Performancing Metrics

ایران و «زاروبژنفت» روسیه قرارداد محرمانگی امضا کردند | اتاق خبر
کد خبر: 358966
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 22:02
پس از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت ایران و «زاروبژنفت» روسیه تفاهم‌نامه و قرارداد محرمانگی برای توسعه دو میدان مشترک نفتی با عراق امضا کردند.

اتاق خبر: پس از امضای قرارداد محرمانگی با توتال فرانسه، شرکت ملی نفت ایران با «زاروبژنفت» روسیه تفاهم نامه و قرارداد محرمانگی امضا کردند.

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت امروز در حاشیه امضای قرارداد محرمانگی با «زاروبژنفت» روسیه با بیان اینکه «زاروبژ نفت» برای نخستین بار در حوزه بالادستی صنعت نفت ایران حاضر می‌شود، گفت: شرکت نفت پیش از این سابقه همکاری با شرکت روسی گازپروم را در کارنامه خود داشته‌ایم اما تاکنون فعالیت سیستمی در این حوزه را با یک شرکت روسی تجربه نکرده‌ایم.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه اعتبار و توانمندی این شرکت روسی در حوزه فعالیت‌های نفتی، تصریح کرد: در صورت قطعی شدن همکاری میان دو شرکت، قرارداد بین دو طرف در قالب IPC خواهد بود که توجه ویژه‌ای به بحث انتقال تکنولوژی و به کارگیری به روزترین تکنولوژی در توسعه میادین است.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت بحث انتقال تکنولوژی، اظهار داشت: انتخاب یک شریک ایرانی توسط این شرکت روسی و همکاری مشترک میان آنها زمینه لازم و کافی را برای انتقال تکنولوژی کارآمد فراهم می کند.

کاردر با یادآوری اینکه شرکت زاروبژنفت به منظور تسهیل در روند اقدامات لازم در جهت همکاری، نیازمند تاسیس دفتر رسمی در ایران است، تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران تمایل به همکاری در بخش خرید و فروش فرآورده های نفت خام نیز است.

معاون وزیر نفت با اشاره اینکه انتقال تکنولوژی در سه بخش مجزا مورد نظر است، اظهارداشت: نخستین بخش تحت عنوان E&P و مهندسی مخزن تعریف می‌شود و پس از آن حضور شرکت‌های خدمات نفتی از قبیل شرکت‌های حفاری و EPC ها است که پیش بینی می‌شود با توجه به توانمندی محرز شده، شرایط سرمایه گذاری مشترک (Joint Venture) و فعالیت بلندمدت استراتژیک ایجاد شود.

وی، سومین بخش در بحث انتقال تکنولوژی را ساخت تجهیزاتی همچون کمپرسور، توربین و تجهیزات صنایع نفت و گاز از طریق سرمایه گذاری مشترک عنوان کرد و گفت: استفاده از به‌روزترین تکنولوژی های حال حاضر در دنیا با استانداردهای بین المللی مدنظر است.

کاردر، فرصت همکاری دو طرف را محدود به حوزه بالادست ندانست و تاکید کرد: موازی با فعالیت در حوزه بالادستی نفت و گاز، امکان خرید و فروش فرآورده‌های نفتی، سوآپ و فعالیت‌های پالایشگاهی هم با برگزاری جلسات مستقل به صورت جدی قابل بررسی است.

«سرگی کودریاشف» عضو هیات مدیره زاروبژنفت در این نشست با اشاره به اینکه این شرکت بیش از نیم قرن در حوزه انرژی تجربه دارد، گفت: استراتژی زاروبژنفت ارائه رفتاری منحصر به فرد با چاه های هر میدان نفتی و نیز تلاش در راستای افزایش کارایی و بازدهی چاه است.

وی با ثمربخش خواندن استراتژی اتخاذ شده از سوی زاروبژنفت برای توسعه میادین نفتی، تداوم فعالیت مستمر علی‌رغم افت بهای نفت در بازارهای جهانی را از دیگر ویژگی های این شرکت برشمرد.

این مقام روس، هدف اصلی را حصول نتیجه دلخواه دو طرف قرارداد در کوتاه ترین زمان، با انجام اقدامات مفصل زمین شناسی و حفاری خواند و افزود: پس از تکمیل فعالیت‌های مطالعاتی میادین مورد نظر، برنامه ای کوتاه مدت برای افزایش ضریب بازیافت نفت ارائه خواهیم کرد.

عضو هیات مدیره زاروبژنفت با اشاره به روابط سیاسی مثبت میان ایران و روسیه، همکاری دو کشور را در حوزه نفت و گاز مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما حصول نتیجه ای درخور را برای هر دو طرف تضمین خواهیم کرد و طبیعتا مطبوع ما رسیدن از مرحله مذاکره به مرحله عمل است که امیدواریم امضای این تفاهمنامه گامی مهم در دستبابی به این هدف باشد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید