Performancing Metrics

4 میلیارد دلار عدم النفع روزانه به خاطر تاخیر در اجرای پروژه‌های بالادست نفت | اتاق خبر
کد خبر: 358352
تاریخ انتشار: 21 تیر 1395 - 10:13
ما به ازای هر یک ماه تاخیر 4 میلیارد دلار دچار عدم النفع می‌شویم که اگر اشتغال و اعتبار دولت نیز به آن اضافه شود این هزینه‌ها 2 برابر و تا 10 میلیارد دلار خواهد شد و یا به جرات می‌توان گفت که بابت تاخیرها سالانه 100 میلیارد دلار ضرر خواهیم کرد.

اتاق خبر: سیدمهدی حسینی رئیس کمیته قراردادهای جدید نفتی در کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز با بیان اینکه ما 500 تا 600 میلیون بشکه نفت درجا داریم که با تکنولوژی امروز امکان خارج کردن آن را نداریم، اظهار داشت: ما در حال حاضر از این میزان فقط امکان برداشت 150 میلیون بشکه با انجام ضریب بازیافت را داریم که میزان آن فقط 25 درصد ذخایر ما می‌شود در حالی که کشور عربستان در دریای شمال برداشت 50 درصدی از ذخایر خود دارد.

وی افزود: اگر ما به جای 25 درصد به 40 یا 50 درصد برداشت برسیم به ازای هر یک درصد حدود 5 تا 6 میلیارد بشکه نفت بیشتر برداشت می‌کنیم لذا به ازای یک درصد ضریب بازیافت هزاران میلیارد ثروت ملی خواهد بود بنابراین کسی حق ندارد مانع این دستاورد ملی شود.

حسینی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در نفت ایران بسیار کم هزینه‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر است، اظهار داشت: هزینه برداشت نفت در ایران زیر 10 دلار برای هر بشکه است در حالی که این هزینه برای دریای شمال 50 دلار تمام می‌شود ضمن اینکه کشور ما به لحاظ افراد متخصص و ثبات سیاسی نیز مزیت دارد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بالای اکتشافی در ایران اظهار داشت: ما 6 میلیون کیلومتر مربع لایه رسوبی داریم که یک دوم مساحت کل کشور را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: برای توسعه کشور باید بتوانیم به لحاظ زمین‌شناسی اقتصادی و سیاسی سرآمد باشیم چرا که به لحاظ ذخایر هیدروکربنی بسیار جذاب هستیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت برنامه رسیدن به تولید هزار بشکه نفت را دارد، افزود: در زمینه تولید کاندنسیت دو برابر یعنی از 550 میلیون به یک میلیون بشکه خواهیم رسید میزان تولید گاز 60 درصد اضافه خواهد شد و صادرات نیز به همین میزان رشد خواهد کرد ظرفیت‌های پالایشگاهی از 1.70 به 2.70 خواهد رسید که تمامی اینها طبق قانون مدون شده است و همان سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای جدید نفتی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در اوپک قدرتمند ظاهر شویم و در سطح بین‌الملل اثرگذار باشیم باید بتوانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم اگر عربستان اوپک را خود می‌چرخاند به این دلیل است که 10 میلیون بشکه در روز تولید دارد اما ما از مقام دوم تولید به مقام چهارم رسیده‌ایم که این برای کشوری که بزرگ‌ترین ذخایر هیدروکربنی را دارد خوب نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر دنیا نگران تامین انرژی است لذا ما می‌توانیم برای تامین این انرژی و رفع آن نگرانی‌ها تولید خود را بالا ببریم و به لحاظ سیاسی اثرگذار باشیم.

حسینی با بیان اینکه طبق اهداف IPC ما باید بیشترین پوشش اکتشافی را بالا برده یعنی تولید را بالا برده و افزایش تولید ثروت داشته باشیم اظهار داشت: برای این منظور باید ریسک‌ها را کم کنیم. البته در هیچ جای دنیا ریسک اکتشاف را کشور صاحب نفت نمی‌پذیرد ما نیز می‌توانیم این ریسک را به شرکت‌های بزرگ نفتی بسپاریم همان گونه که رقبای ما عمل می‌کنند ما می‌توانیم تکنولوژی دریافت کنیم و با شرکت‌های خارجی شریک شویم.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم شرکت‌های داخلی توانمند ایجاد کنیم چرا که با سابقه 107 سال اکتشاف نفت نبود شرکت توانمند نفتی یک ضعف است چرا که می‌بینیم کشوری مثل برزیل آرژانتین اسپانیا، مالزی و حتی ویتنام که سابقه‌ای در نفت ندارند شرکت‌های بزرگ نفتی تاسیس کرده‌اند و یا کشوری مثل کویت شرکتی دارد که در تمام دنیا مشغول کار است.

رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: ما برای اجرای افزایش ظرفیت تولید باید شفاف عمل کنیم و همدلی ملی را سرلوحه خود قرار دهیم و زیاد وارد بازی‌های سیاسی نشویم و اگر فشارهای سیاسی کم شود رفتارها نیز بالانس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید در مدل مالی قراردادها شرایط برد – برد را اعمال کنیم تاکید کرد: باید نظارت‌ها روان باشد و به لحاظ مالی نیز به طرزی عمل کنیم که تولید بیشتر همراه با پرداخت بیشتر باشد و لازمه آن نیز انتقال تکنولوژی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میادین نفتی ایران در شرایط ریسک بالا به سر می‌برند، اظهار داشت: با توجه به اینکه میادین در نیمه دوم عمر خود هستند ریسک‌شان نیز بالا رفته و هزینه‌ها نیز بیشتر شده است لذا ما باید با شرکای خارجی از به خطر انداختن مخازن جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سبد قراردادی نمی‌توانیم قراردادهای مختلف را جا دهیم، اظهار داشت: در تمامی دنیا یک مدل قرارداد وجود دارد ما نیز باید به همان گونه عمل کنیم.

حسینی در ادامه با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به اجرای قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: ما به ازای هر یک ماه تاخیر 4 میلیارد دلار دچار عدم النفع می‌شویم که اگر اشتغال و اعتبار دولت نیز به آن اضافه شود این هزینه‌ها 2 برابر و تا 10 میلیارد دلار خواهد شد و یا به جرات می‌توان گفت که بابت تاخیرها سالانه 100 میلیارد دلار ضرر خواهیم کرد.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید