Performancing Metrics

استاندار گیلان: پرداخت مطالبات چایکاران با حساسیت ملی دیده شود | اتاق خبر
کد خبر: 358532
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 02:18
استاندار گیلان گفت: پرداخت مطالبات کشاورزان چایکار باید با حساسیت ملی دیده شود.

اتاق خبر:محمدعلی نجفی روز دوشنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان که با محوریت کشاورزی برگزار شد؛ با اشاره به افزایش 41 درصدی محصول برگ سبز چای افزود: هنور برغم تاکید نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به خزانه برای پرداخت مطالبات چایکاران، این مهم عملی نشده است.
وی ادامه داد: موضوع پرداخت مطالبات چایکاران به یک معضل در استان تبدیل شده و شاهد نگرانی هایی در برخی شهرستان ها هستیم و این نگرانی هم کاملا به حق است از این رو، از وزارت جهاد کشاورزی می خواهیم این موضوع را با حساسیت بالا دنبال کند.
استاندار گیلان با بیان اینکه بهای برگ سبز چای چایکاران سه ماه است به آنها پرداخت نشده، خاطرنشان کرد: با وجود گذشت سه ماه از برداشت برگ سبز چای از سوی چایکاران، بهای آن پرداخت نشده و همین مسئله سبب کاهش ارزش پول می شود.
28 هزار هکتار باغ چای در استان های گیلان و مازندران وجود دارد و بیش از 50 هزار خانوار چایکار در این دو استان، به این مهم اشتغال دارند.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود که امسال، برداشت برگ سبز چای از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است.
میزان نیاز سالانه کشور به چای خشک، حدود یکصد هزار تن است که سال گذشته در مجموع 87 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شد که از این میزان، 19 هزار و 600 تن چای خشک استحصال شد.
طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد، قیمت خرید برگ سبز چای درجه یک با رشد 12 درصدی نسبت به سال گذشته، به 24 هزار و 400 ریال و درجه دو با رشد 13 درصدی به 13 هزار و 670 ریال افزایش یافته است.

* ضرورت مبارزه با آفت زیتون و اصلاح باغات
نجفی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این مطلب که همه مدیران استانی در موضوع پدافند غیرعامل باید با دیدگاه کارشناسانه و با بررسی و مطالعه وارد کار شوند، این امر را نشان از همدلی و همزبانی و در مجموع به نفع استان دانست.
وی با یادآوری اینکه طرح طوبی در دولت های اصلاحات و سازندگی در بخش های گردو و زیتون موفق عمل شد، افزود: در بحث زیتون باید حساسیت ملی داشته باشیم و به موارد مهمی همچون خرید محصول، سطح زیر کشت، افزایش کمیت و کیفیت، مبارزه با آفات زیتون و اصلاح باغات پرداخته شود.
نجفی اختصاص 900 میلیون ریال اعتبار در سال جاری در حوزه مبارزه با آفت زیتون را رقمی ناچیز در مبارزه با افت زیتون ذکر و اضافه کرد: توزیع 75هزار کارت در مقابله با آفت زیتون نیز کم است و باید به بیش از این افزایش یابد.
به گفته استاندار گیلان، تنگناهای مالی باید در این زمینه برطرف و وزارت جهاد کشاورزی بخش اعظمی از این هزینه را متقبل شود.

* لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای مبارزه با سنبل آبی
وی تهدید جدی دیگر استان را در موضوع سنبل آبی عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه مدیریت خوبی برای مقابله با آن شده و سریع باید عمل شود.
به گفته نجفی، اگر مبارزه با این معضل از نظر مکانیکی جواب دهد، خیلی جای خوشحالی است و لازم است در مقابله با آن هم بصورت دستی و هم مکانیکی وارد عمل شد.
استاندار گیلان اضافه کرد: برای اینکه این مباحث به یک سرانجام مطلوب برسد، باید از ظرفیت دانشگاه ها نیز در حوزه پژوهش به خوبی استفاده کنیم.

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید