Performancing Metrics

مردم استان بوشهر خیلی برق مصرف می کنند | اتاق خبر
کد خبر: 356972
تاریخ انتشار: 15 تیر 1395 - 07:43
گرمای هوای استان بوشهر به‌گونه‌ای است که نمی‌توان حتی یک لحظه هم وسایل خنک‌کننده که عمدتا پرمصرف هستند را خاموش کرد و این موضوع باعث شده تا میزان مصرف برق در استان بوشهر بالا باشد.

اتاق خبر: از اوایل بهار گرمای هوا در استان بوشهر و البته دیگر استان‌های جنوبی کم کم قد می‌کشد و درجه درجه از دماسنج بالا می‌رود تا به نزدیک ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و یکی دو ماهی را حوالی ۵۰ درجه می‌چرخد و اواخر شهریور کم کم فتیله گرما پائین کشیده می‌شود.

گاهی هوا بسیار گرم می‌شود که صبر و تحمل را از هر کسی می‌گیرد؛ چند دقیقه بیرون از فضای اتاق بودن باعث می‌شود تا بدن کاملا خیس عرق شود و سیستم فیزیولوژیکی بدن به هم بریزد.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش شدت گرما و همچنین رطوبت بالای هوا هستیم که شدت این گرما و رطوبت و وجود توأمان این دو باعث می شود تا مشکلات زندگی و کار و امرار معاش در تابستان بسیار سخت شود.

در این شرایط سخت، زندگی مردم به صورت کامل با وسایل سرمایشی گره خورده است و در ماشین و منزل و محل کار و . . . شاهد استفاده از وسایل خنک کننده برای تحمل گرما هستیم.

مصرف بالای برق در استان بوشهر

استان بوشهر علی‌رغم جمعیت پائینی که دارد، در زمینه مصرف برق دارای سرانه مصرف بالایی است و در فصل تابستان شاهد افزایش میزان برق به صورت چشمگیری هستیم.

یکی از کارشناسان برق استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر جزو مناطق بسیار گرم کشور است و شدت گرما به حدی است که فقط کولرهای گازی جوابگو هستند.

حسین زاهدپور با اشاره به اینکه کولرهای آبی در این وضعیت رطوبت هوا و گرمای شدید جوابگو نیست، افزود: کولرهای گازی دارای مصرف چند برابری نسبت به کولرهای آبی هستند.

وی اضافه کرد: هر چند در شهرهای سردتر با استفاده از یک کولر آبی، یک ساختمان به صورت کامل خنک می شود اما کولرهای گازی تنها قادر به خنک کردن فضای محدودی هستند و در بسیاری از خانه‌ها چندین کولر به صورت همزمان برای خنک کردن ساختمان استفاده می‌شود.

مدیر فنی شرکت صنایع برقی نیرورسان ادامه داد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد دستگاه‌های سرمایشی در منازل و ادارات و محل‌های کسب و کار هستیم و این موضوع میزان مصرف برق را بالا برده است.

زاهدپور افزود: در صورتی که نکاتی همچون استفاده از پنجره‌های دوجداره و سقف‌های یونولیتی و دیوارهای آجری در ساختمان‌ها رعایت شود، با تعداد کمتری کولر نیز می‌توان یک ساختمان را خنک کرد.

توسعه زیرساخت‌های برق استان بوشهر

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در ارتباط با میزان بالای مصرف برق در استان اظهار داشت: استان بوشهر در حداقل شش ماه از سال دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوبی است که نیاز به استفاده از کولرهای گازی را ضروری می‌کند.

سید محمد حسن باستی با اشاره به اینکه تعداد بالای کولرها و دیگر وسایل سرمایشی باعث افزایش میزان برق استان بوشهر شده است، افزود: جا دارد که مردم استان بوشهر نیز مدیریت بهتری در زمینه مصرف برق داشته باشند.

وی از توسعه زیرساخت‌های برق در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: هر چند در گذشته تابستان و فصول گرم سال شاهد نوبت‌بندی خاموشی برق در استان بودیم ولی سال گذشته شرایط بهتر بود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر ادامه داد: طی دو سال اخیر گام‌های بسیار مهمی در راستای تقویت برق در استان بوشهر برداشته شده است و به همین دلیل سال گذشته مشکل خاموشی برق در تابستان را نداشتیم.

وی بیان کرد: ممکن است بر اثر وقوع حوادث در برخی مناطق برای مدت کوتاهی قطعی برق داشتیم ولی تاکنون خاموشی بر اساس برنامه‌ریزی قبلی در استان نداشته‌ایم و امیدواریم با همکاری مردم امسال نیز خاموشی نداشته باشیم.

سرانه مصرف استان بیشتر از میانگین کشور

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر اظهار داشت: در استان بوشهر ۴۱۰ هزار مشترک برق داریم که ۸۱ درصد مربوط به بخش خانگی است و مابقی مربوط به دیگر مشترکان است.

امرالله پاراد با اشاره به اینکه ۶۷ درصد از برق استان بوشهر در بخش خانگی مصرف می‌شود، ادامه داد: بخش عمومی و ادارات ۱۹ درصد، بخش تجاری هفت درصد، بخش کشاورزی چهار درصد و بخش صنعت نیز سه درصد از برق استان را مصرف می‌کنند.

وی از ارائه برق به ۳۷ شهر و ۶۲۳ روستای استان بوشهر خبر داد و افزود: متوسط برق مصرفی مشترکان خانگی در کشور ۲.۹ هزار کیلووات ساعت است که در استان بوشهر میزان مصرف ۱۱ هزار کیلووات ساعت است.

افزایش ۱۰ درصدی اوج مصرف برق استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به مصرف سالانه ۶.۱۵ میلیارد کیلووات برق سالانه در استان، ادامه داد: استان بوشهر ۱.۲ مشترکان برق کشور را دارد ولی در زمینه مصرف چهار برابر بیشتر مصرف می‌کند.

وی از افزایش ۱۰ درصدی پیک مصرف برق در استان بوشهر در سال جاری خبر داد و بیان کرد: میزان اوج مصرف استان بوشهر در حال حاضر هزار و ۴۵۹ مگاوات است.

احتمال خاموشی برق در تابستان

هر چند به گفته مسئولان برای جلوگیری از خاموشی‌های نوبتی در فصل تابستان، زیرساخت‌های برق استان توسعه یافته است ولی با وضعیت مصرفی که در استان وجود دارد، احتمال خاموشی نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در این زمینه اظهار داشت: پیک بار پیش بینی شده از طرف شرکت توانیر برای استان بوشهر هزار و ۵۲۰ مگاوات است که در صورت عدم رعایت مدیریت مصرف و گذشتن از آن،

باعث بروز خاموشی در استان خواهد شد.

وی افزود: هم‌اکنون پیک بار در استان هزار و ۴۵۹ مگاوات است و در صورتی که به هزار و ۵۲۰ مگاوات برسد، نوبت‌بندی و خاموشی برق انجام خواهد شد.

پاراد گفت: استان بوشهر به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد با بالابودن مصرف برق در بخش خانگی و عمومی و اداری و همچنین بالا بودن پیک بار استان روبرو است که باید مدیریت بیشتری از سوی مشترکان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: باید فرهنگ سازی مناسب برای مصرف برق در استان بوشهر انجام شود تا مشکلی برای رسیدن پیک بار به بیشتر از میزان تعیین‌شده نباشد و امسال نیز بدون خاموشی سپری شود.

مردم رعایت کنند تا مشکلات آب به برق نرسد

چند ماهی است که آب در استان بوشهر نوبت‌بندی شده است و هر دو روز، چند ساعت آبگیری برای مردم امکان‌پذیر است؛ مردم در ساعاتی که آب وصل است اقدام به پرکردن مخازن خانگی خود می‌کنند و مصرف دو شبانه‌روز خود را از این طریق تامین می‌کنند.

برق مانند آب نیست که بتوان آن را در یک مخزن ذخیره سازی کرد و در صورتی که خاموشی‌های نوبتی اعمال شود، باید سوخت و ساخت؛ پس باید در مصرف برق عملکرد بهتری داشته باشیم تا با مشکل روبرو نشویم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید