Performancing Metrics

سربه‌‌زیری فلزات رنگی بعد از پنج‌شنبه سیاه | اتاق خبر
کد خبر: 355730
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 01:49
بازارهای جهانی فلزات پایه بعد از برگزیت چه مسیری را طی کرد
بالاخره انگلیس با رأی 52 درصدی مردم این کشور از اتحادیه اروپا جدا شد و مسیر جدیدی را در پیش گرفت. این تغییر اولین نشانه‌های خود را در بازارهای پول، سهام و کالاها در سطح جهان بر جای گذاشت.

اتاق خبر: بالاخره انگلیس با رأی 52 درصدی مردم این کشور از اتحادیه اروپا جدا شد و مسیر جدیدی را در پیش گرفت. این تغییر اولین نشانه‌های خود را در بازارهای پول، سهام و کالاها در سطح جهان بر جای گذاشت. از بازارهای پول و سهام که بگذریم، برگزیت این روزها اثرات فوری و مهمی را بر بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات پایه بر جای گذاشته است. این موضوع از 3 جنبه بااهمیت قابلیت بررسی دارد؛ نخست تغییر ارزش دلار و اثرگذاری آن بر بازار فلزات پایه، دوم کاهش بهای نفت و تاثیر آن بر بازار مذکور و در نهایت اثرات روانی ناشی از این تغییر وضعیت بر بازارهای کالایی به خصوص بازارهای فلزات پایه. به این ترتیب با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قیمت دلار در هفته گذشته در برابر سبدی از ارزهای معتبر رشد کرد و نخستین اثر بر بازارهای مس، آلومینیوم، روی و سایر فلزات صنعتی برجای نهاده شد.

به نمودارهای همراه دقت کنید. قیمت مس که در هفته‌های اخیر روند نسبتا مناسبی را پشت سر گذاشته است و تا حدی شانس صعود را به دست آورده بود با این اتفاق دچار شوکی جدی شد و از 23 ژوئن یعنی روز برگزاری همه پرسی بار دیگر روند کاهشی به خود گرفت. این در حالی است که به عقیده کارشناسان جهانی بازارهای فلزات پایه، کاهش ریسک پذیری در بازار فلزات پایه نیز بر قیمت‌های این بازار اثر خواهد گذاشت که گفته می‌شود این اثر‌گذاری ظرف هفته‌های پیش رو قابل رصد است. در این بین اما دو عامل دیگر یعنی نفت و فاکتور روانی بازار در درجه‌های دوم و سوم اثرگذاری قرار دارند. کارشناسان می‌گویند تاکنون بیشترین تغییر جهت فلزات پایه به دلیل تغییر رفتار دلار بوده است و انتظار می‌رود با اصلاح در بهای دلار شاهد روند متعادل‌تری در بازار فلزات باشیم. روز دوشنبه بهای دلار باز هم در برابر پوند انگلستان رشد کرد و ارزش یورو نیز در برابر دلار افت کرده است و به این ترتیب پول آمریکا فعلا باقدرت در حال ادامه مسیر است که این موضوع تهدیدکننده بازارهای جهانی فلزات پایه است.

در این بین نکته مهم‌تر آن است که بازار مبادلات فلزات پایه در انگلستان واقع است و این موضوع باعث شده مبادلات در این بازار با احتیاط بیشتری همراه شود که نتیجه این احتیاط نیز در روند کاهشی تقاضا برای فلزات پایه خود را نشان داده است. در این بین در مورد فلز آلومینیوم نیز شاهد آن بودیم که قیمت در فاصله 22 تا 24 ژوئن حدود 25 دلار افت را تجربه کرده و به هزار و 600 دلار در هر تن رسیده است. نگاهی به نمودار این فلز نشان می‌دهد در این بازار روند تقریبا نرم و رو به رشد این فلز تا روز برگزاری همه پرسی تجربه شده اما این روند به ناگهان و در شوک خروج انگلیس شکسته شده است.

به عقیده کارشناسان جهانی، این روند کاهشی برای آلومینیوم البته با عوامل دیگری تقویت می‌شود. به‌عنوان مثال ضعف در بازار توسعه یافته آمریکا برای آلومینیوم و رشد پریمیوم مبادلات آلومینیوم بین دو کشور آمریکا و انگلستان به 7 سنت در هر پوند (حدود 15 سنت در هر کیلو) که این موضوع می‌تواند قیمت آلومینیوم را در بازار آمریکا افزایش دهد. این در حالی است که کارشناسان جهانی معتقدند در دوره کنونی که اقتصاد جهانی با کاهش تقاضای موثر از سمت اقتصادهای مهمی همچون چین مواجه است روند کاهشی بیشتر برای فلزات پایه دور از ذهن نیست و بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت آلومینیوم و مس در دوره آتی لااقل تا پایان سال روند کاهشی ملایم خود را ادامه دهد.

در بازار سرب نیز آنچنان که در نمودار مشهود است قیمت این فلز در فاصله پیش و پس از همه‌پرسی 23 ژوئن، شاهد افت 25 دلاری برای این فلز هستیم که این ریزش نیز در ادامه روند کاهشی بهای فلزات پایه قابل بررسی است. همچنین در بازار جهانی روی نیز شاهد بازگشت قیمتی این فلز هستیم.

 

چشم‌انداز بازار فلزات پایه پس از برگزیت

کارشناسان می‌گویند دو عامل در ماه‌های پیش رو تعیین‌کننده دورنمای فلزات پایه محسوب می‌شوند؛ نخست جهت‌گیری دلار بعد از خروج انگلستان و دوم تصمیمات معامله‌گران در بازار و سقوط بازار در گرداب فروش. به عقیده فعالان بازار این کالاها به خصوص آلومینیوم، مس و روی از این قاعده تبعیت خواهند کرد و مسیر خود را این‌گونه تعریف خواهند کرد. به عقیده آنها افت شدید بازارهای سهام به خصوص در اروپا حکایت از تداوم این وضعیت دارد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سه ماه سوم سال 2016 بازار فلزات پایه از قدرت و شانس بالایی برای بازگشت به روندهای گذشته خود برخوردار نباشد. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند همواره ارتباط بین بازارهای سهام و بازارهای کالایی در بازارهای جهانی ارتباطی مستقیم است بر این اساس و با استفاده از این عامل می‌توان به افول بازار فلزات پایه اطمینان داشت. با این حال این پیش‌بینی به معنای قطعیت نیست و در میان مدت ممکن است بازارها به تعادل برسند و به عبارتی دیگر باید گفت آنچه در حال حاضر از دورنمای بازار فلزات پایه در بازارهای جهانی مطرح می‌شود بیشتر در دامنه کوتاه‌مدت قابل بررسی باشد تا دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت. در این بین یک موضوع دیگر نیز قابل بررسی است و آن تصمیمات فدرال رزرو آمریکا است. به عبارتی عامل تقویت یا تضعیف‌کننده خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تصمیمات بانک مرکزی آمریکا در قبال نرخ بهره است.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا را طی ماه‌های آینده به شدت کاهش خواهد داد. به این ترتیب در حالی که رای دهندگان بریتانیایی در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند، به نظر می‌رسد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست جولای به مراتب کمتر از گذشته خواهد بود. مقام‌های فدرال رزرو آمریکا نگرانی خود را نسبت به تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند و به عقیده کارشناسان اگر فدرال رزرو نسبت به افزایش نرخ بهره اقدام کند بازارها با افت بیشتری روبه‌رو‌ ‌خواهند شد که این امر بعید است اتفاق بیفتد. در پایان باید گفت واقعیت آن است که هرچند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بسیار مهم ارزیابی شده و التهابی محسوس در بازارهای مالی جهان به همراه داشته است، ولی به احتمال قوی تاثیر آن بر بازار موقتی بوده و تا خودنمایی شواهد واقعی آن نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت ولی تضعیف بازارهای جهانی در ماه رمضان با محوریت شرق آسیا و کشورهای اسلامی واقعیتی است که همه ساله تکرار شده ولی امسال عمق بیشتری پیدا کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

کلید واژه ها :
نظرات