Performancing Metrics

تایرهای نخی پاشنه آشیل صنعت تایر | اتاق خبر
کد خبر: 356968
تاریخ انتشار: 15 تیر 1395 - 07:35
در حالی که یک‌سوم مصرف بازار داخل تایر از طریق واردات تامین می‌شود، بحث روزآمد بودن و دانش فنی تایرهای تولید داخل از دیگر مسائلی است که واردکنندگان تایر برای توجیه واردات انبوه تایرها به داخل کشور به آن استناد می‌کنند.

به گزارش اتاق خبر، مصطفی تنها، عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی تایر، درباره دانش و فناوری واحدهای تولیدی تایر در کشور گفت: تایرهای داخلی با آخرین استانداردهای ایمنی دنیا تطابق دارد اما این سخن بدین معنی نیست که تایرهای ایرانی بهترین تایرهای دنیا هستند بلکه منظور تنها بیان میزان استانداردهاست که از این جهت مشکلی در تایرهای داخلی وجود ندارد و به لحاظ ایمنی روزآمد هستند. وی اضافه کرد: به‌طور قطع در مقوله کیفیت نمی‌توان منکر شد که تایرهایی بهتر از تایرهای ایرانی در دنیا در حال تولید است اما به لحاظ ایمنی تایرهای ایرانی به‌طور مطلق ایمن هستند. سخنگوی انجمن صنفی تایر در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه نوع تایرهایی در ایران در حال تولید است و آیا تنها با هدف تامین نیازهای بازار داخل تولید می‌شود یا خیر، گفت: در بحث تایرهای خودرو بازار صادرات چندانی در اختیار محصولات ایرانی نیست و شاید به ۴ تا ۵درصد برسد اما در زمینه تایرهای موتورسیکلت و دوچرخه، صادرات به نسبت بهتر است و در این حوزه صادرات به کشورهای مختلف دنیا در حال انجام است. او عنوان کرد: به‌دلیل شرایط دوران تحریم و مسائل ناشی از آن، تایرهای خودرو بیشتر برای تامین بازار داخل تولید شدند و می‌شوند و صادرات قابل‌توجهی در این نوع تولیدات نداریم. وی گفت: بازار صادرات تایرهای خودرو نیز بیشتر برای کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان در حال انجام است اما بازار صادرات تایرهای موتورسیکلت و دوچرخه کشورهای افریقای غربی است.

دانش تولید تایر در کشور
تنها درباره انواع تایرهایی که در داخل کشور در حال تولید است به تایرهای سیمی و نخی اشاره کرد و گفت: در بخش لاستیک خودروهای سواری بیشترین محصولات تولیدی کشور تایرهای رادیال اسپیلبرگ (سیمی) است اما در خودروهای سنگین تنها یک کارخانه است که تایرهای سیمی تولید می‌کند و باقی کارخانه‌ها اقدام به تولید تایر نخی می‌کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر این موضوع پاشنه آشیل صنعت تایر است زیرا ذائقه و نیاز بازار خودرو تغییر کرده است و صنایع تایرسازی به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه بوده، نتوانسته در بخش تایرهای خودروهای سنگین خود را با دانش روز دنیا و بازار مصرف منطبق کند. عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی تایر درباره تولید تایرهای توپُر نیز عنوان کرد: تایرهای توپُر مصارف محدودی دارند و به‌طور معمول در جاهایی نظیر سالن‌های تولید که به دلیل وجود میخ و دیگر وسایل برنده احتمال آسیب‌دیدگی دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند و طبیعی است تولید آن در کشور بسیار محدود باشد.
او ادامه داد: به‌طوری‌که در حال حاضر این نوع تایرها تنها بر اساس سفارش یکی از کارخانه‌ها در یک یا دو اندازه تولید می‌شود. عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی تایر، در زمینه واردات تایر به کشور نیز به تولید ۲۵۰تن تایر در سال اشاره کرد و گفت: مصرف کشور در حال حاضر حدود ۳۵۰ تن است که باقی نیاز بازار داخل از طریق واردات تامین می‌شود. بدین ترتیب دو سوم بازار به‌وسیله تولیدات داخل و یک سوم با واردات تامین می‌شود. تنها در نهایت گفت: هم‌اکنون در حال بازنگری در استاندارد تایرهای سواری هستیم تا علاوه بر استانداردهای ایمنی، استانداردهای زیست‌محیطی نیز در کارخانه‌های داخل جاری شود و این برنامه روز صنعت تایر کشور است.


خروج از گردونه تولید
سعید تقوایی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تایرساز داخلی درباره دانش و فناوری تولیدات داخلی گفت: تایرهای نخی (بایاس) در بحث خودروهای سواری دیگر کاربردی ندارد و آمار تولید این تایر در کشور نیز شاید حدود ۲درصد باشد، اما ۹۸درصد تایرها در این نوع خودروها سیمی (رادیال) هستند. وی در ادامه به تایرهای خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: در این نوع خودروها تنها ۲۰درصد مربوط به تایرهای سیمی و ۸۰درصد مربوط به تایرهای نخی و نسل قدیم است. این تولیدکننده تایر افزود: به لحاظ استاندارد در این نوع تایرها مشکلی وجود ندارد اما باید بپذیریم به لحاظ دانش و فناوری روز دنیا عقب هستیم و این امر تنها در یکی از کارخانه‌های داخلی در حال پیگیری است که امیدواریم در طول یکی دو سال آینده حداقل ۶۰ تا ۷۰درصد تایرهای خودروهای سنگین رادیال و سیمی تولید شوند. او اظهار کرد: کارخانه‌های داخل در این امر یا باید فناوری خود را روزآمد کنند یا اینکه از گردونه تولید حذف خواهند شد که متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است و برخی کارخانه‌ها کم‌کم در حال خارج شدن از میدان تولید هستند. تقوایی درباره فناوری در تایرهای موتورسیکلت نیز گفت: هم‌اکنون ۳ نوع نسل تایر شامل تایرهای نخی، نخی تیوبلس و تایرهای سیمی وجود دارد و از آنجا که ناوگان موتورسیکلت در کشور هنوز بهسازی نشده و بیشتر موتورسیکلت‌ها قدیمی هستند که تایرهای قدیمی نیز می‌خواهند. وی افزود: به همین دلیل تمرکز تولید روی نسل نخست تایرهاست. هنوز موتورسیکلت همچون خودرو متحول نشده است که صنعت تایر موتورسیکلت را ناگزیر به دنبال کردن این تغییر کند.


بازار تایر ارزش‌افزوده چینی
این تولیدکننده تایر در ادامه به تولیدات تایرهای دوچرخه اشاره کرد و گفت: بیشتر تایرهای موجود در بازار (بیش از ۷۰درصد) مربوط به تایرهای چینی است. البته تغییراتی در نرخ تعرفه‌ها به وجود آمده اما هنوز تاثیر خود را در بازار داخل نگذاشته است.
وی افزود: طبیعی است کارخانه‌هایی که در بحث تولید تایرهای دوچرخه و موتورسیکلت هستند در حال حاضر افزون‌بر ۲ هزار تن موجودی انبار دارند.
وی درباره علت این امر توضیح داد: قیمت‌ها باعث شده تا مشتری داخل به این تایرها تمایل داشته باشد زیرا چینی‌ها با دادن اعتبارات زیادی، بازار را در دست گرفته‌اند. تقوایی در ادامه درباره کیفیت تایرها نیز گفت: به لحاظ کیفیت این نوع تایرها بسیار در سطح پایینی قرار دارند اما از آنجا که قشر موتورسیکلت‌سوار کشور از طبقه پایین جامعه هستند و با توجه به شرایط اقتصادی که دارند طبیعی است در لحظه تصمیم می‌گیرند و با توجه به وضعیت اقتصادی که دارند ترجیح موقت آنها خرید کالاهای ارزان‌قیمت به همراه امتیازاتی است که فروشندگان به آنها می‌دهند، نه کالاهای با کیفیت. این فعال صنف تایر در ادامه توضیحات خود تصریح کرد: بیشتر موتورسیکلت‌سواران کشور از این وسیله نقلیه برای امرار معاش و کار استفاده می‌کنند و این قشر با گذر زمان متوجه این امر شده‌اند که تایرهای وارداتی بیشتر بر اقتصاد خانواده آنها ضربه می‌زند. وی افزود: از این رو آنها به دنبال کیفیت تولیدات داخل بوده‌اند و بنابراین افزون‌بر ۷۰درصد سهم بازار در این قشر مربوط به تولیدات داخل است.


بازار محدود صادرات
تقوایی در ادامه به بازار صادرات اشاره کرد و گفت: افزون‌بر ۲۸درصد تولیدات تایر این شرکت به ۱۱ کشور از جمله عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه صادر می‌شود. وی اظهار کرد: صادرات تایر در داخل کشور بسیار پایین است و در بخش تایرهای دوچرخه و موتورسیکلت نسبت به خودروهای سواری و سنگین این درصد صادرات بسیار کمتر است. این فعال در بازار تایر در ادامه موضوع صادرات گفت: صادرات زمانی اتفاق می‌افتد که نیاز داخل تامین شده باشد. در واقع یکی از وظایف تولیدکنندگان داخلی این است که نیاز بازار داخل را پوشش دهند و سپس به صادرات بپردازند. وضعیت فعلی بازار کشور در بحث تایرهای دوچرخه به گونه‌ای است که در حالی که بازار به‌وسیله تایرهای بی‌کیفیت تغذیه می‌شود تولیدکننده داخل باید برای محصولات خود رنج سفر برای صادرات بکشد که این رویه درستی نیست. تقوایی در نهایت افزود: نگاه به رویکرد صادراتی اگر برای تولیدات داخل محقق شود از یک‌سو باعث ارتقای کیفیت کالا می‌شود و از سویی ارزش افزوده برای صنعت کشور را افزایش می‌دهد.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید