Performancing Metrics

آتش پتروشیمی بوعلی خاموش شد | اتاق خبر
کد خبر: 358292
تاریخ انتشار: 21 تیر 1395 - 03:20
رییس‌جمهوری در پی مهار آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا، از آتش‌نشانان شجاع و فداکار، شرکت‌های نفتی دست‌اندرکار و همچنین تمامی نهادها و سازمان‌هایی که در فرو نشاندن این آتش گسترده همکاری داشته‌اند، قدردانی کرد.

به گزارش اتاق خبر، بیژن زنگنه وزیر نفت، مراتب قدردانی دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری را از فرماندهان عملیات آتش‌نشانی و به ویژه آتش‌نشانان شجاع و فداکار درگیر عملیات خاموش کردن آتش در پتروشیمی بوعلی سینا و همینطور شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب، پتروشیمی بندر امام، ملی حفاری ایران و سایر بخش‌های دست‌اندرکار به ایشان ابلاغ کرد.
وزیر نفت در حالی که از خاموش‌شدن مخزن ۲۰۰۱c پتروشیمی بوعلی سینا در ساعت ۲ بامداد شنبه، ۱۹ تیر خبر داد، گفت: برای انجام این کار ملی از همه سپاسگزارم.


وزیر نفت: از همه سپاسگزارم
بیژن زنگنه که تا صبح دیروز شنبه در محل پتروشیمی بوعلی سینا حضور داشت، اظهار کرد: با تلاش سرسختانه، مجاهدانه و فرماندهی عملیات و همچنین تلاش همه آتش‌نشان‌ها و همکاری شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام و همه دست‌اندرکاران استان خوزستان، آتش این مجتمع پتروشیمی خاموش شد. وی با بیان اینکه پس از خاموش‌شدن مخزن، در حال تثبیت وضع آن با فوم‌پاشی داخل مخزن هستند، تصریح کرد: همچنین عملیات خنک کردن مخزن نیز در حال انجام است تا زنجیره آتش تکرار نشود.
زنگنه خاطرنشان کرد: همکاران ما کار مهم و دشواری انجام دادند و از همه برای انجام این کار ملی سپاسگزارم. وزیر نفت با اشاره به اینکه چند روز پراضطراب را سپری کردیم و بحمدالله این سرمایه‌های ملی برای کشور حفظ شد، تصریح کرد: البته دلایل آتش‌سوزی این مجتمع بررسی و پیگیری می‌شود تا مشکلات و تنگناهای عملیاتی‌مان را جبران کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی بوعلی سینا ظرف دو تا سه هفته آینده به وضع قبل بازمی‌گردد، گفت: برنامه‌ریزی برای رفع مشکل و راه‌اندازی دوباره این فاز از امروز آغاز می‌شود.
بیژن زنگنه با بیان اینکه مدیریت بحران و فرماندهی عملیات اطفای حریق آتش‌نشانی برای خاموش کردن پتروشیمی بوعلی سینا بسیار درست و حرفه‌ای عمل کرد، افزود: تیم آتش‌نشانی باید پس از خاموش کردن برج پارازایلین، دو مخزن پر از مواد هیدروکربوری را خاموش می‌کرد که یکی از آنها صبح پنجشنبه خاموش شد.
زنگنه با اشاره به اینکه عملیات خاموش کردن آتش در مخزن ۲۰۰۱c با وجود چند بار حمله به این مخزن نتیجه نداشت، افزود: بنابراین انتقال بخشی از موجودی مخزن در دستور کار قرار گرفت که این انتقال به درستی انجام شد.
وزیر نفت سپس به عملیات ضربتی و حمله به این مخزن در ساعت ۱۴ روز جمعه ‌۱۸ تیر اشاره کرد و با بیان اینکه این حمله به دلیل شدت آتش بی‌نتیجه بود، خاطرنشان کرد: با کاهش هیدروکربور موجود در مخزن که قابل پیش‌بینی بود عملیات بهتر انجام شد.
وی مهم‌ترین بخش عملیات را خنک‌کردن مخازن ال‌پی‌جی، بنزن، لایتنت و نفتا عنوان کرد و افزود: خنک نگه‌داشتن این مخازن کار بسیار سنگینی بود که از سوی کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، سازمان بنادر و استانداری خوزستان انجام شد تا دما و فشار در این مخازن بالا نرود.
زنگنه با بیان اینکه تلاش‌ها در ساعت ۲ بامداد روز شنبه، ۱۹ تیر به نتیجه نشست و آتش پتروشیمی خاموش شد، افزود: فوم‌ریزی و خنک‌سازی در مخزن این پتروشیمی درحال انجام است تا زنجیره آتش تکرار نشود.
وی با بیان اینکه پتروشیمی بوعلی سینا ظرف دو تا سه هفته آینده به وضع پیشین بازمی‌گردد، تصریح کرد: البته بازگشت برج پارازیلین طول می‌کشد.
زنگنه همچنین در نامه‌های جداگانه‌ای، مراتب قدردانی رییس‌جمهوری را از نقش سازنده استاندار خوزستان، ستاد بحران استان و نهادهای فعال در این استان ازجمله شهرداری، هلال‌احمر، سازمان بنادر و دریانوردی و سایر نهادهای درگیر در فرونشاندن آتش در پتروشیمی بوعلی سینا به استاندار خوزستان ابلاغ کرد.
زنگنه صبح روز شنبه ۱۹ تیر و پس از مهار موفق آتش‌سوزی، به تهران بازگشت. وزیر نفت شامگاه روز پنجشنبه ۱۷ تیر خود را به محل وقوع حادثه رساند و راهبری مهار آتش‌سوزی را در اختیار گرفت، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران و پتروشیمی به همراه دیگر بخش‌ها از جمله هلال‌احمر، استانداری خوزستان و... تلاش زیادی برای اطفای حریق کردند. دلایل آتش‌سوزی این مجتمع پتروشیمی پس از بررسی‌ها اعلام می‌شود اما ارتباط آن با عملیات خرابکارانه و تروریستی از سوی وزیر نفت رد شد.


قدردانی مرضیه شاهدایی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که به همراه عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و برخی از مدیران، وزیر نفت را در بازدید پس از اطفای حریق و مهار آتش‌سوزی همراهی می‌کرد از تلاش شبانه‌روزی آتش‌نشانان در مهار آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا قدردانی کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، عصر روز جمعه، ۱۸ تیر با اشاره به شعله‌ور شدن آتش مخزن ۲۰۰۱C اعلام کرد: این مخزن باز شده و مواد درون آن وارد حوضچه اطمینان شده است. همچنین استاندار خوزستان با صدور پیامی، پایان عملیات اطفای حریق پتروشیمی بوعلی سینا را اعلام کرد و گفت: علت این حادثه پس از بررسی اعلام خواهد شد.
گفتنی است عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش دستگاه‌های درگیر در حادثه حریق پتروشیمی بوعلی سینا گفت: اعضای این کمیسیون از لحظات ابتدای حریق، به‌صورت لحظه‌ای موضوع را دنبال می‌کردند و سه نفر از اعضا نیز در منطقه حاضر شدند؛ چرایی این بحران نیز در کمیسیون انرژی بررسی می‌شود.
حال مصدومان رضایت‌بخش است
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر گفت: حال روحی و جسمی مصدومان حادثه پتروشیمی بوعلی سینا رضایت بخش است.
فرهاد کلانتری با بیان اینکه همه مصدومان این حادثه زیرنظر قرار گرفته و درحال درمان هستند، افزود: شمار مصدومان حادثه پتروشیمی بوعلی‌سینا به ۳۰ نفر رسیده است که از این تعداد تاکنون ۲۶ نفر آنها شب به صورت سرپایی درمان و مرخص شده‌اند.
وی تصریح کرد: ۴ نفر از کارکنان ایمنی در این حادثه بر اثر شدت حرارت و آتش دچار سوختگی شدند و از سوی گروه سوانح و سوختگی مرکز بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر زیرنظر قرار گرفته و درحال درمان هستند.
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر گفت: شنبه ۳ نفر از این مصدومان پس از دریافت خدمات لازم، مرخص و تنها یک نفر به‌دلیل ضرب‌دیدگی در ناحیه زانو به بیمارستان پتروشیمی ماهشهر منتقل شده است.
کلانتری با اشاره به پیش‌بینی‌ها به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این منطقه یادآور شد: از ابتدای حادثه در ۵۰۰ متری مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا درمانگاه سیار به همراه پزشکان و پرستاران متخصص با تجهیزات کامل و ۳۰ آمبولانس مستقر شد تا به حادثه‌دیدگان و مصدومان این حادثه امدادرسانی کنند.


توجه صدها رسانه خارجی به حادثه بوعلی سینا
صدها رسانه خارجی اخبار حادثه آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا را مورد توجه قرار دادند.
خبرگزاری اسوشیتدپرس در ابتدا خبر ایرنا درباره آتش‌سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا را منتشر کرد که این گزارش، در شبکه فاکس‌نیوز امریکا، پایگاه خبری بیزینس استاندارد و چند رسانه دیگر بازتاب یافت.
خبرگزاری رویترز نیز با استناد به گزارش رسانه‌های ایرانی همچون ایرنا و شانا، خبر مهار آتش‌سوزی اولیه در پتروشیمی بوعلی سینا را مورد توجه قرار داد. در ادامه، اسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های ایران اعلام کرد پس از مهار اولیه یک آتش‌سوزی در تاسیسات پتروشیمی بوعلی‌سینا در روز چهارشنبه، حریقی جدید در مجتمع روی داده است.
روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشنگتن پست، شیکاگو دیلی هرالد، دیلی تلگراف، سانفرانسیسکو کرونیکل، دیلی میل، میامی هرالد شبکه‌های تلوزیونی ای‌بی‌سی و العربیه، رادیو آزادی اروپا، فدرال نیوز، در کنار ده‌ها رسانه و پایگاه خبری دیگر، گزارش آسوشیتدپرس را درباره حادثه یادشده، پوشش دادند.
افزون بر موارد یادشده، خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان به نقل از ایرنا، خبر آغاز آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا را منتشر کرد و اخبار تکمیلی را در این زمینه به نقل از شانا و خبرگزاری مهر، پوشش داد. خبرگزاری ای‌پی‌ای جمهوری آذربایجان نیز در این زمینه اخباری منتشر
کرد. خبرگزاری کویت نیز به نقل از مسئولان وزارت کشور کویت اعلام کرد آلودگی‌های ناشی از حادثه یادشده، محیط‌زیست این کشور را تهدید نمی‌کند.
بی‌بی‌سی نیز در گزارش خود اعلام کرد: مقام‌های ایرانی می‌گویند پس از ۳ روز، آتش‌سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا مهار و خاموش شده است.
در ادامه گزارش بی‌بی‌سی آمده است: یکی از برج‌های مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، از روز چهارشنبه دچار آتش‌سوزی شد. این آتش‌سوزی روز پنجشنبه مهار شد اما یک مخزن مجتمع به‌دلیل گرمای آتش‌سوزی قبلی دچار حریق شد که تیم آتش‌نشانی سرانجام موفق به مهار آتش و خاموش کردن آن شد. رادیو صدای امریکا نیز سخنان وزیر نفت را منتشر کرد که اعلام کرده بود حادثه یادشده، خرابکاری نبوده است.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید