Performancing Metrics

۴۳ کشور مقصد صادرات استان مرکزی می‌شوند | اتاق خبر
کد خبر: 355635
تاریخ انتشار: 9 تیر 1395 - 19:09
استان مرکزی سال گذشته حدود ۸۵۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای هدف داشته که از عمده کالاهای صادراتی این استان می‌توان فرآورده‌های پتروشیمی، پسته، قیر، ظروف چدنی، شمش آهن، آلومینیوم، انواع شیشه، انواع سیمان، گل‌وگیاه و ماهی‌های زینتی را نام برد.

به گزارش اتاق خبر، کارشناسان معتقدند، با توجه به اینکه در امسال باید افزایش ۱۰میلیارد دلاری داشته باشیم باید همت و تلاش را دوچندان کنیم تا روند صعودی افزایش صادرات را شاهد باشیم. هدف‌گذاری که امسال برای صادرات استان مرکزی تعیین شده حدود ۸۴۸ میلیون دلار است، اما پیش‌بینی شده صادرات استان به ۱۰۲۰میلیون دلار برسد و بتوانیم گامی بلند در راستای جهش صادراتی استان مرکزی برداریم.


افزایش ۱۵ درصدی صادرات
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بابیان اینکه سال گذشته ۸۵۰میلیون دلار کالا از استان مرکزی صادر شد، می‌گوید: استان مرکزی در سال گذشته از صادرات غیرنفتی ۸۵۰میلیون دلار به‌دست آورده و این میزان صادرات نسبت به سال۹۳، کاهش ۲۵درصدی را به لحاظ ارزشی و ۸درصدی را به لحاظ وزنی تجربه کرده است. محمدرضا حاجی‌پور در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: با توجه به نام‌گذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، باید یکی از محوری‌ترین و اصلی‌ترین مسائل در کشور و استان مرکزی، توسعه صادرات باشد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح می‌کند: از ابتدای امسال ما جلسات متعددی با صادرکنندگان شهرستان‌های مختلف به منظور بررسی شرایط صادرات برگزار کرده‌ایم، همچنین در شهرستان‌های دلیجان، محلات، اراک و شازند از جمعی از صادرکنندگان نمونه استان دعوت به عمل آوردیم تا برای بررسی مشکلاتی که سال گذشته به وجود آمد و به منظور بسترسازی افزایش صادرات، به بحث و گفت‌وگو بپردازیم.


وی ادامه داد: سال گذشته هدف‌گذاری صادرات استان حدود ۸۰۴میلیون دلار توسط سازمان توسعه تجارت تعیین شد که خوشبختانه از برنامه هدف تعیین شده فراتر رفته و ارزش صادرات استان به ۸۵۰میلیون دلار رسید. امسال نیز می‌توانیم شاهد ۱۵درصد افزایش صادرات باشیم. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار می‌کند: بازارهای مقاصد صادراتی استان شامل افغانسان، ترکیه و عراق است که باید با برنامه‌ریزی منسجم به دنبال توسعه این بازارها باشیم. وی با تاکید بر ضرورت توسعه بازارهای هدف و ارزش صادرات غیرنفتی استان مرکزی تصریح می‌کند: با توجه به فعالیت ۱۵۰ واحد تولیدی صادراتی تلاش داریم تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق و بازاریابی صحیح محصولات استان را روانه بازار ۴۳ کشور کنیم زیرا این کشورها می‌توانند بازار خوبی برای محصولات ما باشند و به عنوان کشورهای هدف مناسب برای کالاهای تولید شده در استان مرکزی به شمار روند.

حاجی‌پور به تلاش برای توسعه صادرات در استان مرکزی اشاره کرده و ادامه می‌دهد: ازجمله اقدامات انجام شده برای افزایش تولید و صادرات در استان مرکزی را می‌توان برگزاری ۹جلسه کارگروه توسعه صادرات استان و گرفتن ۳۷مصوبه، برگزاری ۱۸جلسه کمیته پایش تجارت خارجی استان، برگزاری ۵جلسه میزتخصصی کالایی و بررسی مسائل و مشکلات صادرکنندگان صنعت سنگ و عایق‌های رطوبتی و گل‌وگیاه، برگزاری ۲۶دوره آموزشی برای تاجران و بازرگانان استان و اعزام هیات‌های تجاری نام‌برد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه در امسال باید افزایش ۱۰میلیارد دلاری در زمینه صادرات غیرنفتی داشته باشیم بنابراین باید همت کنیم و تلاش‌مان را دوچندان کنیم تا روند صعودی افزایش صادرات را شاهد باشیم. وی تاکید می‌کند: در سال ۱۳۹۴ استان مرکزی ۸۵۰میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشت که ۴۴میلیون دلار آن متعلق به صادرات بخش کشاورزی است. صادرات بخش کشاورزی استان مرکزی در سال ۹۳ نیز ۶۹میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به سال گذشته ۳۵درصد کاهش را نشان می‌دهد. حاجی‌پور تصریح می‌کند: یکی از مشکلاتی که در زمینه صادرات استان وجود دارد بحث بسته‌بندی کالاهای صادراتی است که متاسفانه به این موضوع کمتر توجه شده است. مشکل بعدی که به نوعی نیاز به بازنگری دارد، کیفیت عرضه محصولات است. نبود تبلیغ و بازاریابی در کشورهای هدف به طور حتم باعث می‌شود صادرکنندگان نتوانند بازارهای مورد نیاز را ایجاد و احیا کنند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار می‌کند: برنگشتن ارز حاصل از صادرات یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان استان است چون این امر موجب شده تا دیگر صادرکنندگان هزینه‌های صادرات کالا را به‌صورت ریالی دریافت کنند. بحث کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی صادراتی از دیگر مشکلاتی است که منجر به تعطیلی این واحدها می‌شود. حاجی‌پور تاکید می‌کند: شناخت ناکافی از سیستم‌های توزیع در بازار کشورهای همسایه، فقدان مراکز تجاری قوی در کشورهای هدف و نبود برنامه‌ای مدون که از طریق سازمان توسعه تجارت برای نگهداری و ایجاد مراکز تجاری در خارج از کشور مطرح شود، تمایل نداشتن بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی که نیاز به ایجاد زیرساخت‌های صادراتی است و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل در بازار کشورهای همسایه، از دیگر عواملی است که مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است. وی اظهار می‌کند: در زمینه نشان‌سازی محصولات باید توجه ویژه‌ای اعمال شود. خوشبختانه مسئولان استان مرکزی بحث مدیریت صادرات در شرکت‌ها را در دستورکار قرار داده‌اند و به نوعی این برنامه در حال فعال شدن است که شرکت‌ها بتوانند با تملکی که ایجاد می‌کنند در جهت ارائه خدمات مناسب به واحدهای کوچک و متوسط قدم‌های مثبتی بردارند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان می‌کند: با توجه به رویکردی که در دولت یازدهم و مجموعه استان وجود دارد، حضور هیات‌های تجاری و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان می‌تواند کمک شایانی برای به‌دست آوردن بازارهای جدید و رونق اقتصادی و کسب‌وکار در استان باشد.


استمرار صادرات با نشان‌سازی
همچنین رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان مرکزی می‌گوید: استان مرکزی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف مشکلات بسیاری دارد. همان‌طور که می‌دانید کل استان‌های کشور در زمینه صادرات محصولات کشاورزی ظرفیت و موقعیت خوبی دارند ولی متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی که وجود دارد هنوز نتوانسته‌ایم به شکل واقعی در بازارهای هدف صادرات حضور پیدا کنیم. ناصر بیگی در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: درحال حاضر صادرات محصولات کشاورزی از استان کم است اما تاکنون این استان در زمینه صادرات محصولات دامی بسیار موفق عمل کرده است. رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان مرکزی تصریح می‌کند: یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه صادرات محصولات کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد این است که نمی‌توانیم بازارهای هدف را به خوبی شناسایی کنیم و هنگامی که بازارهای هدف را خوب شناسایی نکنیم محصولات مورد نیاز کشورهای هدف را نیز نمی‌توانیم خوب ارزیابی کنیم. بیگی اظهار می‌کند: مواقعی هم هست که بازارهای هدف و محصولات موردنیاز به‌خوبی شناسایی می‌شوند ولی تولیدات صادرات‌محور نیستند، بخشی از این مشکل مربوط به تولیدکنندگان است که امکان فناوری و دانش فنی تولید محصول صادرات‌محور را ندارند و بخش دیگر مربوط به امور دولتی است که همان مباحث کنترل نظارت بر کمیت و کیفیت را می‌توان نام‌برد. رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان مرکزی تصریح می‌کند: نشان‌سازی محصولات کشاورزی در سطح کل کشور ضعیف است. به مرور بخش تولید و بخش خصوصی این موضوع را درک می‌کنند که محصولی می‌تواند جایگاه و استمرار صادراتی داشته باشد که نشان‌سازی خوبی داشته باشد. خوشبختانه برنامه‌هایی برای نشان‌سازی در نظر گرفته شده ولی هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که برای رفع این مشکل نیاز به تشویق نشان‌ها است.


نکته پایانی
نشان‌سازی نیازمند مدیریت زنجیره تولید و استقلال در تولید است. اگر کالایی که تولید می‌شود به کارخانه‌ها وابستگی نداشته باشد، به طور حتم در این زمینه می‌تواند موفق باشد. این فرهنگ در استان مرکزی درحال نهادینه شدن است. به گفته کارشناسان، صادرکنندگان باید تلاش کنند راهی به بازارهای بین‌المللی پیدا کنند. امیدواریم امسال با توجه به شرایط ایجاد شده تمام حرکات بخش خصوصی و تولید، به سمت و سوی صادارت پیش برود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید