Performancing Metrics

كسري داخلي شكر به يك‌ميليون تن رسيد | اتاق خبر
کد خبر: 358992
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 23:55
با اينكه در ارديبهشت‌ماه سال جاري وزير جهاد كشاورزي، واردات شكر را براي ورود موقت آزاد كرد، اما به گفته دبير انجمن صنفي صنايع شيريني و شكلات، با توجه به كمبود شكر در بازار بسياري از واحدهاي شيريني و شكلات تعطيل شده‌اند.

اتاق خبر: بحران صنايع به شكر رسيد. با اينكه در ارديبهشت‌ماه سال جاري وزير جهاد كشاورزي، واردات شكر را براي ورود موقت آزاد كرد، اما به گفته دبير انجمن صنفي صنايع شيريني و شكلات، با توجه به كمبود شكر در بازار بسياري از واحدهاي شيريني و شكلات تعطيل شده‌اند. بر اساس اين گزارش، سال‌هاست كه معضل تامين شكر در بازار وجود دارد؛ چرا كه همچنان توليد شكر در ايران به خود كفايي نرسيده است و غالبا واردات شكر به كشور ممنوع است و هر از چند گاه به دليل كمبود در بازار واردات به‌طور موقت آزاد مي‌شود كه همين ممنوعيت و آزادي موقت، پيش‌بيني بازار را براي فعالان اقتصادي و صنعتگران حوزه غذا سخت كرده است. اما با اين حال، از سال 79 دو وزارت جهاد سازندگي با وزارت كشاورزي با هم ادغام شدند و بسياري بر آن شدند كه وظايف اين دو وزارت خانه بسيار است و مسووليت بسياري از مسائل از چشم مسوولان ذي ربط آن دور مي‌ماند؛ هرچند سال‌ها بعد بار ديگر، طرح انتزاع وظايف و اختيارات بخش كشاورزي از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد كشاورزي نيز مخالفت‌هاي زيادي را در پي داشت؛ چرا كه بسياري بر اين باور بودند كه وزارت جهاد كشاورزي، متولي حمايت از توليد كشاورزي است و بدنه كارشناسي قوي و آشنا با حوزه‌هاي صنعت، تجارت و صادرات ندارد، بنابراين سپردن وظايف وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه كشاورزي به وزارت جهاد كشاورزي مي‌تواند نتايج نامطلوبي در پي داشته باشد. حالا با گذشت زمان و بحران‌هايي كه در زمينه صنايع از قبيل قند و شكر و روغن به وجود مي‌آيد، بار ديگر كارشناسان دلايل آن را همين طرح مي‌دانند كه بارها مشكلات را براي توليدكنندگان و كشاورزان در مقاطع به وجود مي‌آورد.

ظاهرا اين تناقضات اكنون خود در بازار يكي از مهم‌ترين اقلام غذايي كشور يعني شكر نشان داده و اين ماده مهم در بازار ناياب شده و به بحران در صنايع وابسته خود منجر شده است؛ بحراني كه به دليل ركود بازار، پيش از اين نيز دامن صنايع كشور را گرفته بود. در اين باره، دبير انجمن صنفي كارفرمايي تصفيه‌كنندگان شكر خام با بيان اينكه پارسال حدود ۵۰۰ هزار تن مجوز واردات شكر صادر شد، افزود: به اعتقاد ما كسري توليدي شكر در داخل حدود يك ميليون تن است اما وزارت جهاد كشاورزي معتقد است ۵۰۰ هزار تن است. غلامحسين بهمني با حضور در بخش خبري 21 شبكه يك سيما با اشاره به اينكه قيمت شكر هميشه در نوسان بوده است، افزود: در دولت‌هاي هفتم و هشتم واردات شكرخام با تعرفه‌هاي بالا كند شد.

وي با اشاره به اينكه در سال 94، يك ميليون و 300 هزار تن شكر توليد كرديم، گفت: مصرف داخلي شكر بر اساس آمار صنفي قند و شكر ايران حدود 2 ميليون و 400 هزار تن در سال است. بهمني با بيان اينكه پارسال حدود 500 هزار تن مجوز واردات شكر صادر شد، افزود: به اعتقاد ما كسري توليدي شكر در داخل حدود يك ميليون تن است اما وزارت جهاد كشاورزي معتقد است 500هزار تن است كه اين موضوع بايد در جلسه كارشناسي بررسي شود. وي گفت: واردات شكر خام از سال 93 ثبت سفارش نشد و به همين علت كارخانه‌هاي تصفيه شكري با مشكل تامين مواد اوليه مواجه شدند و اين موجب شد كارخانه‌هاي قندي تعطيل شوند.

بهمني با تاكيد بر اينكه اين موضوع عمدي نبوده است، گفت: اشتباهات برآوردي و محاسباتي موجب چنين تصميماتي شده است. دبير انجمن صنفي كارفرمايي تصفيه‌كنندگان شكر خام افزود: دولت‌هاي نهم و دهم تعرفه واردات كشور را صفر كرد و موجب شد واردات شكر بي‌حد و اندازه شود. وي گفت: تا پايان سال 94 به علت مازاد واردات شكر در سال‌هاي گذشته، كمبود شكر نداشتيم. بهمني افزود: ميانگين مصرف شكر در كشور در 10ساله اخير سالانه 2 ميليون و 400 هزار تن بوده است.



 شكر ناياب و تعطيلي كارخانجات شكلات

در اين باره، دبير انجمن صنفي صنايع شيريني و شكلات با بيان اينكه ممنوعيت واردات شكر باعث شده تا اين ماده اوليه كارخانجات در بازار ناياب شود، گفت: اين تصميم بسياري از كارخانجات شكلات و شيريني را تعطيل كرده است. جمشيد مغازه‌يي با اشاره به اينكه ممنوعيت واردات شكر كارخانجات متعددي را در تامين شكر مورد نياز خود با مشكل روبه‌رو كرده و حتي تعدادي تعطيل شده‌اند اظهار داشت: امروز عرضه و تقاضاي شكر در بازار اصلاً مناسب نيست به‌نحوي كه اين ماده اوليه در بازار ناياب شده است. وي با بيان ما هنوز در توليد شكر به خودكفايي نرسيده‌ايم، افزود: در حال حاضر كارخانجات شكلات و شيريني كه نياز شديدي به شكر دارند به مرز تعطيلي رسيده‌اند. براي حل اين موضوع نامه‌نگاري‌هاي متعددي با وزارت جهاد كشاورزي انجام داده‌ايم اما آنها تدبيري براي حل اين موضوع به كار نبرده‌اند. دبير انجمن صنفي صنايع شيريني و شكلات تصريح كرد: بورس نيز اعلام كرده فقط هفته‌يي 2هزار تن شكر مي‌تواند در اختيار واحدهاي متقاضي قرار دهد اما اين رقم به هيچ عنوان جوابگوي نياز كارخانجات نيست. مغازه‌يي در ادامه صحبت‌هاي خود با اعلام اينكه بروز مشكل در تامين مواد اوليه كارخانجات شيريني و شكلات باعث شده تا بازارهاي صادراتي آنها نيز با مشكل روبه‌رو شوند تصريح كرد: اين صنعت حدود 500 تا 600 ميليون دلار صادرات انجام مي‌داد اما اين موضوع باعث شده تا در صادرات نيز با مشكل مواجه شويم. وي با اشاره به اينكه عملا شكري در بازار وجود ندارد و اگر كسي بتواند آن را پيدا كند بايد با قيمتي بسيار بالا خريداري كند، تصريح كرد: 300 تا 350 كارخانه فعال در حوزه شكلات و شيريني فعال هستند كه اكثر آنها در تامين شكر مورد نياز خود با مشكل روبه‌رو بوده و به مرز تعطيلي رسيده‌اند.

منبع:  تعادل

95103

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید