Performancing Metrics

بهبود مناسبات میان مسکو و آنکارا به سود تهران است | اتاق خبر
کد خبر: 356763
تاریخ انتشار: 13 تیر 1395 - 14:41
یک کارشناس سیاسی مطرح کرد:
یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: بهبود روابط روسیه و ترکیه تهدیدی برای ایران نیست مگرنه آنکه آنها بخواهند ائتلافی را علیه شکل دهند که در شرایط کنونی این مسئله اصلا موضوعیتی ندارد

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایلنا، حسن بهشتی‌پور تحلیل گر مسایل سیاست خارجی در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که بهبود مناسبات میان ایران و روسیه چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای ایران به وجود می‌آورد؟ گفت: بهبود مناسبات میان مسکو و آنکارا به سود تهران است، زیرا عادی‌سازی و بهبود مناسبات میان این دو کشور به ایجاد ثبات و آرامش در منطقه کمک می‌کند.

او با بیان اینکه امنیت و منافع ملی ایران در ایجاد یک رابطه مبتنی بر همکاری میان کشورها است، اظهار داشت: تحلیل‌هایی مبنی بر اینکه بهبود میان ترکیه و روسیه به ضرر ایران است یا اینکه ایران می‌تواند از از تنش میان روسیه و ترکیه بهره‌مند شود، مبتنی بر تصورها و انگاره‌هایی است که مربوط به دهه‌های پیشین است و امروز دیگر کاربردی ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: برخی‌ها این تصور را داشتند که با تنش میان مسکو و آنکارا و تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه، ایران جایگزین ترک‌ها برای روس‌ها می‌شود در حالی که این مسئله از ابتدا تحلیل نادرستی بود چراکه ایران ظرفیت‌های لازم را برای این جایگزینی نداشت.

بهشتی‌پور یادآور شد: در مجموع من فکر می‌کنم بهبود روابط روسیه و ترکیه تهدیدی برای ایران نیست مگرنه آنکه آنها بخواهند ائتلافی را علیه شکل دهند که در شرایط کنونی این مسئله اصلا موضوعیتی ندارد.

او در پاسخ به این سوال که با بهبود روابط روسیه و ترکیه آیا باید شاهد تغییری در پرونده سوریه باشیم؟ تصریح کرد: تعدیل مواضع در خصوص سوریه یکطرفه نیست بلکه به مروز زمان از بحران سوریه و کشته شدن صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر همه کشورها متناسب با شرایط تغییرات و اصلاحاتی را در سیاست‌هایشان درباره سوریه اتخاذ کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: با این حال، من فکر می‌کنم که بهبود روابط روسیه و ترکیه می‌تواند به حل بحران کمک بکند.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که بهبود روابط ترکیه و روسیه می‌تواند روند مناسبات رو به افزایش و راهبردی ایران و ترکیه را اخلال ایجاد کند، خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه راهبردی نیست هرچند در این سمت، رو به حرکت است. اگر هم روابط راهبردی باشد، با سردی یا گرمی دو کشور دیگر نباید تحت تاثیر قرار گیرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید