Performancing Metrics

رشد ۵۰درصدی تولید سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند | اتاق خبر
کد خبر: 357050
تاریخ انتشار: 15 تیر 1395 - 11:27
در حالی که بازار سنگ‌آهن در حوزه بین‌الملل با دشواری‌های شدید قیمتی روبه‌رو شده اما تولیدکنندگان داخلی خبر از افزایش تولید می‌دهند.

به گزارش اتاق خبر، هرچند نمودار قیمت سنگ‌آهن همچنان تمایلی به افزایش شیب خود ندارد اما اهداف تعیین شده به‌ویژه در چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تاکید دولت بر تکمیل زنجیره ارزش باعث شده تا فعالان این حوزه به دنبال افزایش تولید و تامین نیاز فولادسازها باشند. در همین‌باره مدیر مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند از رشد ۵۰درصدی تولید سنگ‌آهن در این مجتمع خبر می‌دهد.


افزایش تولید در جلال آباد
مدیر مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند گفت: میزان استخراج سنگ‌آهن این واحد تولیدی در سال گذشته به رقم ۶۰۳هزار تن رسید که نسبت به برنامه ۴۰۰هزار تنی پیش‌بینی شده، رشد بیش از ۵۰درصدی را ثبت کرد. به گزارش ایرنا، سید فرهاد اسلامی اظهار کرد: مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند از واحدهای زیرپوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و در ۳ ماه نخست امسال در قالب دو محموله، نسبت به عرضه ۱۱۰هزار تن اقدام کرد که کل آن فروخته شد. سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند یکی از ذخایر بزرگ سنگ‌آهن ایران به میزان حدود ۱۹۰ میلیون تن به‌شمار می‌رود که در استان کرمان و در فاصله ۳۵کیلومتری شمال غرب شهرستان زرند واقع شده و فاصله کانسار تا نزدیک‌ترین خط آهن عبوری ۱۵کیلومتر است. در واقع نزدیکی این معدنی به خطوط راه آهن می‌تواند نکته‌ای مثبت تلقی شده و در کاهش قیمت تمام‌شده محصول تاثیر بسیاری بگذارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: آمارهای موجود نشان می‌دهد مجتمع سنگ‌آهن جلال‌آباد در مدت ۱۰سال فعالیت خود موفق به فروش ۳/۹میلیون تن سنگ‌آهن شده است. وی اضافه کرد: عیار سنگ‌آهن جلال‌آباد در بورس ۵۷ و ۵۸درصد است و بیشتر خریداران این نوع سنگ را برای صادرات مورد استفاده قرار می‌دهند، واحدهایی مانند فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع فولاد خوزستان خوراک سنگ دانه بندی ندارند و در گذشته ذوب آهن یکی از مشتریان این واحد بود. اسلامی گفت: طرح ساخت کارخانه فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار هماتیتی با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰هزار تن کنسانتره با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از زمستان ۱۳۹۲ آغاز شد که تا پایان اردیبهشت امسال به پیشرفت ۶۸ درصدی رسیده است. بی شک با راه‌اندازی واحد فرآوری در مجاورت این معدن زنجیره، ارزش‌افزوده بیشتری نسبت به گذشته برای این معدن ایجاد خواهد شد. نباید این نکته را فراموش کرد که رسالت مسئولان معدنی در دولت یازدهم، جلوگیری از خام‌فروشی است. در واقع دولت در تلاش است تا مواد با ارزش‌معدنی مانند سال‌های گذشته به صورت خام و با ارزش کمتر روانه بازارهای صادراتی نشود. ایجاد زنجیره ارزش در حوزه سنگ‌آهن، گامی بزرگ در جلوگیری از خام‌فروشی خواهد بود. از سویی دیگر این اقدام حوزه معدن و صنایع معدنی را به تحقق اهداف مشخص شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نزدیک‌تر خواهد کرد. بی‌شک افزایش تولید سنگ‌آهن در کشور و احداث واحدهای فرآوری می‌تواند تولید ۵۵میلیون تن فولاد برای ۱۴۰۴ را رقم زند. در همین‌باره اسلامی افزود: براساس این طرح، فرآوری سنگ‌آهن کم‌عیار با فناوری نوین عیار ۳۰درصدی ماده معدنی به سنگ‌آهن ۶۷ درصدی ارتقا خواهد یافت. مدیر مجتمع جلال‌آباد افزود: امسال در برنامه این واحد، فروش سنگ‌آهن کلوخه نیز برای بخش خصوصی پیش‌بینی شده و براین اساس تولید ۳۰۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی در دستور کار قرار دارد و اکنون عملکرد ۳ماهه جلوتر از برنامه تنظیم شده تحقق یافت.


به گفته اسلامی، پیش‌بینی شده طرح ساخت کارخانه فرآوری سنگ‌آهن کم عیار در ۳ماه سوم امسال به بهره‌برداری برسد و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این کارخانه، حداقل ۱۰میلیون تن سنگ‌آهن کم عیار، فرآوری شده و وارد چرخه تولید شمش فولاد شود. میزان ذخایر سنگ‌آهن شناسایی شده در ایران بیش از ۱/۵میلیارد تن اعلام شده که از این رقم ۲/۳ تا ۵/۳میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. واحدهای سنگ‌آهن گل‌گهر (کرمان)، چادرملو (یزد) سنگان (خراسان رضوی) ازجمله واحدهای بزرگ سنگ‌آهن کشور به شمار می‌رود. قیمت سنگ‌آهن ایران در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ (با عیار ۶۰ تا ۶۳درصد) در دامنه ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار به ازای هر تن اعلام شده بود اما پس از آن سیر کاهشی پیدا کرد. برپایه این گزارش، ارزش هر تن سنگ‌آهن ایران در هفته‌های گذشته شیب نزولی در بازار جهانی داشته، در حالی که ۲ ماه گذشته شاخص قیمت سنگ‌آهن به مرز ۶۰ دلار نزدیک شد. سیر افت قیمت سنگ‌آهن در حالی است که چین بزرگترین واردکننده این ماده معدنی، سیاست کاهش واردات را درپیش گرفته و صادرات سنگ‌آهن ایران به چین صفر اعلام شده اما این موضوع بازار کشورهای دیگر را تحت‌تاثیر قرار داده و ممکن است برای مازاد تولید سنگ‌آهن کشورهای معدن‌خیز مشتری وجود نداشته باشد و همین بازار سنگ‌آهن ایران هم تحت‌شعاع قرار دهد. سال ۱۳۹۳ میزان تولید سنگ‌آهن ایران ۳۴میلیون و ۸۲هزار تن اعلام شد که نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۲ (۳۳ میلیون و ۷۴۶هزار تن)، رشد یک درصدی داشت. شرکت‌های بزرگ معدنی کشور سال ۱۳۹۴ در مجموع بیش از ۲۵میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید داشتند. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، ارزش صادرات سنگ‌آهن کشور در سال ۱۳۹۲ به ۴میلیارد و ۶۵۴میلیون و ۶۰۰هزار دلار رسید اما این رقم در سال ۱۳۹۳ به یک‌میلیارد و ۹۵میلیون دلار کاهش یافت. ارزش سنگ‌آهن صادراتی (دانه‌بندی) در سال گذشته بیش از ۶۰ میلیون دلار برآورد شده است. البته فعالان حوزه سنگ‌آهن به‌ویژه فعالان بخش خصوصی که ارتباط بیشتری با بازارهای صادراتی دارند، معتقدند رکود ایجاد شده در بازار سنگ‌آهن همچنان ادامه خواهد داشت. متاسفانه این موضوع توانست بر میزان قیمت فولاد نیز تاثیر گذاشته و این صنعت را به کام دره مرگ کشاند. اما بررسی‌ها از بازار داخلی حاکی از آن است، در صورت رونق و تحرک بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی صنعت فولاد و به دنبال آن بازار سنگ‌آهن نیز با افزایش تقاضا و به‌دنبال آن رشد قیمت‌ها روبه‌رو خواهد شد.

منبع: صمت

95102

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید