Performancing Metrics

انتخابات پارلمانی استرالیا و ناتوانی احزاب مهم این کشور برای کسب اکثریت | اتاق خبر
کد خبر: 356745
تاریخ انتشار: 14 تیر 1395 - 19:15
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در استرالیا نشان می دهد که احزاب مهم سیاسی این کشور قادر به کسب اکثریت آرا و تشکیل دولت به تنهایی نخواهند بود.

اتاق خبر - به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، تاکنون 77.8 درصد از آرا ماخوذه شمارش شده و براساس گزارش رسانه های محلی، حزب حاکم ائتلافی به رهبری 'مالکو ترنبول' موفق به کسب 65 کرسی از 150 کرسی مجلس نمایندگان شده که معادل 41.8 درصد کل آرا ماخوذه است.
حزب مخالف کارگر نیز تاکنون موفق به کسب 67 کرسی از 150 کرسی شده است.
رسانه های محلی استرالیا گزارش دادند که 'ترنبول' این امکان را دارد که برای ماندن در قدرت با احزاب مستقل و کوچک ائتلاف تشکیل دهد.
برای تشکیل دولت در استرالیا بدون نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب، کسب 76 کرسی از 150 کرسی مجلس نمایندگان لازم است.
انتخابات مجلس در استرالیا هر سه سال یکبار برگزار می شود و رای دهندگان 150 نماینده این مجلس به همراه 38 نماینده از مجلس 76 نفری سنا را انتخاب می کنند.
پس از آنکه قانونگذاران مجلس سنا، دو لایحه پیشنهادی از سوی دولت ترنبول را رد کردند، وی با منحل کردن هر دو مجلس نمایندگان و سنا، زمینه را برای انتخاب 226 نماینده (150 نماینده مجلس نمایندگان و 76 نماینده مجلس سنا) فراهم کرد.
اعلان نتایج قطعی انتخابات پارلمانی در استرالیا احتمالا تا روز سه شنبه این هفته به طول بیانجامد.
در این انتخابات که رقابت بیشتر بین دو ائتلاف احزاب حاکم ملی – لیبرال و حزب مخالف کارگر است 150 نماینده مجلس نمایندگان (پارلمان) و 76 نماینده مجلس سنا انتخاب و در نهایت چهل و پنجمین پارلمان استرالیا تشکیل و نخست وزیر آینده استرالیا تعیین خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اگر 'مالکوم ترنبول' برنده انتخابات شود در مقام خود باقی می ماند اما اگر وی بازنده این انتخابات باشد ششمین نخست وزیر استرالیا در شش سال گذشته از سوی پارلمان انتخاب خواهد شد.
از آنجا که در نظام سیاسی استرالیا مجلس سنا نقش مهمی در تایید یا رد لوایح پیشنهادی دولت دارد و دولت ائتلافی به رهبری 'مالکوم ترنبول' از اکثریت کرسی های سنا برخوردار نبود و لوایح پیشنهادی دولت به طور مکرر با سد نمایندگان سنا مواجه می شد، 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر سابق چاره ای جز انحلال هر دو مجلس نمایندگان و سنا و برگزاری انتخابات زودهنگام ندید.
فرماندار کل استرالیا براساس درخواست نخست وزیر این کشور اواخر اردیبهشت ماه گذشته فرمان انحلال مجلس سنا و مجلس نمایندگان را صادر کرد و مبارزات انتخاباتی در استرالیا برای حضور مردم در انتخابات زودهنگام عمومی دوم تیرماه جاری آغاز شد.
انتخابات فدرال استرالیا مهمترین رویداد رای گیری در این کشور است که هر سه سال یکبار برگزار و منجر به تشکیل پارلمان، کابینه دولت و انتخاب نخست وزیر می‌ شود.
براساس قانون، اعضای مجلس نمایندگان استرالیا و به تبع آن نخست وزیر به طور متوسط هر سه سال یکبار انتخاب می‌ شوند، اما اعضای سنای استرالیا هر 6 سال یکبار برگزیده می‌ شوند.
دولت مالکوم ترنبول در استرالیا با کاهش محبوبیت مواجه شده و این احتمال وجود دارد که حزب وی حدنصاب کرسی های پارلمان را در انتخابات برگزار شده از دست بدهد.
رای دادن در استرالیا اجباری است و آمار نشان می دهد 15 میلیون و 670 هزار استرالیایی در این دوره حق رای دارند.
براساس گزارش کمیسیون انتخابات استرالیا، بیش از 70 درصد از افراد 18 ساله و بیش از 80 درصد افراد 19 ساله برای شرکت در انتخابات این دوره ثبت نام کرده بودند.
برای بسیاری از مردم استرالیا وضعیت اقتصادی و مسکن، آموزش؛ بهداشت ؛ سلامت و پناهجویان بسیار نگران کننده است و این وضعیت را از چشم دولت «تونی ابوت» و «مالکوم ترنبول» می بینند و همین امر موجب کاهش اعتماد مردم به حزب حاکم ائتلافی شده است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید