Performancing Metrics

روبوکاپ، افق هوشمندسازی صنایع | اتاق خبر
کد خبر: 358705
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 21:54
«تیم‌های ایرانی موفق به کسب ۱۴ مقام در مسابقات جهانی روبوکاپ ۲۰۱۶ آلمان شدند. » استفاده از این ظرفیت‌ها آینده صنایع کشور را برای حرکت به سمت مکانیزه کردن تضمین می‌کند.

به گزارش اتاق خبر، این موضوع برای دیگر کشورها تا اندازه‌ای اهمیت دارد که در مسابقات جهانی روبوکاپ ۲۰۱۶ ضنعت کشور آلمان بیشترین حمایت را از تیم خود داشته‌اند. از این رو، شناسایی و بکارگیری این ظرفیت‌ها نیاز به همیاری دولت و صنایع دارد اما آیا برای استفاده از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی شده است؟‌
بیستمین مسابقات جهانی روبوکاپ ۲۰۱۶ با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور دنیا از جمله ایران از ۱۰ تیر با همکاری فدراسیون جهانی روبوکاپ در شهر لایپزیگ آلمان به مدت ۵ روز برگزار شد که بیش از ۲۵۰ تیم از دانشگاه‌ها، مدارس و آموزشگاه‌های مختلف در این دوره از مسابقات حضور داشتند و تیم‌های ایرانی از دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، تهران، آزاد اسلامی واحد قزوین و ایلخچی و دبیرستان فرزانگان تهران، دبیرستان سلام، تیم کاوش و تیم باسط پژوه به رقابت با حریفان خود پرداختند. روبوکاپ (RoboCup) که عنوان مسابقات بین‌المللی در زمینه دانش روباتیک و هوش مصنوعی است سالانه توسط فدراسیون بین‌المللی روبوکاپ در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. از آنجا که نام RoboCup برگرفته از کلمات «Robot Soccer» مسابقه فوتبال و «World Cup» جام جهانی است هدف نمادین روبوکاپ پیروزی تیم فوتبال روبات‌های انسان‌نما تا سال ۲۰۵۰میلادی در رقابت با برترین تیم فوتبال همان سال است ولی هدف این مسابقات به طور کلی توسعه دانش روباتیک و هوش مصنوعی است. این رقابت‌ها در سال ۱۹۹۶ میلادی به طور رسمی برگزار شد. رشته مسابقات روبوکاپ شامل رقابت‌های فوتبال، لیگ روبات‌های اندازه کوچک، لیگ روبات‌های اندازه متوسط، لیگ روبات‌های استاندارد، لیگ روبات‌های انسان‌نما، لیگ شبیه‌سازی، شبیه‌سازی دوبعدی فوتبال، شبیه‌سازی سه‌بعدی فوتبال، واقعیت ترکیبی، رقابت‌های امداد و نجات، لیگ روبات‌های امدادگر، لیگ شبیه‌سازی امداد و نجات، لیگ روبات‌های خانگی، مسابقات دانش‌آموزی زیر ۱۸ سال، رقابت‌های فوتبال نوجوانان، رقابت‌های رقص نوجوانان، رقابت‌های امداد و نجات نوجوانان و رقابت عمومی نوجوانان است.


حضور ۲۵ تیم از ایران
حمیدرضا سرمدسعیدی، رییس ستاد تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی روبوکاپ با اعلام اینکه پس از ۵ روز رقابت فشرده و نفسگیر، تیم‌های ایرانی موفق به کسب ۱۴ مقام در مسابقات جهانی روبوکاپ ۲۰۱۶ آلمان شدند به صمت گفت: «حدود ۲۵۰ تیم از دانشگاه‌های برتر دنیا در این مسابقات شرکت کردند که از این تعداد حدود ۲۵ تیم از ایران شرکت داشتند. مسابقات در دو بخش بزرگسالان و دانش‌آموزی برگزار شد. »او افزود: «در رده بزرگسالان لیگ‌های فوتبالیست متوسط، فوتبالیست کوچک، روبات امدادگر مجازی، شبیه‌ساز عامل و روبات انسان‌نما حضور داشتند. به طور کلی از ۱۴ مقامی که توسط تیم‌های ایرانی کسب شد ۱۱ مقام به رده بزرگسال تعلق داشت که دانشگاه آزاد قزوین با ۶ مقام به عنوان پرافتخارترین تیم ایران شناخته شد و ۳ مدال به رده دانش‌آموزش تعلق گرفت. »


کسب ۶ مقام توسط دانشگاه آزاد قزوین
مرتضی موسی‌خانی، رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت: «تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با کسب ۶ مقام به عنوان پرافتخارترین تیم این دوره از مسابقات دست یافت. در بخش دانش‌آموزی و در لیگ امدادگر سطح «الف» تیم کاوش از دبیرستان نقش قلم رتبه دوم انفرادی را کسب کرد. این تیم همچنین عنوان بهترین طراحی سخت‌افزار را در این لیگ به خود اختصاص داد. در لیگ امداد فضای مشترک (co-space) دانش‌آموزی نیز عنوان بهترین ارائه فنی به تیم دبیرستان علامه طباطبایی (دوره اول) رسید. در مسابقات بخش بزرگسال یا دانشجویی نیز تیم روبات فوتبالیست سایز کوچک MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین قهرمان جهان شد. »به گفته این مقام مسئول در لیگ روبات شبیه‌ساز عامل امداد در رقابت اصلی تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با کسب مقام نخست، قهرمانی جهان را از آن خود کرد و تیم دبیرستان فرزانگان تهران در این بخش دوم شد. همچنین در لیگ روبات شبیه‌ساز عامل امداد در شاخه توسعه زیرساخت تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مقام نخست رسید. به گزارش ایسنا، موسی‌خانی افزود: «این تیم مقام نخست بخش رقابت فنی را کسب کرده و در لیگ امدادگر واقعی تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اختلاف ۸ امتیاز پس از نماینده تایلند، نایب‌قهرمان شد و در بخش رقابت فنی به مقام نخست دست یافت. در لیگ فوتبالیست انسان‌نما (بزرگسال) تیم «باسط پژوه» به مقام نخست دست یافت و تیم دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی تبریز پس از آلمان به مقام سوم رسید. در لیگ فوتبالیست انسان‌نما (سایز نوجوان) در بخش رقابت فنی تیم دانشگاه امیرکبیر به مقام نخست این مسابقات رسید.


نیاز به تشکیل کمیته روباتیک
بدون شک کسب مقام‌های روباتیک در رده جهانی توسط جوانان ایرانی می‌تواند تحول شگرفی در صنایع کشور به وجود آورد که استفاده از این ظرفیت همکاری صنایع را با دانشگاه می‌طلبد؛ ظرفیتی که کشورهای پیشرفته با حمایت از علم روباتیک خود را برای آینده صنعتی همراه با روباتیزه کردن آماده می‌کنند. داوود ثمری، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حامی اصلی این مسابقات صنعت کشور آلمان بود به صمت گفت: «برنامه‌ریزی که آلمان برای ادغام صنعت و دانش روبوکاپ و کاربردی کردن آن کرده همسو با رفع مشکلات صنایع این کشور است. در این مسابقات صنعت کشور آلمان در کنار تیم‌های شرکت‌کننده حضوری پررنگ داشت. » ثمری افزود: «امروزه صنایع کشور ازجمله خودروسازی، کارخانه‌های فولاد و آهن، دفاعی و امنیتی و... می‌توانند از علم روباتیک بهره‌مند شوند همانگونه که دنیا به سمت مکانیزه کردن و استفاده از روبات‌ها در صنایع می‌رود. به عنوان مثال در شرایط بحران و جنگ روبات‌های امدادگر می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. در این‌باره روبات امدادگر دانشگاه آزاد قزوین یکی از قوی‌ترین روبات‌ها در سطح جهان است که می‌تواند گره‌گشای مشکلات بسیاری از صنایع کشور باشد. »معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه صنعت باید به بخش روباتیک دانشگاه‌ها اعتماد داشته باشد، گفت: «اعتماد متقابل بین دانشگاه و صنعت می‌تواند به کاربردی کردن این علم کمک کند و در درجه دوم باید علم روباتیک را جدی گرفت. درحال‌حاضر کمیته‌های توسعه فناوری در حوزه‌های مختلف زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت دارند و این در حالی که است که کمیته توسعه فناوری روباتیک در این معاونت شکل نگرفته است. »به گفته ثمری، علم روباتیک یکی از علم‌های میان‌رشته‌ای است که با تلفیقی از رایانه، نرم‌افزار، سخت‌افزار، مکانیک، الکترونیک و... شکل گرفته تا بتوان یک روبات را به حرکت در آورد. هرچند شرایط برای فعالان حوزه علم روباتیک در کشور آنگونه که باید فراهم نیست با این وجود تیم دانشگاه آزاد قزوین موفق به شکست تیم امریکا که رتبه اول علم روباتیک در دنیا را دارد، شد. وجود اینگونه توانمندی‌ها به تولید ثروت منتهی می‌شود اما ساخت چنین روبات‌هایی تنها در سطح مسابقات بوده و تاکنون نتوانسته‌ایم از این روبات‌ها در صنعت استفاده کنیم و آنها را به فروش برسانیم.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید