Performancing Metrics

تکمیل زنجیره تولید فولاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی | اتاق خبر
کد خبر: 355628
تاریخ انتشار: 9 تیر 1395 - 18:39
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال ۹۶ تعداد کل واحدهای بهره‌برداری شده در تکمیل زنجیره فولاد به ۱۲۶ واحد با ظرفیت ۱۵۰میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش اتاق خبر، حسین ابویی‌مهریزی با اشاره به اهمیت جایگاه صنعت فولاد در کشور افزود: در راستای بیشینه کردن منافع کشور از منابع خدادادی و ارتقای سطح درون‌زایی اقتصاد که یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، تلاش‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات وزارتخانه و مسئولان در این جهت بوده که زنجیره ارزش درون کشوری را تا حد ممکن تعمیق و میزان ارزش‌افزوده داخلی را افزایش دهند. وی همچنین توسعه صادرات را یکی دیگر از تاکیداتی دانست که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده و در این زمینه صادرات با محتوای ارزش‌افزوده بیشتر و حرکت در جهت صادرات کالاهای نهایی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، از معادن به‌عنوان یکی از نعمت‌ها و منابع خدادادی کشور نام برد و گفت: به‌طور کلی وسعت سرزمین، شرایط و موقعیت جغرافیایی، جمعیت و... همه از نعمت‌ها و مزیت‌هایی است که کشور ما از آن بهره‌مند است و باید به بهترین نحو از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری لازم به عمل آید. به گفته وی؛‌ در حوزه معادن، کشور از نظر میزان ذخایر معدنی از جایگاه خوبی برخوردار است که باید به‌عنوان یکی از مزیت‌ها در توسعه اقتصادی با دید جدی‌تری به آن نگریست چراکه به‌طور قطع در آینده یکی از محورهای مهم توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، معادن خواهد بود. ابویی‌مهریزی با اشاره به جایگاه و اهمیت فولاد در این بین تصریح کرد: در شرایط کنونی، هدایت و حمایت سرمایه‌گذاری‌ها در بحث تکمیل زنجیره فولاد در کشور به‌طور نسبی اتفاق افتاده و همانطور که در سند برنامه راهبردی وزارتخانه برای سال ۱۴۰۴ نیز پیش‌بینی شده باید در این مدت، ۵۵میلیون تن شمش آهن با در نظر گرفتن زنجیره ارزش به طور متوازن و نسبی تولید شود. وی در ادامه به مراحل مختلف تکمیل زنجیره فولاد اشاره کرد و افزود: بعد از سنگ‌آهن، تبدیل آن به کنسانتره، گندله، آهن‌اسفنجی، شمش و محصولات فولادی، مراحل بعدی تکمیل زنجیره فولاد را شامل می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار تولید صنایع زنجیره شمش فولاد یادآور شد: تا شهریور سال ۹۲، ۱۱ طرح تولید کنسانتره در کشور به ظرفیت ۳۱میلیون تن وجود داشته که از شهریور سال ۹۲ تا پایان سال ۹۴، ۱۰ طرح جدید راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده که ظرفیت آنها ۱۴/۶میلیون تن بوده و با توجه به بهره‌برداری نشدن از طرحی در این‌باره در امسال و سال آینده باید گفت تا پایان دولت یازدهم ۲۱ واحد تولید کنسانتره سنگ‌آهن به ظرفیت ۴۵/۶میلیون خواهیم داشت. وی همچنین با اشاره به ظرفیت کشور در بخش گندله از ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم افزود: تا شهریور سال ۹۲، ۱۰ طرح تولید گندله به ظرفیت اسمی ۲۱/۵میلیون تن در کشور وجود داشته ضمن اینکه براساس ظرفیت‌سازی انجام شده از شهریور ۹۲ تا پایان سال ۹۴، دو طرح گندله به ظرفیت ۲/۹میلیون تن به بهره‌برداری رسیده و امسال نیز تا پایان سال ۹۵ پیش‌بینی راه‌اندازی ۳واحد با ظرفیت اسمی ۱۰میلیون تن در نظرگرفته شده است. ابویی‌مهریزی ادامه داد: برای سال ۹۶ نیز پیش‌بینی ما بهره‌برداری از دو طرح گندله‌سازی به ظرفیت ۷/۵میلیون تن خواهد بود و براین اساس تا پایان سال ۹۶ افزون‌بر ۱۷ واحد در مجموع به ظرفیت اسمی ۴۱/۹میلیون تن گندله در کشور وجود خواهد داشت. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعیت تولید آهن‌اسفنجی افزود: تا شهریور سال ۹۲، ‌۵ واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۲۲میلیون تن در کشور موجود بوده که از شهریور ۹۲ تا پایان سال ۹۴، ۳ واحد به ظرفیت ۳/۷میلیون، راه‌اندازی شده و براساس پیش‌بینی‌ها برای امسال نیز ۶ واحد به ظرفیت ۶میلیون و ۲۵۰هزار تن به بهره‌برداری خواهد رسید و در نتیجه تا پایان سال ۹۶، ۱۴ واحد آهن اسفنجی به ظرفیت ۳۲میلیون تن در کشور وجود خواهد داشت. ابویی‌مهریزی در ادامه با بیان اینکه در تولید شمش به روش غیرکوره بلند تا پایان شهریور سال ۹۲، ۳۵ واحد به ظرفیت ۱۸/۳میلیون تن در کشور وجود داشته، اظهار کرد: از شهریور ۹۲ تا پایان سال ۹۴، ‌۱۵ طرح به ظرفیت ۱/۸میلیون تن به بهره‌برداری رسیده و برای امسال نیز راه‌اندازی ۱۷ طرح به ظرفیت ۳میلیون و ۷۰هزار تن پیش‌بینی شده است.
وی افزود: این در حالی است که در سال ۹۶ نیز پیش‌بینی ما راه‌اندازی ۳ طرح با ظرفیت ۲میلیون تن خواهد بود و درنتیجه تا پایان سال ۹۶ پیش‌بینی‌ها بر وجود ۷۰ واحد تولید شمش با ظرفیت اسمی تولید ۲۵/۲میلیون تن خواهد بود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان زنجیره تکمیل شمش فولاد خاطرنشان کرد: درباره تولید چدن به روش کوره بلند و سایر روش‌های غیراحیای مستقیم تا شهریور سال ۹۲، ۳ واحد به ظرفیت ۴میلیون و ۱۰۰هزار تن وجود داشت که با توجه به اینکه از شهریور سال ۹۲ تا پایان سال ۹۴ ایجاد ظرفیت‌های جدید صفربوده و برای امسال نیز راه‌اندازی طرحی در نظر گرفته نشده و برای سال ۹۶ نیز راه‌اندازی یک طرح به ظرفیت اسمی ۱/۵میلیون تن پیش‌بینی شده باید گفت تا سال ۹۶ در مجموع در تولید چدن به روش کوره بلند و سایر روش‌های غیراحیای مستقیم ‌۴واحد به ظرفیت ۵/۶ میلیون تن موجود خواهد بود.


ابویی‌مهریزی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال ۹۶ تعداد کل واحدهای موجود در تکمیل زنجیره فولاد به ۱۲۶ واحد با ظرفیت ۱۵۰میلیون تن خواهد رسید، یادآور شد: از ابتدای تاریخ صنعت فولاد کشور تا شهریور سال ۹۲ در زنجیره فولاد شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و تولید چدن تعداد ۶۴ واحد به ظرفیت اسمی ظرفیت ۹۶/۹میلیون تن وجود داشته که از شهریور ۹۲ (شروع کار دولت یازدهم) تا پایان سال ۹۴ افزون‌بر۳۰واحد با ظرفیت اسمی ۲۳میلیون تن به آنها اضافه شده است. به گفته وی؛‌ در سال جاری براساس پیش‌بینی‌ها، ۲۶واحد به ظرفیت ۱۹/۳میلیون تن در این زنجیره تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد این در حالی است که در سال ۹۶ نیز پیش‌بینی بهره‌برداری از ۶ طرح با ظرفیت اسمی ۱۱میلیون تن وجود دارد. با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها و عملکردهای یادشده در این بخش‌ها که توازن نسبی در حلقه‌های زنجیره فولاد محقق می‌شود بدین‌ترتیب که: - شمش از طریق زنجیره احیای مستقیم ۲۵/۲میلیون تن به ۲۹میلیون تن آهن اسفنجی نیاز دارد که ظرفیت آهن اسفنجی تا پایان سال ۹۶، ۳۲میلیون تن است. - برای ۳۲میلیون تن آهن اسفنجی به ۴۴/۸میلیون تن گندله نیاز است که ظرفیت گندله تا پایان سال ۹۶، ۴۱/۹میلیون تن است و توازن نسبی برقرار است. - برای ۴۱/۹میلیون تن گندله، حدود همین مقدار کنساتره سنگ‌آهن نیاز است که ظرفیت کنسانتره تا پایان سال ۹۶، ۴۵/۶میلیون تن است و توازن نسبی آن نیز برقرار است.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید