Performancing Metrics

مردم با اطمینان خاطر در بورس سرمایه‌گذاری کنند | اتاق خبر
کد خبر: 358821
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 10:04
رئیس کمیته فقهی بورس گفت: ملت متدین ایران می‌توانند با اطمینان خاطر در بورس سرمایه‌ گذاری کنند.

اتاق خبر: غلامرضا مصباحی مقدم امروز در همایش سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت: کمیته فقهی با نگاه به اصول حاکم بر همه مذاهب اسلامی ابزارها و روش های بازار سرمایه را بررسی کرده است و از همین جهت مورد استقبال جهان اسلام قرار گرفته و فعالیت آن بعد بین المللی دارد.

رئیس کمیته فقهی بورس افزود: همه ابزارها و روش های بازار سرمایه در این کمیته بررسی شده است. امروز ابزار یا روشی در بازار سرمایه وجود ندارد که در این کمیته بررسی نشده باشد و یا مورد تایید نباشد لذا ملت متدین ایران می توانند با اطمینان خاطر در بورس سرمایه گذاری کنند.

همچنین سیدعباس موسویان هم با بیان اینکه کمیته فقهی بازار سرمایه پاسخگوی تمام پیشنهادات است، افزود: در ابتدای راه اندازی کمیته فقهی گاهی در برابر عرضه ها به نظر می رسید راهی وجود ندارد اما بعد از بررسی موضوع شناسی و حکم شناسی به جای یک راه حل چندین راهکار متناسب با فقه اسلام به دست می آمد.

دبیر کمیته فقهی بورس افزود: دین اسلام برای همه نیازهای واقعی راه حل دارد و اگر این جمله تا ۳ سال گذشته یک جمله شعاری تلقی می شد اما با راه اندازی کمیته فقهی از نزدیک شاهد پاسخگویی به تمام عرضه های بودیم.

موسویان با ابراز آمادگی برای بررسی انواع پیشنهادات در جهت توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه اظهار داشت: کمیته فقهی آمادگی دارد برای توسعه بازار سرمایه ابزارهایی که در دنیا عملکرد خوبی دارند را مورد بررسی قرار بدهد بنابراین هر فرد یا گروهی که پیشنهادی در خصوص نهادهای مالی، شیوه های جدید معامله و ابزار دارد به طور مکتوب به این کمیته ارائه کند.

موسویان به تشریح دستاوردهای یک سال گذشته کمیته فقهی اشاره کرد و گفت: قرار داد آتی سبد سهام و خرید معاملات سهام بعد از بررسی اینکه آیا امکان اینکه شاخص دارایی قابل معامله هست یا خیر به تصویب کمیته فقهی رسید.

وی توضیح داد: این امکان در قالب اختیار معامله سبد سهام  وجود دارد. به عبارتی طراحی صورت گرفته به گونه ای است که قرارداد آتی سبد سهام کارکردی آتی شاخص و اختیار معامله شاخص را خواهد داشت. با لحاظ این نکته که در این مدل امکان تحویل سبد سهام از سوی فروشنده به خریدار در زمان سررسید قرارداد وجود دارد.

حجت الاسلام موسویان در خصوص معاملات آتی یا اختیار آتی گفت: از نظر فقهی با ۳ ضابطه دارا بود مالیت در سبد، قالبت تحویل سبد و شرایط ضمن عقد کمیته فقهی امکان تحویل این سبد را محرز دانست و آنرا از جهت آتی و اختیار معامله بلااشکال دانست.

وی در ادامه به انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر سهام اشاره کرد و گفت: اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، اوراق بهاداری هستند که بانی برای تامین مالی کل یا بخشی از منابع لازم جهت خرید مقدار مشخصی از سهام یک شرکت، سهامی منتشر می‌کند. درواقع، این اوراق، همان اوراق مرابحه‌ای است که دارایی پایه آن «سهام» است.

موسویان افزود: پس از انتشار اوراق مرابحه توسط نهاد واسط، این نهاد به وکالت از دارندگان اوراق، وجوه حاصل از عرضه اوراق را صرف خرید نقدی سهام شرکت مورد نظر از شخص ثالث کرده و سپس اوراق سهام را در قالب قرارداد مرابحه به بانی واگذار می‌کند.                   

دبیر کمیته فقهی بورس به معاملات کشف پریمیوم اشاره کرد و تصریح کرد: معاملات کشف پریمیوم یک نوع قراردادی است که به موجب آن، مقدار معینی مابه التفاوت نسبت به قیمت مبنا مورد توافق طرفین معامله قرار می گیرد و طرفین متعهد می شوند که در زمان مشخصی در آینده کالا را بر اساس قیمت نهایی که عبارت است از قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده در آینده معامله کنند. این قرارداد در معاملات سنگین نفت و گاز کارآیی دارد.

موسویان در ادامه به توضیح و تشریح انتشار اوراق بهادار اسلامی قابل تبدیل به سهام، راهکارهای جدید سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی، خرید و فروش اوراق بهادار اسلامی به قیمت بازار، انتشار اوراق رهنی مبتنی بر تسهیلات بانک ها و اوراق اجاره دولتی پرداخت و درباره کمک بازار سرمایه به دولت گفت: اوراق اجاره دولتی اوراقی بلند مدت است. از آنجایی که اسناد خزانه اسلامی کوتاه مدت است و بخشی از نیاز دولت را پوشش نمی دهد  اوراق اجاره پیشنهاد شد که اواخر سال ۹۴ راهکاری بر اساس دارایی ها که مشکل انتقال نداشتند برای این مشکل پیشنهاد شد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید