Performancing Metrics

احتمال اهدای جوایز اصلی به «دختر»! | اتاق خبر
کد خبر: 356057
تاریخ انتشار: 11 تیر 1395 - 02:32
رضا میرکریمی کارگردان فیلم «دختر» که فیلمش در سی و هشتمین جشنواره مسکو حضور دارد پس از بازگشت، بار دیگر به این شهر دعوت شد.

به گزارش اتاق خبر، رضا میرکریمی که هفته گذشته در روسیه حضور داشت صبح روز سه شنبه ۸ تیرماه به تهران بازگشت و سپس بلافاصله عازم مشهد شد و در مراسم شب قدر با کاروان سینماگران حضور یافت اما با دعوت مجدد جشنواره مسکو، میرکریمی چهارشنبه شب ۹ تیرماه دوباره عازم مسکو شد.

با توجه به امتیازهای خوبی که منتقدان به این فیلم داده و رقم ۷.۳ از ۱۰ برای «دختر» که بیشترین امتیاز در میان فیلم های جشنواره بود ثبت شده و استقبال مردم از فیلم «دختر» که با ازدحام، صف های بلند و سالن کاملا پر همراه بود به نظر می رسد این دعوت مجدد به دلیل کسب یک یا چند جایزه اصلی باشد. با توجه به ستایش منتقدان و مردم از بازی فرهاد اصلانی، شانس او نیز برای دریافت جایزه کم نیست.

فیلم «دختر» در سالن ۱۶۰۰ نفری کاخ جشنواره در حالی به نمایش درآمد که سالن هیچ جای خالی نداشت و این وضعیت فقط برای یک فیلم روسی تکرار شد. «دختر» در صدر امتیازات مردمی نیز قرار دارد. امتیاز ۴.۵۵ از ۵ بالاترین امتیازی بود که از سوی تماشاگران به یک فیلم داده شد. منتقدان و سینماگران هم اقبال قابل توجهی به فیلم نشان داده اند.

نشریه روزانه فستیوال مسکو با اختصاص بخش قابل توجهی از مطالب خود به این فیلم، موضوع فیلم را که خانواده است ستوده و در مطلبی به قلم ایگور ساویلیو منتقد فیلم نوشته است: «این کارگردان ۸ سال پیش جایزه گئورگی را از جشنواره برده و برای ما کارگردان نام آشنایی است. فیلم به مشکل جوان و خانواده ایرانی می پردازد و نگاه کارگردان به شخصیت ها قابل توجه است. دختری جوان به مقابله با رفتار پدرسالارانه پدرش بر می خیزد.»

ناتالیا بابرو منتقد هم در وبسایتش نوشته است: «هر چند شلوغی و اکتیو بودن دخترهای با حجاب در ابتدای فیلم قابل پذیرش نیست ولی بعد فیلم شما را شدیدا درگیر قصه خود می کند. فیلم ریزبین، عاقلانه و بسیار واضح است. فیلم می گوید که چقدر گفتمان درون خانواده مفید است و چطور باید از خود رای بودن در رابطه پرهیز کرد. این فیلم فعلا بهترین و پیشروترین فیلم جشنواره است.»

آنا گورویان فیلمنامه نویس و کارگردان روس نیز طی یادداشتی خطاب به کارگردان «دختر» به تمجید از این فیلم پرداخته است: «می دونی، فيلمت از ذهنم بيرون نمیره! تو روی سوژه خيلی مهمی دست گذاشتی و مهم تر اينكه وقتی مردم اين فيلمو می بينن دلشون مي خواد كه تغيير كنن. من می دونم كه دارم درباره چی حرف می زنم. من هم يک پدر سختگير دارم. بازيگرانت عالی هستن. من عاشق همه شان شدم و با اون ها همذات پنداری كردم. تو واقعا كارگردان با استعدادی هستی. موفق باشی.»

جشنواره مسکو از جشنواره های الف دنیاست و در رده بندی فیاپف نیز جزو ۱۰ جشنواره مهم سینمایی دنیا به حساب می آید. البته میرکریمی در جشنواره مسکو و کشور روسیه فیلمساز شناخته شده ای است. او یکبار هشت سال پیش در همین جشنواره با «به همین سادگی» جایزه طلا و همچنین جایزه فیلم برتر منتقدان را دریافت کرده بود.

فیلم های «زیر نور ماه»، «یه حبه قند» و «خیلی دور خیلی نزدیک» با دوبله روسی بارها در مسکو و تعدادی از شهرهایی روسیه به نمایش درآمده اند و «یه حبه قند» هم سه جایزه بهترین فیلم بهترین فیلمبرداری و بهترین مجموعه بازیگران زن را از فستیوال بین المللی کازان دریافت کرده است. از این بابت تماشاگران حرفه ای روس با آثار و نام رضا میرکریمی آشنایی دارند.

نکته جالب آنکه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه امسال را در این کشور سال سینما اعلام کرده و اذعان کرده است که استفاده نکردن روسیه از ظرفیت های بالای سینما اشتباه بوده است.

جشنواره بین المللی فیلم «مسکو» یکی از معتبرترین رویدادهای فرهنگی هنری در جهان است که امسال سی و هشتمین دوره آن از تاریخ سوم تا ۱۰ تیر ماه برگزار می شود. در این دوره از جشنواره «دختر» نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه این جشنواره است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید