Performancing Metrics

بهره برداری ناچیز از ظرفیت های زیاد فرودگاه های آذربایجان غربی | اتاق خبر
کد خبر: 358095
تاریخ انتشار: 20 تیر 1395 - 05:41
وجود ظرفیت های فرودگاهی از جمله ملزومات اساسی توسعه هر منطقه به شمار می رود که این ظرفیت در آذربایجان غربی نیز ایجاد شده ولی از همه آن ظرفیت ها در راستای توسعه دیگر بخش ها بهره برداری صورت نمی گیرد.

اتاق خبر:استان آذربایجان غربی با وسعت حدود 43 هزار کیلومتر مربعی استانی پهناور و مرزی به شمار می رود که با توجه به وضعیت جغرافیایی از جمله هم مرز بودن با سه کشور از جمله کشورهای اروپایی، ظرفیت حمل و نقلی بسیاری دارد که البته تاکنون از این ظرفیت در راستای توسعه این استان در حوزه جاده ای، ریلی و حتی هوایی به خوبی استفاده نشده است.
از جمله کاستی های حوزه حمل و نقل آذربایجان غربی می توان به نبود آزادراه، کمبود شدید بزرگراه به ویژه در مناطق مهم مرزی و مرزهای رسمی، استفاده نکردن از ظرفیت حمل و نقل ریلی به خصوص در مرکز استان و مرزهای رسمی نظیر بازرگان، سرو و تمرچین و نبود فرودگاه فعال با تمام ظرفیت اشاره کرد.
آذربایجان غربی در حال حاضر سه فرودگاه در حال بهره برداری و در حال ساخت دارد که در شهرستان های ارومیه، خوی و ماکو قرار دارد ولی به جز فرودگاه در حال ساخت ماکو که ظرفیت و توان آن پس از اتمام مشخص می شود، دو فرودگاه ارومیه و خوی که نام بین المللی نیز دارد، با تمام ظرفیت فعال نیست.
طبق برنامه های زمان بندی شده فرودگاه ارومیه برای فصل تابستان که باید بیشترین پروازها را داشته باشد، در طول هفته 38 پرواز انجام می شود و به طور متوسط روزانه بین پنج تا شش پرواز از این فرودگاه انجام می شود که با توجه به فعالیت 24 ساعته فرودگاهی، در هر چهار ساعت یک پرواز انجام می شود که رقمی ناچیز است.
فرودگاه خوی نیز تنها دو پرواز در هفته دارد که به مقصد تهران انحام می شود و این رقم نیز نمی تواند مطلوب باشد.
این در حالی است که سالانه میلیون ها سفر از طرق مختلف به آذربایجان غربی انجام می شود که نمی توان سهمی بیشتر از 10 درصد را برای حمل و نقل هوایی برای استفاده گردشگران استان متصور بود.
سالانه میلیون های سفر برون استانی و با مقصدهای مختلف از ارومیه و 16 شهرستان دیگر استان صورت می گیرد که حمل و نقل هوایی از این ظرفیت نتوانسته است به خوبی بهره برداری کند.
با افزایش سفرها از طریق فرودگاه های آذربایجان غربی می توان زمینه ایجاد اشتغال بیشتر را در همین بخش فراهم کرد که در اوضاع بیکاری موجود می تواند بسیار کارساز باشد.
پروژه احداث فرودگاه ماکو با توجه به هم مرز بودن این شهرستان با ترکیه و همچنین وجود مرز پرتردد و مهم بازرگان از حدود 20 سال گذشته آغاز شده بود که در سال های گذشته نتیجه بخش نبود ولی به اهتمام دولت تدبیر و امید دوباره فعالیت احداث این فرودگاه آغاز شد و سال گذشته پرواز آزمایشی این فرودگاه نیز انجام شد و قرار است در سال جاری به بهره برداری برسد که در این صورت می توان افق روشنی را در تامین زیرساخت حمل و نقل هوایی در شمال آذربایجان غربی و در قلب منظقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو شاهد بود.

*** کمبود ناوگان تامین نیازهای پروازی استان مهمترین چالش فرودگاه های آذربایجان غربی
کمال پرهیزکار مدیرکل فرودگاه های آذربایجان غربی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: فرودگاه ارومیه به عنوان یک فرودگاه بین المللی ظرفیت قابل توجهی در انجام پروازهای داخلی و خارجی دارد که این ظرفیت، برای توسعه پروازها خالی است.
وی اضافه کرد: سال گذشته افزون بر 150 پرواز خارجی از فرودگاه ارومیه انجام شده که می توانیم این تعداد را افزایش دهیم.
وی در خصوص وضعیت فعلی فرودگاه خوی نیز اظهار کرد: در حال حاضر دو پرواز در هفته از این فرودگاه به مقصد تهران انجام می شود که امیدواریم این تعداد نیز افزایش یابد.
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان غربی ادامه داد: فرودگاه ارومیه به عنوان فرودگاهی بین المللی قادر به پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر بوده و در رده 15 کشوری قرار دارد.
پرهیزکار از برنامه ریزی مستمر برای توسعه عمرانی فرودگاه های ارومیه و خوی خبر داد و گفت: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و علاوه بر نظارت مستمر بر بهبود وضعیت باندهای پروازی، پاویون فرودگاه و همچنین سالن های انتظار و مسافران، برنامه ریزی هایی نیز در راستای ارتقای سطح ایمنی و بهبود جلوه های بصری فرودگاه صورت گرفته است.
وی افزود: اتمام کار ساخت ساختمان ایمنی و آتش نشانی فرودگاه ارومیه، توسعه و تجهیز ترمینال خارجی این فرودگاه، اقدام برای بهسازی ترمینال داخلی با 35 درصد پیشرفت فیزیکی، ایمن سازی دیوارهای حفاظتی، نصب چهار برج روشنایی در محوطه و پارکینگ خودروها و سه دکل روشنایی در محوطه فرودگاه از جمله فعالیت های عمرانی به شمار می رود.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای فرودگاه خوی نیز اظهار کرد: درزگیری سطوح پروازی این فرودگاه، توسعه ساختمان پلیس و نصب دوربین های مداربسته از جمله اقدامات عمرانی در این فرودگاه است.

*****
فرودگاه ماکو تا شهریور امسال به طور رسمی افتتاح می شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو نیز در خصوص وضعیت ساخت فرودگاه ماکو که توسط این سازمان اجرا می شود، گفت: فرودگاه ماکو، شهریورماه سال جاری به بهره برداری کامل می رسد.
حسین فروزان افزود: باید بر اساس زمان بندی ارائه شده تمامی امور مربوط به فرودگاه با سرعت و دقت پیگیری شود تا در شهریور ماه سال جاری شاهد بهره برداری کامل از آن باشیم.
وی با بیان اینکه تمام مناقصه های فرودگاه به صورت رسمی و قانونی انجام شده است، اظهار کرد: نزدیک به 500 میلیارد ریال برای فرودگاه هزینه شده و بیش از 90 درصد تجهیزات فرودگاه خریداری شده است.
وی از آغاز عملیات نصب فاز اول آنتن دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME در فرودگاه منطقه آزاد ماکو خبرداد و اضافه کرد: فاز دوم عملیات نصب نیز که شامل تجهیزات اصلی دستگاه DVOR/DME است، به محض ورود به منطقه شروع می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: با نصب، تجهیز و راه اندازی دستگاههای ناوبری فرودگاه منطقه آزاد ماکو زمینه انجام پروازهای داخلی این فرودگاه به زودی مهیا می شود.
فروزان پیش از این نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود: فرودگاه ماکو جزء 99 فرودگاه مصوب کشور است و باید بسیار پیشتر به بهره برداری می رسید ولی کم توجهی به شهرهای شمال غرب ایران در سال های گذشته مانع از این کار شده بود و مردم نیز مطالبه ای در این خصوص نداشتند.
با توجه به گفته مسئولان و همچنین واقعیت های موجود بخش فرودگاهی آذربایجان غربی، توسعه حمل و نقل هوایی نیازمند نگاه ویژه اعتباری و اعتقادی مسئولان است که این امر در سال های طولانی گذشته بسیار کمرنگ بوده و زمینه تبدیل حمل و نقل هوایی استان به بخشی منفعل را ایجاد کرده است.

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید