Performancing Metrics

رشد ۴۷درصدی صادرات محصولات معدنی | اتاق خبر
کد خبر: 357242
تاریخ انتشار: 16 تیر 1395 - 01:35
روز صنعت و معدن بهانه‌ای است تا صنعتگران و معدنکاران در کنار مسئولان دولتی گرد هم آمده و مشکلات و مباحث مربوط به حوزه خود را مطرح کنند تا شاید راهکارهایی برای حل موانع موجود پیدا شود.

به گزارش اتاق خبر، هرچند تقویم کشور ۱۰تیر را به نام روز صنعت و معدن ثبت کرده اما امسال با توجه به همزمان شدن این روز با شب‌های قدر، مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن به درخواست مخاطبان آن در ۲۰تیر ماه جاری برگزار خواهد شد. در همین زمینه روز گذشته نشست خبری روز صنعت و معدن با حضور معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساختمان اصلی این وزراتخانه برگزار شد.
 جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به قرارگیری در فضای پسابرجام و اعلام آمار صادرات محصولات صنایع معدنی در ۲ ماه سال جاری، اظهار کرد: ارقام منتشر شده از میزان صادرات محصولات صنایع معدنی در ۲ماه ابتدای سال ۹۵ حاکی از رشد ۴۷درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته است.
 وی ادامه داد: در حالی ما با رشد ۴۷درصدی در صادرات روبه‌رو شده‌ایم که صادرات در بخش سیمان ۳۰درصد و در بخش کاشی و سرامیک ۳۳درصد کاهش را تجربه کرده است. متاسفانه شرایط کشور عراق توانست بر میزان صادرات سیمان ایران تاثیرگذار باشد. البته گفتنی است بخش عمده‌ای از رشد صادرات محصولات صنایع معدنی مربوط به فولاد است.
به گفته سرقینی، به طور کلی مجموع صادرات محصولات صنایع معدنی را باید مدیون فولاد و مس بود. در حالی که کل صادرات مس کاتد در سال گذشته ۳۷۰میلیون دلار بود اما در ۲ ماه ابتدایی سال جاری ۴۷۰میلیون دلار مس صادر شده است. در واقع با توجه به قرارگیری در فضای پسابرجام توانستیم میزان صادرات محصولات صنایع معدنی را افزایش دهیم.
همچنین معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: در حوزه مواد معدنی، ۱۳۲میلیون دلار تنها ماده معدنی صادر شده است، البته صادرات مواد معدنی از نگاه وزنی تغییری در میزان صادرات مواد معدنی رخ نداده بلکه اتفاق اصلی این است که ماده معدنی فرآوری شده، صادر شده است. به عنوان مثال در حوزه سنگ‌آهن به طور عمده کنسانتره صادر شده است.
سرقینی درباره طرح زنجیره تولید فلزات نیز اظهار کرد: تکمیل طرح زنجیره تولید فلزات در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با تکمیل آن، زنجیره صادرات روز به روز پرارزش‌تر شود.


در ادامه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه سرقینی با اشاره به مشکلاتی که در واحدهای سیمانی ایجاد شده، گفت: هر چند مشکلات موجود در این حوزه بسیار است اما با این وجود، هیچ واحد سیمانی ورشکسته نشده و برهمین اساس دولت تسهیلات لازم را برای تحریک تقاضا در بازار داخل برای تولیدکنندگان سیمان در نظر گرفته است. به طوری که هفته گذشته نیز با حضور معاون اول رییس‌جمهور جلسه‌ای برگزار شده تا با استفاده از راهکارهای مختلف بتوان سیمانی‌ها را از وضعیت کنونی که گرفتار شده‌اند، نجات داد.
وی در ادامه بیان کرد: در نخستین گام برای حل مشکلات فعالان سیمانی و براساس تصمیم معاون اول رییس‌جمهور، مقرر شده تا وزارت راه و شهرسازی قرارداد ۵ میلیون تنی را برای خرید اعتباری سیمان از واحدهای تولیدی با انجمن تولیدکنندگان سیمان به امضا برساند تا پروژه‌ها رونق بگیرند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت تولید ۸۰میلیون تن سیمان در کشور، تصریح کرد: ظرفیت تولید این میزان سیمان در کشور وجود دارد و هم‌اکنون واحدهای تولیدی تا ۸۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که بر این اساس با تحریک تقاضای داخلی و کاهش هزینه‌های بندری به منظور افزایش صادرات، تلاش داریم تا ظرفیت تولید را افزایش دهیم.
سرقینی همچنین در ادامه این نشست با اشاره به اظهارنظرهای تولیدکنندگان لوله و پروفیل درباره کمبود مواد اولیه مورد نیاز این حوزه، افزود: این موضوع تنها یک هیاهو است. در حال حاضر فولاد مبارکه موظف‌شده تا یک میلیون تن ورق مورد نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل را تامین کند که بر این اساس، هم‌اکنون ۳۹۹ هزار تن ثبت سفارش ورق‌های موردنیاز این بخش از تولید انجام شده
 است.
سرقینی تصریح کرد: در جلسه‌ای که روز یکشنبه با تولیدکنندگان لوله و پروفیل داشته‌ایم، تصمیم گرفته شده تا از ظرفیت تولید فولادمبارکه استفاده کنند و البته فولاد مبارکه هم مکلف است به تعهدات خود عمل کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید