار کرد: براساس این سیاست، کشت گیاهانی که آب زیادی مصرف می‌کنند به جای فضای باز به گلخانه‌ها انتقال یافته تا شاهد صرفه جویی بیشتر در مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی باشیم.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در اجرای این سیاست، جایگزینی کشت گیاهان کم مصرف آب با گیاهان پرمصرف دنبال می شود.
به گفته وی، به عنوان نمونه براساس این سیاست کشت برنج تنها به دو استان گیلان و مازندران که از شرایط آبی بهتری نسبت به سایر استان ها برخوردار هستند، محدود خواهد شد.
اکبری، واردات آب مجازی را از دیگر سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای صرفه جویی در مصرف منابع آبی عنوان و یادآور شد: در راستای این سیاست، عمده واردات کشاورزی به کشور باید از محصولات پرآب و صادرات ما نیز بیشتر به محصولات کم آب معطوف شود.
این مسئول وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اجرای کشاورزی حفاظتی و توسعه کشت و کاشت ارقام مقاوم به خشکی و شوری خاک نیز در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی افزود: در کنار این سیاست‌ها، وزارت جهاد کشاورزی همچنان حامی انسداد چاه‌های غیرمجاز که از سوی وزارت نیرو دنبال می‌شود، خواهد بود.
 آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان این که تاکنون ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، گفت: این وزارتخانه مصمم است طی یک برنامه ۱۰ ساله و در صورت تامین اعتبارهای لازم این میزان را به چهار میلیون هکتار افزایش دهد.
اکبری یادآور شد: اجرای روش‌های آبیاری مدرن در هر هکتار از اراضی کشاورزی به ۸۰ میلیون ریال هزینه نیازمند است.
وی در پایان از توافق وزارت جهاد کشاورزی و استان قزوین برای اجرای ۴۰ هزار هکتار سامانه آبیاری مدرن در اراضی و باغ‌های این استان ظرف مدت دو سال خبر داد و خاطرنشان کرد: این موضوع برای بهره‌مندی از کمک‌های دولتی در سفر رئیس جمهوری به قزوین نیز مطرح خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در یک دهه گذشته با تغییرات اقلیم و بروز خشکسالی شرایطی ایجاد شده که در وضعیت کم آبی شدید قرار گرفته‌ایم و اگر مدیریت منابع آبی نداشته باشیم باید با کشت برخی محصولات کشاورزی خداحافظی کنیم.
وی افزود: با مصرف بیش از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک آبی کشور هم اکنون با کسری هشت میلیارد مترمکعبی مواجه‌ایم و چاره‌ای نداریم جز آنکه با اجرای طرح‌های آبیاری مدرن از هدر رفت آب در این بخش جلوگیری کنیم.
اکبری تصریح کرد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی رقم قابل توجهی برای توسعه آبیاری مدرن در مزارع اختصاص یافته که با این اعتبار می توانیم وضعیت کشاورزی را بهبود بخشیم.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال قرار است ۵۰۰ میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین تخصیص داده شود که بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه خواهد شد.
اکبری اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری نوین مجهز شده و در یک برنامه ۱۰ ساله قادریم چهار میلیون هکتار دیگر از مزارع را به این سیستم مجهز کنیم و برای هر هکتار هشت میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی یادآورشد: در سال جاری برای آبیاری مدرن حدود ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور برنامه ریزی کرده‌ایم و امیدواریم استان‌ها در این زمینه فعال عمل کنند.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توافقی که با استاندار قزوین انجام شده قرار شد در مدت دو سال در استان ۴۰ هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش آبیاری مدرن قرار دهیم و باور داریم این ظرفیت و پتاسیل در استان وجود دارد تا مزارع استان در حجم بیشتری مکانیزه و مدرن شود که این کار در سفر هیئت دولت مصوب خواهد شد.
اکبری در ادامه به جایگاه کشاورزی استان در تامین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و افزود: قزوین ظرفیت بسیار خوبی در تولید و صادرات محصولات کشاورزی دارد و به طور میانگین می‌تواند سالانه حدود ۸ تا ۱۲ هزار هکتار را تحت پوشش قرار دهد.
وی گفت: با تاکید و اصرار استاندار قزوین موافقت کردیم تا سهم بیشتری به استان قزوین اختصاص دهیم و به شرط اجرای طرح آمادگی داریم سالانه تا ۲۰ هزار هکتار را تامین اعتبار کنیم.
اکبری تشریح کرد: سهم اعتباری استان قزوین ۷۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان است که برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده خواهد شد و اگر استان شما بتواند حجم بیشتری از طرح را اجرایی کند آمادگی داریم اعتبارات بیشتری را به این منطقه تزریق کنیم تا مزارع بیشتری به سیستم نوین مجهز شود.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: منابع آبی ما بشدت در حال کاهش است و باید بااصلاح الگوی کشت و تغییر ارقام پر مصرف به کم مصرف در سیاست‌های واردات و صادرات نیز تجدید نظر و بازنگری کنیم.
وی اضافه کرد: با درک شرایط کم آبی سیاست وزارتخانه در کشت بر این است که گیاهان پرمصرف مانند صیفی و سبزی را وارد محیط‌های کنترل شده و گلخانه ها کنیم تا مصرف آب کم شده و مدیریت شود.
اکبری گفت: سیاست «آب مجازی» هم از دیگر برنامه‌هاست و با انتخاب واردات از محصولات پرمصرف و صادرات از محصولات کم آب می‌توانیم مدیریت آب را عملی کنیم و از دیگر برنامه‌ها استفاده از اقلام مقاوم به خشکی و مقاوم به شوری است که وزارتخانه در دستور کار دارد تا به نوعی آب وارد کشور شود.
وی افزود: نشاء کاری، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی، استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و شوری از برنامه‌های اصلاح الگوی کشت است که امیدواریم با همکاری کشاورزان محقق شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در اجرای اصلاح الگوی کشت در برنامه جدید مقرر شده تا از این پس کشت برنج فقط در استانهای مازندران و گیلان صورت گیرد و در سایر مناطق ممنوع شود وکشت جایگزین نیز معرفی و حمایت شود.
وی بیان کرد: البته تحقق این امر نیازمند تامین زیرساخت‌ها در استان‌های شمالی کشور است و در کنار آن با آموزش وتوجیه بهره‌برداران امیدواریم این افراد را هم همراه کنیم و انتظار داریم کشاورزان نیز متوجه شوند آب نیست و بپذیرند به سمت محصول کم آب بروند.
 اکبری در خصوص چاه‌های غیرمجاز هم گفت: سالانه میلیاردها مترمکعب آب توسط چاه‌های غیرمجاز استخراج می‌شود و به همین دلیل با کمبود آب برای کشت مواجهیم و باید با این پدیده با جدیت برخورد شود.
وی تصریح کرد: چاه‌های غیرمجاز مشکل دیگر است و دولت و وزارت نیرو مصمم هستند با آن برخورد کنند لذا نیازمند کمک دستگاه قضایی، وزارت کشور، رسانه‌ها و صدا وسیما هستیم تا در این کار موفق شویم چون سالانه میلیاردها مترمکعب آب از چاه‌ها غارت می‌شود.
معاون وزیر کشاورزی اضافه کرد: اگر بتوانیم از آب و خاک موجود کشور بخوبی نگه‌داری و صیانت کنیم می‌توان به افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری درکار امیدوار بود و به نتایج ارزشمندی رسید.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید