Performancing Metrics

سازمان های عفو بین الملل بر تعلیق عضویت عربستان در نهاد حقوق بشری سازمان ملل تاکید کردند | اتاق خبر
کد خبر: 355863
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 11:45
گروه های بین المللی مدافع حقوق بشر روز چهارشنبه از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستند که عضویت عربستان سعودی را در شورای حقوق بشر این نهاد جهانی، تعلیق کند.

اتاق خبر - به گزارش خبرگزاری رویترز از سازمان ملل متحد در نیویورک، سازمان های عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر درخواست کردند که تعلیق عضویت عربستان تا هنگام توقف کشتار غیرنظامیان در یمن ادامه یابد.
'فیلیپه بولوپیون' معاون دفاع جهانی در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: عربستان سعودی در حالی عضو شورای حقوق بشر است که پیشینه ترسناکی از نقض حقوق بشر در یمن انباشته است؛ کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید در کنار شهروندان یمن ایستاده و عضویت عربستان سعودی را به سرعت تعلیق کنند.
تهاجم همه جانبه ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان برای سرکوب و کشتار یمن از مارس 2015 (فروردین 1394) شروع شد.
عربستان سعودی در سال پایانی از دوره سه ساله عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار دارد که دارای 47 عضو است.
هیات نمایندگی عربستان در سازمان ملل متحد هنوز به این درخواست، واکنشی نشان نداده است.
عضویت یک کشور در شورای حقوق بشر مستقر در ژنو در صورت رای مثبت دو سوم کشورها از 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نقض مداوم و سازماندهی شده حقوق بشر در دوره عضویت آن کشور در این نهاد حقوق بشری، تعلیق می شود.
دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل اعلام کرده اند که اسناد و مدارکی از 69 مورد حملات هوایی غیرقانونی ائتلاف به فرماندهی عربستان به یمن گردآوری کرده اند که در آنها دستکم 913 شهروند غیرنظامی یمن جان خود را از دست داده و خانه های مسکونی، بازارها، بیمارستان ها، مدرسه ها، مراکز تجاری غیرنظامی و مسجدها، ویران شده اند که برخی از این حملات معادل جنایت جنگی است.
'ریچادر بنت' رئیس دفتر سازمان عفو بین المللی در سازمان ملل متحد همچنین گفت: عربستان سعودی حقوق بشر را در داخل این کشور نقض می کند.
وی افزود: عربستان صدها تن را اعدام، کودکان را پس از محاکمه های ناعادلانه به اعدام محکوم و مخالفان و کنشنگران حقوق بشری را بی رحمانه سرکوب کرده است.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد مشابهی در مارس 2011 به اتفاق آراء عضویت لیبی را در شورای حقوق بشر این سازمان به علت اعمال خشونت نیروهای امنیتی معمر قذافی دیکتاتور این کشور علیه تظاهرکنندگان، تعلیق کرد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید