Performancing Metrics

موضوعاتی که بورس تهران را در بلند مدت تکان می‌دهند | اتاق خبر
کد خبر: 357502
تاریخ انتشار: 17 تیر 1395 - 03:30
عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها، اجرایی شدن کاهش نرخ تسهیلات بانکی و رونمایی از اوراق رهنی بانک مسکن به عنوان ابزار جدید مالی در بازار سرمایه ایران از مواردی‌اند که می‌توانند در بلند مدت تاثیرات خود را در بورس اوراق بهادار تهران بگذارند و تا حدودی ب

اتاق خبر: در چهار روز گذشته کاری تالار شیشه‌ای، شاخص بورس تهران توانست ۱۰۹ واحد رشد کند و با رد کردن کانال ۷۴ هزار واحدی به رقم ۷۴ هزار و ۴۹ واحدی رسید. از مجموع چهار روز کاری هفته منتهی به ۱۵ تیر ۱۳۹۵، سه روز نماگر بازار با رشد و یک روز با افت همراه بود.

در روزهای گذشته با رای شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ تسهیلات بانکی  شرکت های بورسی می توانند در نرخ های پایین تری اقدام به وام گیری کنند و در نتیجه تولید خود را افزایش دهند و این موضوع می‌تواند باعث سود آوری بیشتر و در نتیجه رونق در بازار سرمایه ایران شود. در حال حاضر کاهش نرخ تسهیلات بانکی از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شد و از ۱۶ تیرماه لازم الاجراست البته با توجه به تعطیلات عید فطر اجرایی شدن این مصوبه با اولین روز کاری بورس تهران در هفته آینده یعنی ۱۹ تیر ماه مصادف می شود.

کاهش نرخ تسهیلات بانکی که از شنبه اجرایی خواهد شد می تواند در بلند مدت روی بورس تهران تاثیر مثبت بگذارد اما احتمال دارد با اجرایی شدن این مصوبه در روزهای ابتدایی آن، جو روانی مثبتی در بازار سرمایه حاکم شود و آن جو به کمک این روزهای مبهم بورس آید.

از طرفی لغو تحریم های اقتصادی ایران توانست شرایطی مهیا کند تا ایران بار دیگر به عضویت  WFE در آید این موضوع سبب می شود ایران بتواند روابط خود را با بورس های منطقه گسترش دهد و با اعضای فدراسیون بورس ها تعاملاتی داشته باشد چرا که یکی شرط های ورود ایران به بورس های جهانی و جذب سرمایه گذار خارجی عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس است. این موضوع می تواند در بلند مدت شرایط بورس ایران را به سمت بهتری پیش برد و باعث شود راه ایران برای همکاری با بورس های بزرگ جهان تا حدودی هموارتر شود.

از دیگر اخباری که در روزهای گذشته در فضای بورس ایران به وقوع پیوست، رونمایی از اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه بود که به گفته رییس سازمان بورس و بانک مرکزی این اوراق در کسری از دقیقه به فروش رفته اند اما نکته ای که می ماند این است که انتشار این  اوراق تا چه حد می تواند در بازار سرمایه ایران تاثیر گذار باشد. باید دید که مبلغی که با آن اوراق بهادار رهنی خریداری شده ناشی از فروش سهم ها در بازار سرمایه بوده یا اینکه پول دارایی های مالی با در آمد ثبت به سمت خرید این اوراق روانه شده که در حالت دوم انتشار این اوراق می تواند به نفع بازار سرمایه ایران باشد.

بورس تهران آخرین هفته کاری خود را در ماه رمضان سپری کرد و از آنجایی که ماه رمضان به صورت سنتی در شرایط بورس تهران تاثیر داشته، بعد از تعطیلات عید فطر و با شروع هفته جدید معاملات روی دیگری به خود خواهد.

شاخص های بازار اول و دوم بورس تهران در آخرین روز کاری این هفته به ترتیب به رقم ۵۱ هزار و ۴۷۰  و ۱۶۳ هزار و ۹۶۹ واحد رسیدند. همچنین شاخص آزاد شناور نیز به ۸۲ هزار ۸۷۴ رسید.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید