Performancing Metrics

گینه کوناکری سالیانه چهار میلیون تن بوکسیت به ایران صادر می کند | اتاق خبر
کد خبر: 358611
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 11:22
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: براساس طرح پیش بینی شده برای همکاری معدنی ایران و گینه کوناکری، این کشور قرار است سالیانه چهار میلیون تن بوکسیت مورد نیاز طرح های آلومینیوم کشورمان را تامین کند.

اتاق خبر:مهدی کرباسیان در دیدار «عبدل آیه ماگوسوبا» وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری با وی، افزود: ظرفیت تولید آلومینیوم ایران اکنون حدود 400 میلیون تن است که دو سوم از مواد اولیه مورد نیاز آن از طریق واردات تامین می شود؛ بنابراین باید به منابع قابل اتکا دسترسی داشت تا با همکاری این کشور زمینه رشد تولید فراهم شود.
دو طرف در این دیدار بر آماده شدن «گزارش فنی و اقتصادی و مورد پذیرش بانک» در ماه های آینده برای همکاری نیز تاکید کردند.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه گزارش این طرح با هدف تولید و ارسال سالیانه چهار میلیون تن بوکسیت برای ایران، در حال نهایی شدن است، گفت: این گزارش(BFS)* توسط مشاوران اروپایی (آلمان-انگلیس) به مراحل انتهایی رسیده و پیش بینی می شود در مهرماه امسال آماده شود.
به گفته وی، با آماده شدن این گزارش، علاوه بر مشخص شدن رقم دقیق سرمایه گذاری و ظرفیت تولید کارخانه تولید آلومینا از بوکسیت،‌ مناقصه ای بین المللی برای ساخت طرح در سواحل جنوبی ایران برگزار می شود.
وی تاکید کرد: ایران در چشم انداز 20 ساله، دستیابی به ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن شمش آلومینیوم را در برنامه دارد که تامین بوکسیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
براساس این گزارش، وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری نیز در این نشست قابلیت های معدنی این کشور و توانمندی شرکت های ایرانی در حوزه معادن را یادآور شد و گفت: طرف های ایرانی می توانند کمبودهای فناوری و تخصصی بخش معدن گینه را برطرف کنند و این کشور نیز با ذخایر معدنی خود زمینه افزایش همکاری را فراهم می سازد.
برپایه قرارداد معدنی ایران و گینه که دو طرف در ابتدای دهه 90 میلادی امضا کرده اند، همکاری دو کشور در 20 گذشته عملی نشد اما سازمان ایمیدرو برای بهره گیری از ظرفیت های معدنی گینه، سال گذشته قرارداد بهره برداری از معدن بوکسیت «توبولاگه» را برای مدت 25 سال تمدید کرد.
«عبدل آیه ماگوسوبا» افزود: ذخیره مواد معدنی در این کشور براساس مطالعات زمین شناسی 14.9 میلیارد تن که از این رقم، چهار میلیارد تن ذخیره قطعی بوکسیت است.
به گفته وی، معدنی که در اختیار شرکت مشترک ایران-گینه(SBDT) قرار داده شده از ذخیره 70 میلیون تنی برخوردار است.
وجود 10 میلیارد تن سنگ آهن با عیار 65 درصد از دیگر ذخایر این کشور محسوب می شود که امکان همکاری میان تهران - کوناکری را فراهم می سازد.
وزیر معادن گینه همچنین بهره گیری از تخصص شرکت های ایرانی در زمین شناسی، معدن،‌ فرآوری، آموزش و تحقیقات و ... را خواستار شد.‌
وی، تامین امنیت را مهمترین اقدامی دانست که دولت این کشور از سال 2010 در دستور کار قرار داده و پس از آن،‌ اصلاح قانون معادن،‌ معافیت های مالیاتی و ارایه تسهیلات جدید برای سرمایه گذاران از دیگر اقدامات به حساب می آید.
این مقام گینه ای، ایجاد سیستم « پنجره واحد» که سبب تجمیع صدور مجوزها و نیازهای قانونی می شود را به عنوان روشی برای کاهش بروکراسی در مسیر جذب سرمایه گذاری یاد کرد.

** تفاهمنامه معدنی ایران و گینه
رییس هیات عامل ایمیدرو در پایان این نشست، خبر از آماده شدن تفاهمنامه همکاری معدنی،‌ تحقیقاتی و ‌آموزشی با گینه کوناکری داد که در روزهای آینده به امضا می رسد.
وزیر معادن و زمین شناسی گینه کوناکری قرار است، فردا(سه شنبه) برای توسعه همکاری ها دیداری با رئیسان سازمان زمین شناسی و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران داشته باشد.
به گزارش ایرنا، مجموع تولید شمش آلمینیوم در سال گذشته به رقم 325 هزار تن رسید که توسط ایرالکو (اراک) و آلومینیوم المهدی هرمزال(بندرعباس) تولید شد. سهم ایرالکو از این رقم 180 هزار تن بود که نسبت به عملکرد سال 1393 رشدی بیش از 9 درصد داشت.
آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد، تولید شمش آلومینیوم در سال 1392 برابر با 299 هزار تن بود که در سال 1393 با کاهش چهار درصدی به 287 هزار تن رسید.
برنامه تولید سال 94 از سوی وزارتخانه یادشده دستیابی به تولید 310 هزار تن شمش آلومینیومی پیش بینی شده بود که با 15 هزار تن افزایش به 325 هزار تن رسید.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید