Performancing Metrics

واکسیناسیون 470 هزار رأس دام در برابر بیماری شاربن در سمنان | اتاق خبر
کد خبر: 358058
تاریخ انتشار: 20 تیر 1395 - 00:46
در 3 ماه نخست امسال انجام شد
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان از واکسیناسیون 470 هزار رأس دام در برابر بیماری شاربن در استان سمنان در سه ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش اتاق خبر،حسن هاشم‌زاده اظهار کرد: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، هرگونه بیماری یا عفونتی که به‌طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می‌یابند، به‌عنوان بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان (زئونوزها) شناخته می‌شوند.

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، هرگونه بیماری یا عفونتی که به‌طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می‌یابند، به‌عنوان بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان (زئونوزها) شناخته می‌شوند.

وی ادامه داد: از بین یک‌هزار و 415 عامل بیماری‌زای شناخته‌شده در انسان، 868 مورد (61 درصد) از طریق حیوانات به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم انتقال می‌یابند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: انسان‌ها می‌توانند بیماری‌های مشترک انسان و دام را از تماس با پرندگان آلوده، جوندگان، خزندگان، دوزیستان، حشرات و سایر حیوانات اهلی و وحشی دریافت کنند.

هاشم‌زاده گفت: شایع‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام شامل بیماری سل، بروسلوز، هاری، شاربن (سیاه‌زخم)، عفونت‌های قارچی، سالمونلوز، لپتوسپیروز، عفونت کمپیلوباکتر، عفونت ژیاردیا، عفونت کریپتوسپوریدیوم و کرم های گرد است.

وی افزود: مجموعه دامپزشکی با قدمتی نزدیک به یک قرن و تجربه‌های موفق در کنترل و مبارزه با زئونوزها و سایر عوامل تهدیدکننده سلامت جامعه، تمام توان و ظرفیت‌های خود را در مقابله با مشکلات و عوارض ناشی از تخریب محیط زیست، کاهش بهداشت، فقر و تهدید امنیت و ایمنی مواد غذایی به کار بسته و پیشگام در کنترل بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: شاخه‌های مختلف فعالیت دامپزشکان به‌ویژه در حوزه‌ها، پایش، تشخیص نظارت، مراقبت، پیشگیری، مهار و ریشه‌کنی بیماری‌های قابل‌انتقال بین حیوان و انسان (زئونوزها) و بیماری‌های منتقله به‌وسیله مواد غذایی با منشأ دامی، سبب ایجاد مخاطرات شغلی و بیماری‌های منتقله از حیوانات زنده و تولیدات آن‌ها شده که لزوم رده‌بندی حرفه مقدس دامپزشکی به‌عنوان مشاغل سخت و مخاطره‌آمیز را طلب می‌کند.

هاشم‌زاده افزود: اهم اقدامات انجام شده اداره کل دامپزشکی استان سمنان در مبارزه با زئونوزها در سه‌ماهه نخست سال 1395 شامل واکسیناسیون بیماری شاربن 470 هزار رأس دام و بروسلوز 20 هزار رأس و هاری 2 هزار و 100 رأس و تست سل 4 هزار و 222 رأس و خون‌گیری بروسلوز 2 هزار و 282 رأس دام است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد 409 هزار و 503 رأس دام و 844 هزار مترمربع جایگاه دام در استان سمنان در این مدت سم‌پاشی شده است.

منبع فارس

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید