Performancing Metrics

تلف شدن انرژی دو نیروگاه با سوختن لامپ‌های رشته‌ای‌ | اتاق خبر
کد خبر: 355342
تاریخ انتشار: 9 تیر 1395 - 01:15
طبق مصوبه هیات دولت تولید و واردات لامپ‌های پرمصرف بالای ۴۰ وات متوقف شده که به گفته مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی با حذف لامپ‌های رشته‌ای حدود ۱۷۰۰ مگاوات معادل دو نیروگاه کاهش پیک مصرف به وجود خواهد آورد.

اتاق خبر: سیدحسن سجادی امروز در نشستی خبری درباره تاثیر حذف لامپ‌های رشته‌ای در میزان صرفه‌جویی انرژی اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال پیک مصرف به ۵۳ هزار مگاوات برسد و باید گفت که اجرای این پروژه حداکثر چهار ماه زمان می‌برد.

وی ادامه داد: ظرف شش‌ماه آینده اگر همه لامپ‌ها استاندارد باشد ما شکست پیک ۱۷۰۰ مگاواتی را در بخش تولید را شاهد خواهیم بود.

مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی  مبنی بر این‌که چند درصد از لامپ‌های پرمصرف حذف می‌شوند و برای لامپ‌های پرمصرف زیر ۴۰ وات چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: برای لامپ‌های زیر ۴۰ وات رشته‌ای نیز که لامپ‌های پربازده‌ای هستند جایگزین‌هایی وجود دارد اما تصمیم این بوده که این کار به تدریج انجام شود، اما باید گفت که برای آنها نیز در آینده نزدیک برنامه‌هایی داریم.

سجادی با بیان این‌که در حال حاضر تنها چهار تولیدکننده لامپ‌های رشته‌ای در کشور تولید می‌کنند، تصریح کرد: یکی از این تولیدکنندگان امروز درخواست لغو پروانه تولید لامپ رشته‌ای خود را به وزارت صنعت ارائه داد.

وی درباره میزان واردات لامپ‌های کم‌مصرف ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ میلیون لامپ کم‌مصرف وارد کشور می‌شود که به همین میزان نیز به طور سالانه تولید صورت می‌گیرد.  

مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود لامپ‌های کم‌مصرف سرطان‌زا هستند، افزود: بحث سرطان‌زا بودن لامپ‌های کم‌مصرف در سال‌های گذشته همواره مطرح بوده، اما موضوعی که احتمال مطرح شدن  آن را تقویت می‌کند تمایل برخی سودجویان برای جلوگیری از رونق گرفتن بازار لامپ‌های کم‌مصرف بوده است.

سجادی اظهار کرد: براساس تست‌هایی که در آزمایشگاه‌های معتبر و آزمایشگاه سازمان بهره‌وری انرژی صورت گرفته این لامپ‌ها سرطان‌زا نیستند، البته گرچه در داخل این لامپ‌ها جیوه وجود دارد باید تولیدکنندگان هنگام تولید روی جعبه‌ها نکات آموزشی را به استفاده‌کنندگان ارائه دهند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر در تمام دنیا از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود، افزود: در زمانی که لامپ‌های کم‌مصرف مشکلی برایشان پیش آمد مصرف‌کننده باید با پارچه نمدار آن را جمع‌آوری کند و با بازگذاشتن در و پنجره باعث خارج شدن جیوه از محیط داخل شود.

سجادی با بیان این‌که تاکنون سالانه ۶۰ میلیون لامپ رشته‌ای در کشور تولید می‌شد، گفت: واردات لامپ رشته‌ای به کشور ممنوع است و اگر به صورت قاچاق نیز در بازار دیده شود قطعا با آن مقابله خواهد شد.

مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی در خصوص ادغام سازمان بهره‌وری انرژی و سازمان انرژی‌های نو ایران اضافه کرد: با تغییر مجلس تمام لوایح به دولت باز می‌گردد، بنابراین ادغام دو سازمان بهره‌وری انرژی و سازمان انرژی‌های نو ایران فعلا منتفی شده، اما وزارت نیرو به دنبال ادغام این دو سازمان است.

سجادی در خصوص میزان کارکرد لامپ رشته‌ای تصریح کرد: میزان کارکرد یک لامپ رشته‌ای یک هزار ساعت و کارکرد یک لامپ کم‌مصرف هشت هزار تا ۱۶ هزار ساعت و میزان کارکرد یک لامپ LED ۳۰ هزار ساعت است به این ترتیب باید گفت که عدم استفاده از لامپ‌های رشته‌ای به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.

وی با بیان این‌که لامپ رشته‌ای پنج برابر بیشتر از لامپ‌های کم‌مصرف هزینه برای هر خانوار دارد، بیان کرد: وزارت صنعت و سازمان استاندارد باید نظارت دقیقی به این مساله داشته باشد، اما تا زمانی که تقاضا از سمت مردم وجود داشته باشد تولیدکنندگان اقدام به تولید لامپ‌ رشته‌ای خواهند کرد.

مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی ادامه داد: برای حل این مساله بانک صنعت و معدن تسهیلاتی را به تولیدکنندگان لامپ رشته‌ای ارائه می‌دهد و سازمان بهره‌وری انرژی نیز مکلف شده هشت درصد بهره این تسهیلات را پرداخت کند.

سجادی با بیان این‌که برای ترویج و توسعه استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف به دستگاه‌های دولتی تکلیف شده که حق خرید لامپ‌های رشته‌ای را ندارند.

وی با بیان این‌که ورود لامپ‌های کم‌مصرف غیراستاندارد قطعا از مبادی غیررسمی صورت می‌گیرد، گفت: گمرک کشور اجازه ورود لامپ‌های غیراستاندارد را به کشور نمی‌دهد و برای جمع‌آوری لامپ‌های غیراستاندارد به تازگی تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان سازمان بهره‌وری انرژی، سازمان استاندارد و انجمن لامپ برای جمع‌آوری لامپ‌های غیراستاندارد از بازار صورت گرفته است.

*** طرح جایگزینی لوازم فرسوده اجرایی شد

مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی از اجرایی شدن طرح جایگزینی لوازم فرسوده توسط سه تولیدکننده خبر داد و افزود: قرار بر این شده که سه تولیدکننده یخچال فرسوده را جایگزین یخچال‌هایی با راندمان بالا کند و مبلغ آن به صورت قسطی و بدون بهره از متقاضیان دریافت شود.

سجادی با بیان این‌که حدود شش میلیارد تومان برای این کار سرمایه‌گذاری شده است، بیان کرد: قرار است که این طرح به صورت محدود و در تمام جنبه‌ها مورد کنترل قرار بگیرد و ظرف دو ماه این طرح در قالب کلان به شورای اقتصاد ارائه شود.

وی در خصوص تلفات انرژی اظهار کرد: عمده تلفات در حوزه مصرف صورت می‌گیرد و باید گفت که حدود ۳۰ درصد در بخش خانگی تلفات داریم که با هزینه کم قابل جبران است.

مدیر عامل سازمان بهره‌وری انرژی با بیان این‌که در سال گذشته طرح خنک‌سازی ورودی نیروگاه‌ اجرایی شد، گفت: با اجرایی شدن این طرح امسال توانستیم ۵۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت داشته باشیم و از این طریق یک درصد راندمان نیروگاه‌ها ارتقاء یابد.

سجادی از افتتاح مرکزی به منظور ارتقاء بهره‌وری انرژی در بخش کشاورزی در هفته آینده خبر داد و اضافه کرد: این مرکز در سه بخش آب و آبیاری، گلخانه، پرورش طیور تبیین شده که قرار است آموزش‌های لازم برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در این سه حوزه صورت بگیرد.

به گفته وی براساس مطالعات جهانی این کار می‌تواند ۱۰ درصد در کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار باشد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید