Performancing Metrics

کهگیلویه وبویراحمد مستعد تبدیل به قطب پرورش ماهی در جنوب کشور | اتاق خبر
کد خبر: 357351
تاریخ انتشار: 16 تیر 1395 - 13:40
استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد با وجود روان آب های فراوان و شرایط آب و هوایی متنوع مستعد تبدیل به قطب پرورش ماهی در جنوب کشور است.

اتاق خبر:موانع اداری برای تولید ماهی در قفس در سد مارون، راکد بودن تعداد زیادی از مزارع پرورش ماهی و استفاده ناکافی از ظرفیت های مناطق گرمسیری برای پرورش ماهی گرم آبی در شهرهای جنوبی کهگیلویه و بویراحمد از چالش های توسعه صنعت شیلات در این استان است.
مشکلاتی که در صورت برطرف شدن زمینه تولید این ماده غذایی ارزشمند و ایجاد صدها فرصت شغلی را ایجاد می کند.
به گفته مسئولان میزان سرانه مصرف ماهی دراین استان هم اکنون پنج و نیم کیلوگرم است که پیش بینی می شود در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان به بیش از 10 کیلوگرم برسد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد مجتمع های بزرگ تولید ماهی، تولید ماهی در قفس، حمایت از بازگشت واحدهای راکد به مدار تولید از راهکارهای توسعه صنعت شیلات در این استان است.
کورش یزدان پناه با اشاره به قرار داشتن بخش زیادی از سد مارون در کهگیلویه و بویراحمد افزود: با وجود مکاتبات و پیگیری های فراوان از سه سال پیش تاکنون اما اخذ مجوز این طرح هنوز در پیچ و خم مراحل اداری باقی مانده است.
وی اظهار کرد: این مجوز به دلیل قرار داشتن مدیریت سد مارون در استان خوزستان باید از سوی شرکت های آب و برق این استان صادر شود.
یزدان پناه گفت: تولید سالیانه 200 تن ماهی در قفس در این طرح پیش بینی شده است که در صورت اجرایی شدن زمینه اشتغال 40 نفر را فراهم می کند.
وی از برنامه ریزی برای اجرای طرح مجتمع ماهی یکهزار تنی در این استان خبر داد.
یزدان پناه تصریح کرد: این طرح با مشارکت سازمان اقتصادی کوثر در روستای بید انجیر از توابع شهرستان چرام در آینده نزدیک همزمان با سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی می شود.
یزدان پناه گفت: مجتمع پرورش ماهی چرام با 200 میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.
وی افزود: این طرح در صورت بهره برداری100شغل مستقیم و 200 شغل غیر مستقیم ایجاد می کند.
یزدان پناه بیان کرد: همچنین طرح تولید ماهی خاوریاری در منطقه خیرآباد گچساران آماده بهره برداری است.
وی ابراز کرد: این طرح با 17 میلیارد ریال اعتبار با مشارکت بخش خصوصی اجرا شده است.
یزدان پناه تولید 30 تن ماهی خاویاری و خلق پنج فرصت شغلی را از مزایای اجرای این طرح دانست.
یزدان پناه از صدور سه مجوز طرح تولید ماهی خاویاری به ظرفیت 220 تن در شهرستان گچساران خبر داد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با برنامه ریزی های انجام شده و بازگرداندن واحدهای تعطیل به چرخه تولید میزان تولید ماهی قزل آلا در سطح استان تا 14هزارو 500 تن افزایش خواهد یافت.
یزدان پناه با بیان اینکه از مجموع 202 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در استان 172 مزرعه فعال است ،افزود: تلاش می شود با بازگرداندن تعدادی دیگر از مزارع ماهی به چرخه تولید این میزان در سال جاری افزایش یابد.
وی اظهارکرد: سال گذشته 126 هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید شد که از این مقدار 13 هزار تن در کهگیلویه وبویراحمد بوده است.
یزدان پناه با بیان اینکه میزان تولید ماهی قزال آلا در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 سه هزار تن افزایش داشته است تصریح کرد: فعالیت مجدد 40 مزرعه پرورش ماهی تعطیل شده و احداث و راه اندازی مزارع جدید پرورش ماهی در سال گذشته از جمله دلایل این افزایش بوده است.
یزدان پناه عنوان کرد: در مناطق گرمسیری ماهیان گرم آبی و در مناطق سردسیری قزل آلا ظرفیت مناسبی برای توسعه و درآمد زایی در این راستا است.
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید