Performancing Metrics

حمایت از رشد اقتصادی ایران جایگزین شعار حمایت از تولید داخلی | اتاق خبر
کد خبر: 358805
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 10:19
در جلسه خانه اقتصاد ایران با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد
شب گذشته جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه هم اندیشی با خانه اقتصاد ایران که در محل این تشکل انجام گرفت درباره مسائل اقتصادی روز کشور به بحث و گفت و گو پرداختند.

به گزارش اتاق خبر، شب گذشته جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه هم اندیشی با خانه اقتصاد ایران که در محل این تشکل انجام گرفت درباره مسائل اقتصادی روز کشور به بحث و گفت و گو پرداختند. در ابتدای این جلسه ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران با معرفی خانه اقتصاد ایران و دستاوردهایی که این تشکل بخش خصوصی تا کنون داشته است به بیان تجربیات ترکیه درباره موسیاد و فدراسیون اتاق های بازرگانی این کشور پرداخت. به گفته جمیلی موفقیت موسیاد در جمع کردن همه فعالان اقتصادی ترکیه در یک تشکل ما را به این نتیجه رساند که جای تشکلی با این الگو در اقتصاد ایران خالی است و بر همین اساس جمعی از فعالان اقتصادی خانه اقتصاد را با هدف اثرگذاری در اقتصاد تشکیل دادند. به گفته وی خانه اقتصاد ایران در حال حاضر نه درآمد اتاق های بازرگانی را دارد و نه امکانات آنها را ولی با ایجاد 8 کمیسیون تخصصی موفق شده است که به مباحث به صورت تخصصی بپردازد. جمیلی تأکید داشت در دوره فعلی شرایط برای همکاری میان تشکل ها و مجلس بیش از هر زمان مساعد است و این جلسه قرار است باب شروع همکاری میان خانه اقتصاد ایران و نمایندگان مجلس باشد.

رئیس خانه اقتصاد ایران با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس می توانند هر ماه یک جلسه با نمایندگان بخش خصوصی در خانه اقتصاد داشته باشند افزود بخش خصوصی پیشنهادات راهگشایی برای حل مشکلات امروز اقتصاد دارد. وی با تأکید بر اینکه 13 ماه از عمر دولت باقی مانده است تأکید کرد بی ثباتی در اقتصاد غوغا می کند و صحبت ها درباره تغییر مدیران باعث بی ثباتی شده است. به گفته وی مثلا صحبت از تغییر رئیس بورس باعث شده است که افراد با نوسان گیری در بورس سودهای کاذب کسب کنند. به گفته جمیلی صحبت از ترمیم دولت عملا بسیاری از نهادهای دولتی را فلج کرده است.  در این شرایط امکان فعالیت اقتصادی امکان پذیر نیست.

 

درآمد تولید به جای نفت

در ادامه جلسه غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال 1395 از نظر اقتصادی و بودجه حتی از سال 1394 وضعیت بدتری دارد و با این شرایط و مشکلات خوب است که بنشینیم فکر کنیم چگونه می تواند بعضی از مشکلات را حل کرد. کاتب با اشاره به مشکلات داخلی مجلس تأکید کرد هنوز مسئله تقسیم کمیسیون ها حل نشده است و اگر ما نتوانیم مشکلات داخلی کشور را حل کنیم نمی توانیم به حل مشکلات کشور بپردازیم. به گفته کاتب وقتی به تک تک نمایندگان نگاه می کنیم پتانسیل های زیادی وجود دارد اما زمانی که کل نمایندگان دور یکدیگر قرار می گیرند نمی توانند از پتانسیل ها استفاده کنند.

وضعیت اقتصادی کشور در شرایط خوبی نیست و مجلس دهم بر همین اساس رسالت سخت و سنگینی دارد و حتی شرایط در مجلس دهم از مجلس نهم سخت تر خواهد بود.

رضا عبداللهی نماینده هفت دوره مجلس در ادامه به بیان تجربیات خود در دوره نمایندگی به ویژه در بحث های اقتصادی پرداخت. به گفته وی وضعیت اقتصادی کشور در شرایط خوبی نیست و مجلس دهم بر همین اساس رسالت سخت و سنگینی دارد و حتی شرایط در مجلس دهم از مجلس نهم سخت تر خواهد بود. به گفته نماینده ادوار مجلس مشکلات امروز خود را به شکل رکود و تورم و بیکاری نشان می دهد و در شرایط مساوی بین تورم و رکود حل مشکل رکود سخت تر است.

عبداللهی با تأکید بر اینکه به نظر وی اقتصاد مقاومتی به معتی قوی شدن اقتصاد است افزود اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که اگر نفت از 100 دلار به 30 دلار رسید همه طرح ها متوقف نشود و برای این موضوع باید یپذیریم که مهمترین بحث قبول اصل رقابت است. این رقابت باید هم در داخل کشور اتفاق بیافتاد و هم در خارج کشور.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ششم با اشاره به شعار "حمایت از تولید داخلی" گفت این شعار باید با شعار "حمایت از رشد اقتصادی ایران" جایگزین شود چرا که اگر رشد باشد طبیعتا تولیدات نیز رشد خواهند کرد اما حمایت از تولید داخلی الزاما ما را به رشد نمی رساند. وی تأکید داشت ما با مریضی روبرو هستیم که روز به روز تحلیل می رود. به گفته عبداللهی در کشاورزی اگر قیمت آب و سوخت و منابع اولیه را واقعی کنیم و سوبسید ندهیم 90 درصد محصولات کشاورزی با مشکل روبرو می شوند و این مووضع برای صنایع 50 درصد است. وی تأکید داشت باید بپذیریم که ایران برای تقویت خود نیاز به قبول الگوی رقابت حاکم در جهان دارد وگرنه شاید بتوانیم در داخل مرزها به فعالیت ادامه دهیم ولی در خارج از کشور شکست خواهیم خورد.

وی اقتصاد و تحریم را شرایطی بسیار سخت تر از دوران جنگ تحمیلی خواند و تأکید داشت تحریم یک جنگ تمام عیار بود که هنوز هم ادامه دارد اما اگر بپذیریم همه مسائل اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود و شرایط را برای رقابت آزاد فراهم کنیم طبیعتا در 10 سال آینده از کشورهایی همچون ترکیه و عربستان جلوتر خواهیم بود. به گفته این نماینده سابق مجلس راز موفقیت کره جنوبی قبول اصل رقابت بود ولی ما چون قبول نکرده این هنوز در تولید پراید و سمند مانده این.

عبداللهی تأکید داشت بهره وری در قبل از انقلاب 1.65 بود ولی اکنون به 0.65 رسیده است و این به دلیل فربه شدن دولت در اقتصاد است.

عبداللهی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 3 میلیون کارمند دولت در ایران وجود دارد تأکید کرد دولت ژاپن 130 میلیون جمعیت را با 350 هزار نفر اداره می کند. دولت فدرال آمریکا 320 میلیون جمعیت دنیا را با 800 هزار نفر مدیریت می کند. وی افزود 470 هزار نفر امروز در وزارت بهداشت حضور دارند. نماینده سابق مجلس افزود دلیلی ندارد که راه یا سد را دولت بسازد.

عبداللهی در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره با مسائل مالیات گفت مالیات از درآمد و سود دریافت می شود و نمی توان از ورشکستگان مالیات گرفت بلکه باید از سود مالیات دریافت کرد. وی تأکید کرد سود و سودجویی چیز بدی نیست و برای دریافت مالیات ضروری است ولی صدا و سیما دائم این موضوع را تخریب می کند. وی همچنین با اشاره به مسائل امنیت و ثبات در اقتصاد ایران گفت سرمایه به شدت به احساس خطر حساس است پس نباید شرایطی را ایجاد کرد که سرمایه گذار از اقتصاد بترسد و فرار کند. وی با انتقاد از قوانین برنامه توسعه 5 ساله گفت این مووضع احساس امنیت و ثبات را از بین برده است و ما به جای آن باید به دنبال قوانین دائمی و بلند مدت باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هشتم با تأکید بر این که تعرفه بالا خیانت به خود است گفت این کار باعث تضعیف صنایع و از بین رفتن رقابت شده است و ما امروز جزو 3 کشور اول از نظر بالا بودن تعرفه هستیم. وی تأکید کرد این کار هیچ کمکی به صنایع نکرده است و باعث شده است که آنها نتونند به بلوغ برسند.

بخش خصوصی وقتی به مجلس می آیند به ندرت تشکل ها بیایند و روند مناسبی را پیشنهاد دهند و همیشه به دنبال نگرفتن مالیات و برداشتن تعرفه و گرفتن وام هستند و این موضوع باعث عدم همکاری تشکل ها و مجلس شده است.

همچنین در این جلسه سید ناصر موسوی لارگانی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس به بیان تحلیل از مسائل روز اقتصاد ایران و مشکلات پیش روی در این زمینه پرداخت.

در ادامه داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه، سروستان، کوار درباره تشکل های بخش خصوصی گفت بخش خصوصی وقتی به مجلس می آیند به ندرت تشکل ها بیایند و روند مناسبی را پیشنهاد دهند و همیشه به دنبال نگرفتن مالیات و برداشتن تعرفه و گرفتن وام هستند و این موضوع باعث عدم همکاری تشکل ها و مجلس شده است. وی پیشنهاد داد خانه اقتصاد به این آفت دچار نشود و به جای درخواست از مجلس راهکار ارائه دهد. وی تأکید کرد مجلس و کمیسیون ها از همکاری با خانه اقتصاد ایران استقبال می کنند و احتیاج به کارهای کارشناسی خانه اقتصاد ایران دارند. وی تأکید کرد این وظیفه مرکز پژوهش های مجلس است که مانند یک اتاق فکر عمل کند و خانه اقتصاد هم می تواند منبعی برای تغذیه مجلس برای ایده های مثبت باشد.

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید