Performancing Metrics

کشف راز انجیل در حفاری های جدید باستان شناسان | اتاق خبر
کد خبر: 358712
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 22:33
باستان‌شناسان در حال کار بر روی یک محوطه تاریخی هستند که می‌تواند به سوالات و معماهای بزرگ انجیل پاسخ بدهد.

اتاق خبر: یک کشف جدید باستان‌شناسی در فلسطین اشغالی می‌تواند به حل و رفع یکی از بزرگ‌ترین سؤالات و معماهای کتاب مقدس انجیل کمک کند و شواهد بزرگی در مورد مردمان باستانی فلسطین به دست بدهد. اینکه این مردمان که بوده و از کجا آمده بودند؟

پس از حدود سی سال حفاری یک شهر باستانی فلسطین (Philistine) تیمی از باستان‌شناسان به یک گورستان رسیده‌اند که به عقیده آن‌ها، مربوط به مردمان باستانی این منطقه و در حومه «آشکلون» در فلسطین اشغالی فعلی است.

پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد، مردمان فلسطین، افرادی بوده‌اند که در انجیل از آن‌ها یاد شده. در این کتاب مقدس فلسطین مجموعه‌ای از پنج شهر و متشکل از غزه، آشکلون، اشدود، اکرون و گاث بوده است. توضیحات انجیل این پنج شهر را در یک دوره زمانی، خطرناک‌ترین دشمن پادشاهی اسرائیل خطاب نموده، ولی نسخه‌های دیگر انجیل از این مردمان به عنوان «ملت بیگانه» به‌جای مردم فلسطین یاد کرده است.

در مورد مردم باستانی فلسطین تا کنون چیز زیادی نمی‌دانستیم. خطرناک‌ترین دشمنان اسرائیل باستان ۱۲ قرن قبل از میلاد مسیح در این منطقه از مدیترانه ساکن بودند؛ اما سبک زندگی و خاستگاه آن‌ها نا‌مشخص بوده است.

در کشف جدید باستان‌شناسان در گورستان نزدیکی آشکلون، بقایای استخوان‌ها و ابزارهایی یافته شده که متعلق به حدود ۳ هزار سال قبل هستند که می‌تواند کلیدهایی برای حل معمای سبک زندگی فلسطینیان و اینکه هویت و اصالت آن‌ها مربوط به کجا و چه دوره‌ای است به دست دهد. هنوز مسائل بسیاری در مورد اصالت و خاستگاه آن‌ها وجود دارد.

 «دانیل مستر» باستان‌شناس دانشگاه ایلینویز در این باره می‌گوید:وقتی این گورستان را در نزدیکی یکی از شهرهای فلسطین پیدا کردیم، می‌دانستیم که این کلید‌ها را یافته‌ایم. ما اکنون اولین گورستان فلسطینیان را که تا کنون کشف شده، در اختیار داریم.

این کشف جدید منجر به یافته شدن بقایای ۱۵۰ تن در مقبره‌های مختلف شده که در برخی از این مقبره‌ها، اشیای پیچیده و عجیبی نیز وجود داشته است. محققان همچنین موفق به کشف DNA از طریق استخوان‌ها شده‌اند و امیدوارند، به زودی با آزمایش‌های دقیق، اصالت و خاستگاه مردم فلسطین را پیدا کنند.

«لاورنس استاگر» باستان‌شناس که سرپرستی تیم حفاری آشکلون را از سال ۱۹۸۵ بر عهده داشته است، درباره این کشف می‌گوید:اکنون باید در مورد این فرضیه که مردم باستانی فلسطین مردمانی به دور از فرهنگ و تمدن بوده‌اند تجدید نظر کنیم. فلسطینیان باستان شهرت بدی تا کنون داشته‌اند که امروز با این کشف، این شهرت بد رفع و معماهای دیگر مربوط به آن‌ها نیز حل خواهد شد.

البته در سال‌های گذشته، برخی بقایای انسانی در سایت‌های حفاری مربوط به فلسطینیان پیدا شده بود؛ اما این نمونه‌ها شواهد کافی برای محققان در راستای حل مسائل و سوالات کلیدی به دست نمی‌داد. محققان این پروژه حفاری را برای سه سال مخفی نگاه داشته بودند تا مانع از حضور یهودیان افراطی و ایجاد اخلال از سوی آن‌ها در این تحقیق بزرگ شوند. «دانیل مستر» در این باره گفته: برای مدت زمانی طولانی مجبور بودیم زبان خود را گاز بگیریم!

اکنون محققان بقایای انسانی و ابزارهای یافته شده در این حفاری را برای مطالعات بیشتر به یک چادر امن منتقل کرده‌اند و برخی از ابزارهای آسیب دیده جزء به جزء و با دقت در حال تعمیر هستند. محققان همچنین دقیق محل‌ یافتن بقایای انسانی و ابزار‌ها را نقشه‌برداری کرده‌اند تا اقدام به تولید یک نقشه سه‌بعدی کامل از منطقه حفاری کنند.

نکته جالب آنکه فلسطینیان باستان مردگان خود را به همراه یک بطری عطر نزدیک صورت مرده به خاک می‌سپردند. در نزدیکی پاهای مردگان سبوهایی قرار می‌دادند که به احتمال زیاد در آن‌ها روغن، شراب یا غذا بوده است. در برخی موارد، باستان‌شناسان شواهدی از دفن مردگان به همراه جواهرات یافته‌اند و برخی نیز به همراه سلاح‌های خود دفن شده بودند.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید