Performancing Metrics

کشفیات ۳۰۰ درصد افزایش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 357252
تاریخ انتشار: 16 تیر 1395 - 02:19
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جزییات پرونده‌های دانه‌درشت قاچاق کالا، ارز و شمش طلا را اعلام کرد و از کشف ۱۰ پرونده بزرگ قاچاق کانتینری خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه کشفیات قاچاق با افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی در سال ۹۴ مواجه شد،اظهار کرد: در ۳ ماه نخست امسال در مجموع ۲۸ هزار و ۱۶۴ پرونده مربوط به قاچاق در کشور تشکیل شده که از لحاظ تعداد نزدیک ۲درصد و از نظر ارزش حدود ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. ارزش کالاهای کشف شده در این مدت ۱۷۰ میلیارد تومان بوده که بیشترین اقلام کشف شده شامل لوازم خانگی، پوشاک، البسه، پتو (گروه نساجی) و گوشی تلفن همراه است.


کشف قاچاق ۷۳ میلیون دلاری
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره پرونده‌های بزرگ و دانه‌درشت تشکیل شده که به شدت مورد پیگیری قرار گرفتند، تصریح کرد: در سال گذشته وزارت اطلاعات ۲۱ پرونده دانه‌درشت را به ارزش ۲۸۰۰ میلیارد تومان مورد پیگیری قرار داد که فقط یک پرونده که مربوط به تجهیزات پزشکی در استان اصفهان بوده و با همکاری سازمان غذا و دارو و از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) کشف شده، ارزشی حدود ۷۳ میلیون دلار (به طور تقریبی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان) داشته است.

وی درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌های دانه درشت و در اولویت، اظهار کرد: دو دسته پرونده باید از سوی دستگاه‌های کاشف به دستگاه قضایی ارجاع شود. در ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز حدود ۱۳ دستگاه به عنوان دستگاه‌های کاشف نام برده شده‌اند که از جمله آنها نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. خورشیدی با اشاره به اینکه دو دسته پرونده در محاکم قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: یک دسته پرونده کالاهای ممنوعه است که شامل مشروبات الکلی، تجهیزات ماهواره و کالاهای فرهنگی غیرمجازی است که ممکن است به نحوی وارد بازار و در آن عرضه شود. این دسته از پرونده‌ها به طور معمول از سال‌های گذشته (پیش از اجرایی شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز) در محاکم قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت و درواقع محاکم انقلاب به این موارد رسیدگی می‌کنند که این رویه کماکان ادامه دارد. این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: دسته دومی از پرونده‌ها که باید به محاکم قضایی ارائه شوند، پرونده‌های قاچاق سازمان یافته است. در تعریف قاچاق سازمان یافته، قانونگذار مطرح کرده «قاچاقی که بیش از ۳ نفر در آن دخیل و با برنامه‌ریزی مبادرت به قاچاق کرده باشند و مبتنی بر یک برنامه‌ریزی ویژه و خاص باشد، قاچاق سازمان یافته تلقی می‌شود» اما گفته می‌شود این تعریف بسیار باز و مبسوط است که می‌تواند تمام پرونده‌های قاچاق را دربر بگیرد و اگر قرار باشد حجمی به این گستردگی از پرونده‌ها تحویل محاکم قضایی شود، محاکم قضایی توان رسیدگی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: لازم است مقداری این تعریف تبیین و مشخص شود که مقصود قانونگذار از قاچاق سازمان یافته براساس ماده ۳۹ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که باید تحویل محاکم قضایی شود، به طور دقیق چیست. به عبارت دیگر اشکالی که در حال حاضر وجود دارد، این است که تعریف قانونی قاچاق سازمان یافته، محل بحث و مناقشه است. اگر قرار باشد ملاک را همین تعریف آمده در قانون قرار دهیم، باید تمام پرونده‌های مربوط به قاچاق به محاکم قضایی بروند که در عمل غیرممکن است و شدنی نیست.


مبارزه با قاچاق سازمان یافته
خورشیدی با بیان اینکه برنامه ۵ سال‌های برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین شده و یکی از اولویت‌های این برنامه، مبارزه با قاچاق سازمان یافته است، اظهار کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمیته مبارزه با قاچاق سازمان یافته را با عضویت وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، گمرک، نمایندگان دستگاه‌های قضایی و تعزیراتی تشکیل داده است. وی با بیان اینکه افزایش کشفیات قاچاق در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بیش از ۳۰۰ درصد بوده که موید این است که رویکرد ستاد به سمت مبارزه با قاچاق سازمان یافته است، تصریح کرد: در سال ۹۳ مجموع کشفیات دستگاه‌های کاشف حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۴ به افزون‌بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. ۳ دستگاهی که وظیفه جدی‌تری در زمینه مبارزه با قاچاق سازمان یافته دارند، وزارت اطلاعات، گمرک و نیروی انتظامی هستند. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: کشفیات وزارت اطلاعات در سال ۹۳، ۲۸۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۴ به ۲۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته، یعنی ۱۰ برابر شده است. کشفیات گمرک در سال ۹۳، ۳۹ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۴ به ۴۷۳ میلیارد تومان افزایش یافته، ضمن اینکه کشفیات نیروی انتظامی در سال ۹۳ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۴ به حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.


۱۰ پرونده کلان قاچاق کانتینری
وی گفت: در سال جاری دو پرونده ارزی مورد رسیدگی قرار گرفته، به طوری که در پرونده اول حدود ۲ میلیون دلار ارز قاچاق در استان همدان در یک کپسول «سی‌ان‌جی» که پشت خودروها نصب می‌شود و مختص سوخت است، جاسازی شده بود، کشف شد و در رهگیری حلقه‌های زنجیره قبل و بعد که از سوی وزارت اطلاعات انجام شد، تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دلار دیگر اعتراف گرفته شده و پرونده‌هایی برای حلقه‌های قبل و بعد از آن تشکیل شده است. وی درباره پرونده دوم قاچاق ارز که قرار بود این هم وارد کشور شود، گفت: در این پرونده نزدیک ۲ میلیون یورو در استان گیلان کشف شد. این ارز از مرز آستارا وارد کشور شده بود و قرار بود در تهران تحویل اشخاص شود. خورشیدی ادامه داد: در ۳ ماه اخیر حداقل بیش از ۱۰ پرونده کلان قاچاق کانتینری تشکیل شده است. ‌
 ۹ کانتینر که از بندر شهید رجایی به وسیله قطار خارج شده بود و حامل پارچه‌های گرانقیمت بود، کشف شد. یک پرونده دیگر که شامل ۴ کانتینر بارگیری شده از قشم و حامل کریستال، بلور و چینی‌آلات بود، کشف شد و در حال رسیدگی است. دو انبار در شهر یزد کشف شد که در مجموع در این دو انبار حدود ۶۰ کانتینر بلور، کریستال و چینی‌آلات به وزن ۵۹۸ تن (حدود ۶۰۰ تن) جاسازی شده بود. وی اضافه کرد: دو انبار در اشتهارد استان البرز کشف شد که در مجموع حدود ۶۰ هزار دستگاه (یک انبار حدود ۴۷ هزار دستگاه و یک انبار ۱۲ هزار دستگاه) لوازم خانگی برقی شامل یخچال، کولرهای گازی، لباسشویی، ظرفشویی، جاروبرقی، ماکروفر و مواردی از این دست در آنها جاسازی شده بود. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: یک انبار در شرق استان تهران در پاکدشت کشف شد که بیش از ۲۱ هزار و ۸۰۰ تخته پتوی یک و دو نفره خارجی داخل آن بود که با حدود ۳۰ کانتینر به انبارهای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی منتقل و در اختیار این سازمان قرار گرفت. وی از پرونده دیگری هم خبر داد که قرار بود از طریق آن ارز از کشور خارج شود، به طوری که این قاچاق ارز در باشماق در اتوبوسی که در حال خارج شدن از کشور بود، به مبلغ بیش از ۶۵۰ هزار دلار کشف شد. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین از تشکیل یک پرونده دیگر مربوط به قاچاق طلا خبر داد و افزود: یک پرونده در ارومیه هم‌اکنون مطرح و در حال رسیدگی است که در ۳ ماه ابتدایی امسال کشف شده، به طوری که بیش از ۴۰ کیلوگرم شمش طلا قرار بود وارد کشور شود اما در حال ورود به کشور و انتقال به تهران در ارومیه کشف شد. شمش‌های طلای کشف شده تحویل بانک مرکزی می‌شود. ‌

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید