Performancing Metrics

علی‌آباد، آباد می‌شود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 358254
تاریخ انتشار: 20 تیر 1395 - 23:40
درحالی که صنعتگران شهرک صنعتی علی‌آباد همچنان از مشکل دواستانی بودن در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز خود و انتقال نیروی کار گلایه دارند مسئولان با استناد به مصوبه رییس‌جمهوری در تعلق شهرک صنعتی علی‌آباد به مدیریت شهرک‌های صنعتی تهران این موضوع را رفع شده دا

به گزارش اتاق خبر، به‌طوری‌که معاون اول رییس‌جمهوری خطاب به مسئولان خواستار رفع مشکلات زیرساختی و انتقال نیروی کار به این شهرک به تناسب درخواست صنعتگران شد.
صاحبان صنایع شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد)، که چندی‌پیش به دستور رییس‌جمهور از سمنان به تهران بازگردانده شد، در زمینه مشکلاتی که مسئولان استان برای این شهرک به وجود آورده‌اند، از مسئولان ارشد کشوری تقاضای کمک کردند و خواستار حل مشکلات‌شان تا قبل از پایان دولت یازدهم شدند.
مشکل انتقال نیروی کار
مدیر یکی از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک علی‌آباد اعلام کرد: صنایع مستقر در این شهرک همچنان با مشکل دواستانی بودن در تامین زیرساخت‌های مورد نظر خود مواجهند.
به عنوان مثال مسئولان بابت تامین سوخت واحدهای صنعتی کم‌کاری می‌کنند و صنعتگر باید از بازار آزاد سوخت را تامین کند.
از آن مهم‌تر کمبود نیروی کار مناسب در منطقه است در صورتی که می‌توان از نیروی کار فراوان در جنوب تهران استفاده کرد اما مشکل نقل و انتقال کارجویان مانع می‌شود و اداره کار استان‌های سمنان و تهران در این زمینه همکاری نمی‌کنند.
قرارگیری در نقطه صفر مرزی
شهرک صنعتی پایتخت در نقطه صفر مرزی تهران و سمنان قرار دارد و با توجه به قضایای دواستانی که پیش آمده، انتقال نیرو به این شهرک نیز مشکل‌دار شد به طوری که کمبود نیروی کار در منطقه صنعتگران را با مشکل مواجه کرده و امکان انتقال نیروی کار از نقاط نزدیک مانند جنوب تهران به این شهرک وجود ندارد.
آن‌طور که از شواهد پیداست، در سال ۷۳ مسئولان سمنان اعلام کردند، قسمتی از زمین‌های این شهرک که حدود ۷۰ هکتار بود، متعلق به سمنان است، البته در آن زمان سازمان صنایع با آنها توافق کرده بود که این زمین‌ها را دراختیار صنایع تهران بگذارند.
 سال ۷۳ در ۴۸ ساعت تلفن‌های این شهرک از کد ورامین به کد سمنان تغییر کرد و از آن زمان اختلافات دواستانی بودن آغاز شد و تا به امروز این مشکلات ادامه یافته است.
دولت در آبان ۹۱ مصوبه‌ای مبنی بر الحاق شهرک صنعتی علی‌آباد با نام جدید پایتخت به تهران و به بخش شریف‌آباد اعلام کرد: از آن زمان نامه‌نگاری‌های مختلفی با سمنان شده ولی همچنان صنعتگران برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله مخابرات با بی‌اطلاعی مسئولان سمنان مواجه می‌شوند.


رفع مشکلات با توجه به مطالبه صنعتگران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در نشست با صنعتگران شهرک صنعتی عباس‌آباد خطاب به مسئولان تهران اعلام کرد: مشکلات دواستانی بودن شهرک صنعتی علی‌آباد از ابتدا مطرح بوده است و در یک دوره‌ای حل شد اما گویا هنوز مشکلات پابرجاست که باید با نگاه به حمایت از تولید آنها را رفع کرد. جهانگیری تاکید کرد: درباره مشکلات مربوط به انتقال نیروی کار به این شهرک نیز که از سوی صنعتگران مطرح شده است باید تصمیم‌گیری و آن‌طور که مطالبه صنعتگران هست، حل شود.
متولی شهرک علی‌آباد؟
صنعتگران در شهرک صنعتی علی‌آباد که سال‌ها پیش جواز و زمین‌های خود را از شرکت شهرک‌های صنعتی تهران تحویل گرفته‌اند، اکنون بیش از ۱۷ سال است که با مشکل دواستانی بودن دست و پنجه نرم می‌کنند که رشد منفی تولید در این شهرک را به‌دنبال داشته است به‌طوری‌که بخش درآمدی شهرک مانند بیمه و دارایی به سمنان مربوط بوده و بقیه امور در تهران در حال انجام است.
محمدرضا قاهری‌بدر، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: جواز تاسیس واحد صنعتی در شهرک صنعتی علی‌آباد از سوی سمنان صادر می‌شود اما مدیریت شهرک صنعتی علی‌آباد برعهده شرکت شهرک‌های صنعتی تهران است به طوری‌که زمین این شهرک به متقاضیان از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران واگذار می‌شود. وی درباره مشکلات امور مالیاتی صنعتگران در این شهرک معتقد است که این موضوع نیز مربوط به تصمیم‌های مدیریتی در دوره قبل بوده و اکنون رفع شده است. قاهری‌بدر تصریح کرد: شهرک صنعتی علی‌آباد از نظر تقسیمات مرزی وزارت کشور، در محدوده سمنان واقع شده است اما با توافق‌های رییس‌جمهوری، در نقشه جدید، متولی مدیریت شهرک صنعتی علی‌آباد شرکت شهرک‌های صنعتی تهران است بنابراین نباید در تصمیم‌گیری‌ها به نقشه‌های قدیمی استناد کرد.
به گزارش صمت شهرک صنعتی علی‌آباد که از سال ۱۳۷۰ احداث شده با وجود بیش از ۱۲۰۰ کارخانه صنعتی امکان تبدیل به بزرگترین شهرک صنعتی کشور را داشته است اما مشکلات مربوط به دو استانی بودن مانع از توسعه فعالیت‌های صنعتی در این شهرک با گذشت سال‌ها شد هرچند صنعتگران و هیات‌امنای شهرک صنعتی علی‌آباد با امید به رفع مشکلات موجود نام شهرک را به پایتخت تغییر دادند، همچنین با مصوبه رییس‌جمهوری این شهرک در تقسیمات استانی تهران واقع شد و متولی آن شرکت شهرک‌های صنعتی تهران است اما همچنان کمبود نیروی کار و مشکلات نقل و انتقال کارگری، تامین زیرساخت‌های کافی از سوی اداره‌های مربوط به چوبی لای چرخ صنعتگران تبدیل شده است و دیگر نامی از بزرگترین و فعال‌ترین شهرک صنعتی «پایتخت» برده نمی‌شود.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید