Performancing Metrics

چاره کم‌آبی صنایع بام ایران تصفیه است نه انتقال | اتاق خبر
کد خبر: 355526
تاریخ انتشار: 9 تیر 1395 - 12:04
کمبود آب در حالی چالش اصلی صنایع چهارمحال و بختیاری است که مجوز برداشت آب در شهرک‌های صنعتی این استان فقط دراختیار شهرک صنعتی کوهرنگ بوده و برای جبران کم‌آبی در شهرک صنعتی شهرکرد نیز سیستم استحصال آب از پساب تصفیه‌خانه در مقیاس بزرگ به بهره‌برداری رسیده ا

به گزارش اتاق خبر، همچنین طراحی و عملیاتی کردن این سیستم در شهرک صنعتی بروجن در حال انجام است اما اعتبار کافی برای آن تخصیص نیافته و همچنان صنایع این استان با کمبود آب مواجهند.
مسئولان استان معتقدند با اجرای طرح‌های آبرسانی مانند بن – بروجن و سبزکوه – چغاخور بخش زیادی از مشکل تامین آب آشامیدنی و صنایع چهارمحال و بختیاری رفع می‌شود و در این راستا برای جذب اعتبارات ملی از طریق وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان به عمل آید. حال آنکه هنوز سهم صنایع استان از رودخانه زاینده‌رود تخصیص نیافته و واحدهای تولیدی همچنان با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند.
به گفته کارشناسان، عمده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی چهارمحال و بختیاری در بخش صنایع کوچک و متوسط است که۹۵ درصد آب شهرک‌های صنعتی این استان از منابع‌زیرزمینی تامین می‌شود و اکنون کمبود آب در شهرک‌ها و واحدهای صنعتی آن به عنوان یک مشکل زیرساختی اساسی مطرح است.
پیش از این برای رفع مشکل تامین آب شهرک‌های صنعتی شهرکرد ۱ و ۲ و سامان ۱ و ۲ استان تفاهمنامه‌ای بین مدیرعامل سازمان صنایع کوچک، شهرک‌های صنعتی ایران و استاندار منعقد شد اما چهارمحال و بختیاری ۲۵ شهرک و نواحی صنعتی دارد که هم‌اکنون ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی آن با مساحتی بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار در حال واگذاری است و همچنین تاکنون ۱۵۲۸ قرارداد به مساحت ۶۴۶ هکتار به متقاضیان واگذار شده که از این تعداد ۷۵۸ واحد به بهره‌برداری رسیده و برای بیش از ۱۴۸۳۸ نفر اشتغالزایی شده است.


جبران کمبود آب صنایع از پساب
مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید با ارائه طرح علمی، نسبت به استفاده از پساب فاضلاب شهرکرد و بروجن در صنایع استان اقدامات لازم را انجام دهند؛ قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان این مطلب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گفت: برای جبران کمبود آب صنایع استان از پساب فاضلاب استفاده شود.
سلیمانی‌دشتکی افزود: جایگزینی منابع آب غیرقابل آشامیدن و غیربهداشتی نیز می‌تواند قسمتی از مشکل کمبود آب در صنایع را برطرف کند.


پساب تصفیه‌خانه شهرک صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به پرسش درباره جایگاه استفاده دوباره از آب خروجی تصفیه‌خانه‌ها برای تامین آب صنایع شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از آنجا که این فرآیند مستلزم تامین اعتبار برای پمپاژ پساب خروجی تصفیه‌خانه به منابع ذخیره پساب و عبور از فرآیند فیلتراسیون به منظور استفاده در فضای سبز و مصارف صنعتی است، طرح استحصال آب از پساب تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی پیگیری شد.
علیرضا شفیع‌زاده گفت: این شرکت با پیگیری‌ها و فعالیت‌های شبانه‌روزی همکاران در معاونت عمران و محیط‌زیست توانسته پروژه سیستم استحصال آب از پساب تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شهرکرد را به مرحله بهره‌برداری برساند که این اقدام می‌تواند گامی موثر در راستای استفاده بهینه از آب در شهرک‌های صنعتی استان تلقی شود. در ضمن گفتنی است که این سیستم به عنوان نخستین سیستم در مقیاس بزرگ در استان اجرایی شده است.
وی افزود: مطالعات و طراحی پروژه استحصال آب از پساب در شهرک صنعتی بروجن نیز که از شهرک‌های صنعتی بزرگ چهارمحال و بختیاری است، اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار برای اجرا است که ان‌شاءالله با تامین اعتبار مناسب این پروژه عملیاتی خواهد شد.


مجوز برداشت آب از چشمه
بهینه‌سازی سیستم‌های تولید در راستای کاهش مصرف آب، اصلاح شبکه‌های آبیاری فضای سبز و بهره‌گیری دوباره از آب مورد استفاده در صنایع از سوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری به عنوان مهم‌ترین راهکارهای مقابله با کمبود آب در این استان مطرح شد.
شفیع‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر در استان از طریق چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق تامین می‌شود که با توجه به خشکسالی‌های اخیر دبی چاه‌های یادشده به شدت کاهش یافته و پاسخگوی نیاز آب مصرفی واحدهای صنعتی نیست. در این راستا این شرکت با همکاری و مساعدت‌های شرکت منطقه‌ای استان نسبت به حفاری چاه‌های کمکی و لایروبی چاه‌های موجود اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه شهرک صنعتی کوهرنگ که تنها شهرک تخصصی آب موجود در استان است و مجوز برداشت و تهیه آب از چشمه دیمه را دارد، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی موظف به تامین آب مورد نیاز هر هکتار از واحد صنعتی به میزان ۰/۴درصد لیتر برثانیه بوده و دریافت هزینه آن به پارامترهای مختلفی مانند طول خط انتقال از مبدا تا مقصد، تملک اراضی مسیر نوع برداشت آب اعم از چشمه، رودخانه و... که در تعیین هزینه تامین آب تاثیر دارد، وابسته است.
 کم‌آبی در بخش صنعتی یک مشکل اصلی در بسیاری از استان‌های کشور است حال آنکه بیشترین مقدار مصرف آب در بخش کشاورزی درصد هدررفت بالایی دارد اما بخش صنعت با وجود اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر از حمایت مسئولان در تامین آب مورد نیاز خود محروم مانده است در حالی که راه‌های گوناگونی برای تامین آب صنعت با امکان مصرف چرخشی و چندباره وجود دارد.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید